راهنمای خرید و نگهداری از عینک‌های ایمنی ضد بخار

استانداردهای ایمنی

راهنمای خرید و نگهداری از عینک‌های ایمنی ضد بخار

راهنمای خرید و نگهداری از عینک‌های ایمنی ضد بخار

عینک ایمنی ضد بخار، از تجهیزات ایمنی ضروری برای کار در صنایع مختلف محسوب می شود. عینک ایمنی، از سلامت چشم ها در برابر مواد و بخارات سمی و شیمیایی، اشعه های خطرناک و ضربات احتمالی حفاظت می کند. عینک ایمنی باید متناسب با موقعیت شغلی انتخاب شود. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید و نگهداری از عینک‌های ایمنی ضد بخار می پردازیم.

ویژگی‌های عینک‌های ایمنی ضد بخار

یکی از تجهیزات ایمنی مهم، عینک های ضد بخار مناسب برای محیط های مرطوب می باشند؛ به همین خاطر امروزه در صنایع شیمیایی و پزشکی و … از آنها استفاده می کنند. لنز عینک های ضد بخار بسیار شفاف است به طوری که کاربر می تواند به راحتی اجسام دور و نزدیک خود را مشاهده کند. طراحی این انواع از عینک به گونه آب می باشد که به دلیل داشتن تهویه مناسب، هرگز سبب تعریق چشم و ایجاد بخار نمی شوند. در برابر اشعه های خطرناک مقاوم هستند و از رسیدن این اشعه ها به چشم جلوگیری می کند. شیشه و قاب آن استحکام بالایی داشته بنابراین می توان گفت که از خطر آسیب رسیدن به سلامت چشم در اثر ضربات فیزیکی هم تا حدود زیادی می کاهد. وزن این عینک ها در قیاس با کارایی بالایی که دارند بسیار سبک است. بر روی آن یک سر بند جهت تنظیم عینک روی سر وجود دارد. فریم این عینک از نوع ژلاتینی است و انعطاف پذیری بالایی دارد. بر روی آن چهار عدد سوپاپ وجود دارد که توسط آنها هوای زیر فریم و لنز عینک تهویه شده و بخار ایجاد نمی شود.

نمایی از یک عینک ضد بخار

نکات مهم در انتخاب عینک‌های ایمنی مناسب برای محیط های صنعتی

با توجه به این که انواع مختلفی از عینک ایمنی در بازار موجود است؛ لازم است برای انتخاب یک عینک مناسب به راهنمای خرید آن دقت داشته باشیم. ایمنی در محیط کار بسیار مام است به همین خاطر باید در انتخاب بهترین نوع عینک به ویژگی های آن توجه کنیم. در ابتدا باید به استاندارد عینک ایمنی توجه شود چرا که بدون شک عینک های ایمنی به سبب اهمیت بالایی که دارند در بالاترین سطح استاندارد تولید می شوند. عینک ایمنی باید دارای لنز مخصوص باشد و هرگز عینک های با لنز معمولی را انتخاب نکنید. یکی دیگر از تجهیزات بسیار مهم برای کار در محیط های صنعتی کلاه ایمنی مهندسی است که در این صفحه میتوانید انواع قیمت کلاه ایمنی مهندسی را مشاهده کنید.

در بین انواع عینک ایمنی تنوع رنگ هم وجود دارد که برای هر محیط کاری باید یک رنگ خاص انتخاب شود؛ به عنوان مثال برای محیط هایی که بخار سدیم وجود دارد باید از عینک های قرمز رنگ و برای محیط های کم نور باید از عینک سبز، استفاده نماییم. همچنین باید دانست که برای محیط های که دارای اشعه های خطرناک هستند حتما باید عینک های ضد اشعه را انتخاب کنیم. برای محیط های کاری که دمای هوا پایین است عینک ضد بخار بهترین انتخاب خواهد بود؛ زیرا در این صورت اختلاف دمای زیر عینک با محیط بیرون سبب ایجاد بخار روی شیشه نمی شود.

همواره لازم است بهترین عینک را از بین برندهای معروف و معتبر انتخاب کنیم. شیشه عینکی که خریداری می کنید باید عاری از هر گونه خط و خش و شکستگی باشد. عینک را امتحان کنید و از راحت بودن آن مطمئن شوید. لازم است که روی فریم عینک یک بند مخصوص باشد تا با آن بتوانیم عینک را روی سر خود تنظیم کنیم. در کناره های عینک ایمنی باید نوارهای لاستیکی وحود داشته باشد تا وجود آنها از ایجاد لکه روی صورت جلوگیری کند. عینک باید وزن سبکی داشته باشد. مقاومت شیشه و لنز عینک در برابر عوامل خارجی از قبیل تشعشات، مواد شیمیایی و آلودگی های دیگر باید بالا باشد. عینک ایمنی باید از همه نظر باعث محافظت از سلامت و بینایی چشم شود.

به هر میزانی که کیفیت لنز دوربین بیشتر باشد؛ قدرت بینایی شخص را بالا برده و همین موضوع سبب راحتی استفاده از آن می شود. اگر انتخاب عینک ایمنی طبق نظر چشم پزشک باشد بدون شک، لنز آن با نمره چشم شما هماهنگی خواهد داشت که در این صورت خیلی بهتر است. به کیفیت فریم و انعطاف پذیر بودن آن توجه کنید؛ چرا که هر چه فریم منعطف تر باشد راحتی آن روی صورت بیشتر خواهد بود.

نگهداری از عینک‌های ایمنی ضد بخار

روش‌های نگهداری و تمیز کردن عینک‌های ایمنی ضد بخار

بعد از آن که بر اساس توجه به راهنمای خرید، موفق به انتخاب مناسب ترین نوع از عینک ایمنی شدیم؛ باید به خوبی از آن هم نگهداری کنیم. با توجه به استفاده مکرر و مداوم از عینک ایمنی لازم است که به طور روزانه آن را تمیز کنیم. تمیز کردن عینک ایمنی به روش درست، طول عمر مفید استفاده از آن را برای ما بیشتر می کند. برای تمیز کردن عینک، نباید از پارچه معمولی استفاده شود چرا که در این صورت روی شیشه عینک خراش ایجاد می شود. جهت تمیزی عینک، مقداری ماده شوینده را روی لنز آن بریزید و با استفاده از آب به خوبی تمیز کنید. برای خشک کردن لنز عینک، حتما از پارچه های مخصوص تمیزی لنز استفاده نمایید. عینک را در هوای آزاد قرار دهید تا تمامی رطوبت آن خشک شود.

برای تمیزی فریم عینک نیز شما می توانید از یک برس یا مسواک نرم استفاده کنید‌. هرگز نباید برای پاک کردن عینک از لباس خود استفاده کنید؛ زیرا این کار نه تنها باعث کثیفی بیشتر لنز آن شده بلکه موجب ایجاد خراش هم روی لنز آن می شود. جهت تمیزی عینک، مقداری ماده شوینده را روی لنز آن بریزید و با استفاده از آب به خوبی تمیز کنید. برای خشک کردن لنز عینک، حتما از پارچه های مخصوص تمیزی لنز استفاده نمایید. عینک را در هوای آزاد قرار دهید تا تمامی رطوبت آن خشک شود.

برای تمیزی فریم عینک نیز شما می توانید از یک برس یا مسواک نرم استفاده کنید‌. هرگز نباید برای پاک کردن عینک از لباس خود استفاده کنید؛ زیرا این کار نه تنها باعث کثیفی بیشتر لنز آن شده بلکه موجب ایجاد خراش هم روی لنز آن می شود. جهت نگهداری از عینک هم می توانید در مواقعی که نیازی به آن ندارید؛ عینک را درون کیف محافظ مخصوص قرار دهید و در یک جای مناسب بگذارید.

لازم است بدانید که رها کردن عینک ایمنی بدون کیف محافظ درون وسایل دیگر، کار اشتباهی است چرا که در این صورت در اثر فشار وسایل دیگر روی آن ممکن است عینک دچار خراش یا شکستگی شود.

عینک ضد بخار

بررسی تفاوت‌های عینک‌های ضد بخار با دیگر عینک‌های ایمنی

وجود یکسری از تفاوت ها سبب متمایز شدن عینک های ضد بخار از دیگر عینک های ایمنی شده است. عینک های ایمنی ضد بخار دارای لنز پهنی است به طوری که چشم را به طور کامل در بر گرفته و از ورود مواد مختلف به چشم جلوگیری می کنند. دارای تهویه می باشند که عمل تهویه در آنها توسط سوپاپ روی فریم انجام می گیرد. دارای خاصیت ضد بخار گرفتی می باشند به همین دلیل به راحتی می توانیم محیط اطراف خود را در مکان های سرد و مرطوب مشاهده کنیم. لنز آنها بسیار شفاف و مقاوم است و شفافیت بسیار خوب این عینک ها باعث بهبود بینایی فرد می شود. این عینک ها بسیار مقاوم هستند به همین خاطر ماندگاری آنها هم طولانی مدت می باشد. علاوه بر ضد بخار بودن، نسبت به دماهای پایین و بالا نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند بدون این که تغییری از کیفیت آنها ایجاد شود. از این عینک ها می توان در بسیاری از محیط های مرطوب استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =