معرفی استانداردهای اروپایی مربوط به عینک و وسایل محافظت از چشم

در وسایل محافظت از چشم ، استاندارد اروپایی DIN EN 166 به معرفی تمامی الزامات حفاظت فردی مخصوص چشم می‌پردازد. عینک‌های ایمنی بر طبق استاندارد DIN EN 166 متشکل از دسته (یا فریم) و لنز‌ها (که در استاندارد‌های بعدی در رابطه با لنزهای ساده و یا لنزهایی که همراه با تاثیر فیلتر کننده اشعه هستند پرداخته خواهد شد) می‌باشند.

نشان گذاری مشخصت عینک‌ها بر طبق استاندارد DIN EN 166 اطلاعات تکنیکی در رابطه با لنزهای عینک‌های ایمنی مطابق با استاندارد EN 166 به ترتیب ذیل می‌باشند: •  سطح محافظت •  نشان تجاری شرکت تولید کننده •  سطح بصری (بجز لنزهای ثانویه) •  علامت گواهینامه (در صورت کارآمد بودن آن در محدوده جغرافیایی که فعالیت انجام می‌پذیرد) •  نشان پایداری مکانیکی (در مقابل ضربه، فشار و..) •  نشان مقاوم بودن در برابر پاشش فلزات مذاب

استاندارد لنزهای فیلتر کننده اشعه، شلید‌های جوشکاری و فن آوری‌های مرتبط DIN EN 169

در ارتباط با الزامات ویژه محصولات محافظ چشم، استاندارد EN 169 به معرفی طبقه بندی‌ها و الزامات انتقال اشعه برای لنزهای فیلتر کننده که برای محافظت کارکنان در فعالیت‌های ذیل می‌پردازد:  •  کار با هوابرش •  لحیم کاری •  جوشکاری •  جوش قوس الکتریکی •  برش بوسیله پلاسما

نشان گذاری و طبقه بندی‌های محافظتی برای لنزهای فیلتر کننده اشعه (محافظ چشم) جوشکاری مطابق با EN 169

لنزهای فیلتر کننده اشعه جوشکاری می‌بایست همیشه در گوشه بدنه خود نشانه گذاری استاندارد را داشته باشند. اولین شماره مربوط به طبقه بندی محافظتی می‌باشد. براساس دستورالعمل این استاندارد؛ هرچقدر جریان قوس‌های الکتریکی بالاتر باشد، به همانقدر برای محافظت نیازمند لنزهای فیلتر کننده با طبقه بندی محافظتی بالاتری خواهد بود.

استاندارد لنزهای فیلتر کننده اشعه UV  (ماوراء بنفش) DIN EN 170

بعنوان بخشی از استانداردهای مربوط به الزامات ویژه محصولات محافظتی چشم، استاندارد DIN EN 170  به تعریف طبقه بندی محافظتی و الزامات انتقال نور برای لنزهای فیلتر کننده اشعه UV  می‌پردازد. اگر این لنزها برای مدت طولانی در مواجهه با اشعه UV  قرار داشته باشند، اشعه مذکور می‌تواند باعث کاهش شفافیت این لنزها گردیده و به صورت بالقوه باعث نقص بصری و کاهش دید حین استفاده از محصول گردد. بنا بر آنچه ذکر گردیده لنزهای ایمنی چشم مطابق با استاندارد DIN EN 170 ، با الزامات عملکردی استاندارد مذکور که برای محافظت چشم در برابر اشعه UV  در فعالیت‌های خطرناک می‌باشند انطباق دارند.

برخلاف لنزهای فیلتر کننده جوشکاری مطابق با استاندارد EN 169 ، لنزهای فیلتر کننده UV  برای محافظت در برابر اشعه قوس‌های الکتریکی مناسب نمی‌باشند.

استاندارد لنزهای فیلتر کننده نور خورشید  DIN EN 172

استاندارد DIN EN 172  به عنوان یک استاندارد ویژه برای محافظت چشم افراد است که به تعریف ویژگی‌های فیزیکی خواسته شده برای لنزهای فیلتر کننده به جهت کاهش اثر خیرگی نور خورشید در فعالیت‌های صنعتی می‌باشند، می‌پردازد. این ویژگی‌ها شامل، به عنوان مثال؛ مشخصات مکانیکی و بصری و نیز الزامات لنزهای فیلتر کننده نور خورشید می‌باشند.

جهت استفاده از لنزهای فیلتر کننده نور خورشید در فعالیت‌های صنعتی، الزامات عمومی برای محافظت چشم بر طبق استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =