معرفی انواع لباس کار

دسته‌بندی نشده

معرفی انواع لباس کار

معرفی انواع لباس کار

انواع لباس کار از تجهیزات فردی و ایمنی پر‌ کاربرد محسوب می شوند. در واقع لباس کار یک نوع پوشش است که می تواند تمام بدن را به خوبی پوشش دهد. پوشیدن آن باعث محافظت از نقاط مختلف بدن در برابر شرایط سخت و خطرناک می شود. انواع لباس کار ایمنی از نظر جنس و نوع با یک‌دیگر متفاوت هستند. نوع آن به نوع فعالیت شغلی و دلیل استفاده بستگی دارد، بنابراین باید دقت زیادی در انتخاب لباس کار صورت گیرد. لباس کار علاوه بر حفظ جان افراد، می تواند از آسیب های احتمالی نیز جلوگیری کند. تمام کارکنان باید از یک لباس کار مناسب محل کار خود استفاده کنند. بنابراین لازم است با انواع لباس کار آشنا شوید تا بتوانید بهترین لباس را با توجه به شغل خود انتخاب کنید.

4 مدل لباس کار مختلف

لباس کار چیست؟

پیش از این که به معرفی انواع لباس کار بپردازیم، لازم است توضیح دهیم که به چه لباس‌ هایی لباس کار گفته می‌ شود. به طور کلی به آن دسته از لباس هایی که وظیفه محافظت از بدن افراد در برابر خطرات احتمالی را دارند، لباس کار حرفه‌ ای می‌ گویند. در برخی موارد، یونیفرم می تواند یک امتیاز خاص باشد، زیرا نشان می دهد که شما بخشی از یک مجموعه‌ هستید. لباس‌ های کار می‌ توانند از نظر مشارکت کارکنان، بهره‌ وری و کارایی بسیار مفید باشند. برخی شغل ها دارای خطرات خاصی هستند، با انتخاب لباس کار اصولی، می توان تا حد زیادی از کارکنان محافظت کرد. این پوشش باید از برخی استاندارد‌های لازم برخوردار باشد، در غیر این صورت فرد نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

انواع لباس کار بر اساس دوخت

لباس کار برخی از مشاغل صرفاً یک فرم برای نظم دادن به فضای کسب و کار است و در برخی مشاغل نیز لباس های کار به منظور ایجاد ایمنی بیشتر، اهمیت دارند. به عنوان مثال لباس کار آتش‌نشانان و برق کارها به ترتیب از نظر نسوز بودن و عایق بودن، بایستی استانداردهای لازم را داشته باشد. در خیلی از مواقع، همین قابلیت های خاص لباس های کار در مشاغلی که افراد در معرض خطر قرار دارند، از آسیب به آنها جلوگیری می کند. در واقع نوع کسب و کار، فضای کاری، ملاحظات ایمنی و مسائل زیبایی شناسی، مواردی هستند که در انتخاب لباس کار مناسب، باید به آنها توجه شود.
انواع لباس کار با توجه به کاربردهایی که دارند، در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از نظر نوع دوخت و طراحی تفاوت زیادی با یک‌دیگر دارند. در ادامه قصد داریم شما را با این لباس ها آشنا کرده و ویژگی های هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم.

نمایی از چند مدل لباس کار

لباس کار یک تکه

یکی از پرکاربردترین مواردی که در لیست انواع لباس کار قرار می گیرد، لباس کار یک تکه است. این نوع لباس به صورت سرهمی یا یک‌سره است، همچنین بالا تنه و پایین تنه آن به یک‌دیگر متصل هستند. این محصول، بدن افراد را به طور کامل پوشش می دهد که یک مزیت مهم محسوب می شود. یکی از دلایل محبوبیت این مدل، این است که بسیار خنک بوده و تعویض آن آسان است، بنابراین برای افرادی که تحرک زیادی دارند می تواند گزینه مناسبی باشد. لباس های جوشکاری و خلبانی از پر‌ استفاده‌ ترین لباس کار‌های یک‌سره به شمار می روند.

لباس کار دو تکه

همان‌ طور که از نام این لباس مشخص است، به صورت دو تکه دوخته می شود. این مدل از دو بخش شامل یک کت و و شلوار یا یک پیراهن و شلوار تشکیل می شود. بر خلاف لباس کار یک‌سره، قسمت بالایی و پایینی این مدل لباس به صورت جدا هستند. این محصول با پارچه‌ های مختلفی وجود دارد، لباس کار دو تکه کتان از پر استفاده ترین لباس های دو تکه به شمار می رود. این لباس در انواع مختلفی همچون لباس کار معدن، لباس نوار شبرنگ‌ دار و لباس ایران خودرویی وجود دارد.

افراد مختلفی که لباس های کار خودشان رو پوشیده اند

لباس کار دو بندی

لباس کار دو بندی که به آن بیلرسوت نیز گفته می شود، به یک شلوار متصل می شود. این پوشش که بدون آستین است، حفاظت کمی برای افراد ایجاد می کند. این نوع لباس ها با جنس ها و رنگ های مختلف تولید می‌شوند. معمولا از پارچه هایی از جنس پلی استر، پنبه و فلامنت دوخته می شود. هنگام پوشیدن این محصول، دست های کارکنان کاملا آزاد است، همچنین امکان قرار دادن ابزار آلات مختلف در جیب‌ های آن وجود دارد. لباس کار دو بنده عموما برای برق کار‌ها، مهندسان، کارگران، تعمیر کاران، کناف کار‌ها و استاد کاران مناسب است.

روپوش کار

روپوش کار یک لباس کار شیک محسوب می‌ شود که استفاده‌ های فراوانی از آن می شود. این پوشش برای افرادی که در بیمارستان یا درمانگاه مشغول به کار هستند مناسب است. لازم به ذکر است که دلیل استفاده از انواع لباس کار، تنها به ایمنی مربوط نمی شود، بلکه می‌ تواند کمک زیادی به نظافت فردی کند. در واقع از روپوش کار به منظور جلوگیری از میکروب ها و عوامل بیماری زا استفاده می شود. افرادی که در محیط‌ هایی مانند بیمارستان کار می کنند، همواره در معرض این عوامل خطرناک قرار دارند. این نوع لباس‌ ها در سایز‌ها و رنگ‌ های مختلف تولید می شوند، البته معمولا دارای رنگ های روشن مخصوصا سفید هستند. بنابراین می توان آن را یکی از انواع لباس کار زنانه دانست که البته برای آقایان نیز کاربرد دارد.

انواع لباس کار بر اساس کاربرد

امروزه در بسیاری از شغل‌ ها مخصوصا کار‌های صنعتی، کارگاهی و کارخانه ای، نیاز به استفاده از لباس کار مخصوص وجود دارد. یکی دیگر از دسته‌ بندی‌های انواع لباس کار بر اساس نوع شغل است. در این بخش به معرفی آن‌ها می‌ پردازیم و کاربرد هر کدام از آن‌ها را ذکر می کنیم.

افرادی که لباس کار پوشیده اند

لباس کار مهندسی

انواع لباس کار مهندسی یکی از محبوب ترین تجهیزات مورد استفاده در کار است که به آن لباس کار مدیریتی نیز گفته می شود. این پوشش باید از پارچه‌ ای تهیه شود که باعث جریان هوا شود، بنابراین معمولا جنس آن از الیاف طبیعی همچون پلی‌ استر و پنبه است. لازم به ذکر است که این مدل هم به صورت یک‌سره و هم کاپشن و شلوار تولید می شود. با توجه به این که لباس کار مهندسی شیک برای افرادی کاربرد دارد که فعالیت زیادی ندارند، معمولا نوع دو تکه آن رایج تر است. یکی از مزایای مهم این محصول، تعویض راحت آن پس از انجام کار است.

لباس کار نسوز

این مدل پوشش، نسبت به سایر لباس ها از درصد نخ بیشتری برخوردار است. لباس فرم‌ های جوشکاری یا نسوز دارای جنس ضخیمی بوده و به صورت یک‌سره تولید می شوند. همان طور که از نام آن مشخص است، معمولا برای فرز‌ کاری و جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در این نوع کار‌ها تمام نقاط بدن در معرض خطر قرار دارد، بنابراین باید لباس مناسبی انتخاب شود. این مدل لباس نباید دارای هیچ گونه جیب و ظریف کاری باشد، زیرا در این صورت خطر اشتعال بیشتر می شود. لازم به ذکر است که جنس کتان یا جین این لباس، می‌ تواند هنگام اشتعال درصد سوختگی را کم‌تر کند.

لباس کار صنعتی

انواع لباس کار صنعتی با توجه به محیط شغلی کارکنان و نوع فعالیت آن‌ها تولید می شود. مطمئنا کار در محیط‌ های صنعتی دارای سختی های خاصی است، بنابراین نوع آن باید براساس نوع صنعت انتخاب شود. این پوشش های صنعتی معمولا از جنس لی، فیلامنت و کتان بوده و دوام بالایی دارند. در برخی محیط های صنعتی، رعایت اصول بهداشتی نیز بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید از یک لباس یک‌سره و ضد آب استفاده شود. البته افرادی که در صنایعی مانند نساجی کار می‌ کنند، می توانند از مدل های دو تکه و دو بنده استفاده کنند‌.

نمایی از یک لباس کار کامل

نتیجه گیری

مطمئنا یکی از اصلی ترین بخش های هر شغل، حفظ امنیت کارگران و کارکنان است. امروزه شاهد پیشرفت زیادی در زمینه لباس کار هستیم، به طوری که با ساختار‌ها و پارچه‌ های مختلفی تولید و عرضه می شوند. در گذشته شاید انتخاب یک لباس کار مناسب کار دشواری بود، اما حال پیدا کردن یک لباس ایمنی استاندارد کار سختی نیست. تنها کافیست شرایط شغلی و استاندارد‌های متناسب با شرایط شغلی خود را در نظر گرفته و بهترین لباس کار را انتخاب کنید. همواره این نکته را در نظر بگیرید که این پوشش نباید به هیچ وجه تنگ باشد. زیرا ممکن است مشکلات زیادی در تحرک و عملکرد کارکنان به وجود آید. ما تلاش کردیم شما را با انواع این لباس ها آشنا کرده و نکات لازم در مورد آن‌ها را بگوییم تا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =