تفاوت ماسک FFP2 و N95 در چیست؟

اگر در زمان‌هايي كه از طريق رسانه‌ها وضعيت آلاينده‌های هوا در حالت هشدار اعلام مي‌شود كمي به اطرافمان دقت كنيم، متوجه مي‌شويم كه افراد زيادی از ماسک‌های تنفسی استفاده مي‌كنند كه البته اغلب آنها را افراد مسن يا كودكان تشكيل مي‌دهند، اگر بيشتر دقت كنيم متوجه خواهيم شد كه ماسک‌هایی كه به‌صورت زده‌اند انواع مختلفی است. اما آيا واقعاً ماسكی كه استفاده می‌كنند مناسب است!؟ ماسک های N95 و FFP2 هر دو ماسکهایی استاندارد و باکیفیت هستند ولی با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. هر دو ماسک مناسب ویروس COVID 19 می باشند.

ماسک FFP2 ا VS ا ماسک N95

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت ماسک‌ های FFP2 و N95 در چیست یا اینکه کدام ماسک مناسبتر و بهتر است.

ماسک N95 چیست و تحت چه استانداردی ارائه میشود

  • در واقع ماسک N95 مورد تایید NIOSH بوده و طبق پروتکل NIOSH تست می‌شود
  • فیلتر ذرات تنفسی زمانی که تحت تست آئروسل‌های سدیم کلراید با قطر 0/3 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار میگیرند باید کارایی فیلتراسیون 95% را داشته باشند.
  • لازم به ذکر است ماسکهای N95 قابل استفاده در محیط هایی هستند که آئروسل‌های غیر روغنی وجود داشته باشد و نامگذاری N95 هم بر همین اساس می‌باشد. ماسک ذرات N95 به معنی Not resistant to oil,با کارایی فیلتراسیون 95 درصد است.

ماسک‌های FFP2 چیست و تحت چه استانداردی ارائه میشود

این کلاس از ماسکهای تنفسی مطابق با استاندارد EN اروپا می‌باشد طبق این استاندارد ماسکهای تنفسی در 3 کلاس تقسیم بندی میشوند که شامل FFP1، FFP2  و FFP3 است. شرایط تست ماسکهای تنفسی مطابق با استاندارد EN 149 کمی متفاوت از NIOSH است و به شرح زیر می‌باشد:

  • ماسک تنفسی باید حداقل کارایی فیلتراسیون 94% را داشته باشد زمانی که تحت تست آئروسل‌های سدیم کلراید با قطر 0/3 تا 0/6 میکرون با جریان 95 لیتر بر دقیقه قرار میگیرد.
  • ماسک‌های FFP2 تحت تست آئروسل‌های روغنی پارافین هم قرار میگیرند و از این نظر نسبت به ماسک‌های N95 ارجحیت دارند.
  • با توجه به توضیحات فوق به راحتی میتوان دریافت که به لحاظ کارایی و فیلتراسیون هر دو نوع ماسک هم سطح بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند علاوه بر اینکه ماسکهای FFP2 توانایی فیلتراسیون ذرات روغنی رو هم دارا می‌باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 1 =