ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

دسته‌بندی نشده

ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

ایمنی در کارهای فنی بسیار مهم است. مثلا در حرفه ای مانند جوشکاری محافظت از چشم ها اهمیت زیادی دارد. افرادی که حرفه جوشکاری را به طور مدام دنبال می کنند بهتر است از ماسک اتوماتیک جوشکاری استفاده نمایند. افرادی که ایمنی را در کارهای خود رعایت نمی کنند قطعا بعد از مدتی دچار ضعف بینایی خواهند شد. در هنگام جوشکاری گرمای ایجاد شده توسط دستگاه و اتصال سیم جوش به آهن موج متصاعد شدن سموم زیادی به هوا می شود. ورود این سموم به چشم و حتی دهان عوارض زیان بار زیادی را در پی دارد. بهترین محصول برای این افراد ماسک جوشکاری اتوماتیک است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

فردی که کلاه ماسک جوشکاری به سر دارد

تاریخچه

اولین ماسک جوشکاری اتوماتیک را دانشمندی اهل سوئد ابداع کرد. این دانشمند برای ساخت ماسک جوشکاری از یک صفحه LCD استفاده کرد. این ماسک به محض برخورد نور خورشید تیره می شد. خوشبختانه ماسک های جوشکاری اتوماتیک به راحتی روی سر چفت می شوند و احتیاج نیست که شما زمان زیادی را برای چفت کردن آن روی سر، هدر دهید.
یکی دیگر از معضلاتی که هر جوشکاری ممکن است با آن درگیر باشد، برخورد براده های داغ جوشکاری روی پوست صورت است. این براده ها ممکن است پوست صورت را بسوزانند، بهترین راه پیشگیری از این معضل، استفاده از ماسک اتوماتیک جوشکاری است.

ماسک اتوماتیک جوشکاری چیست؟

در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ماسک اتوماتیک جوشکاری چیست؟ جوشکاری فرآیندی است که در آن دو فلز با حرارت بالا و ایجاد یک قوس الکتریکی به یکدیگر اتصال داده می شوند. برای اتصال دو فلز از دستگاه اینورتر استفاده می کنند. این دستگاه دارای انواع مختلفی است و از هر مدل از دستگاه برای کارهای مختلفی استفاده می شود. این دستگاه با ایجاد قطب های مثبت و منفی در سیم جوش سبب اتصال دو فلز به یکدیگر می شود. این فرآیند سبب ایجاد نور شدیدی می شود، اگر فردی با چشم غیرمسلح به این نور نگار کند دچار اختلال بینایی خواهد شد. چشم عضو حساسی از بدن است در نتیجه نباید با کارهای خطرناکی مثل جوشکاری به آن آسیب وارد کنیم. به همین منظور افراد از وسیله ای به نام ماسک اتوماتیک جوشکاری استفاده می کنند.

فردی که ماسک جوشکاری زده

عملکرد ماسک اتوماتیک جوشکاری چگونه است؟

هنگامی که فرد در حال جوشکاری است، نور در فیلترها می شکند و بدین صورت قسمت چشمی ماسک تیره به نظر می رسد. تیره شدن پنجره از آسیب چشم ها جلوگیری می کند. نور خیلی روشن سبب آسیب به چشم ها می گردد، ماسک جوشکاری اتوماتیک بهترین وسیله برای محافظت از چشم ها است.

انواع ماسک جوشکاری

ما در ادامه به چند مورد از انواع ماسک جوشکاری اتوماتیک اشاره میکنیم، با ما همراه باشید.

ماسک جوشکاری دستی

این وسیله در واقع قدیمی ترین نوع ماسک جوشکاری است. شکل این نقاب به گونه ای است که دارای طلق و شیشه است که بر روی چشم قرار می گیرد. وزن این نوع از ماسک ها زیاد است و دست را خسته می کنند. در جلو شیشه این ماسک طلق تیره ای تعبیه شده است. این نوع ماسک نیز مزیت های خاص خود را دارد. مثلا اغلب آن ها دارای سایز بزرگی هستند و کل صورت را در حین جوشکاری می پوشانند. همچنین این نوع از ماسک ها قیمت پایینی دارند. دسته نگهدارنده برخی از این ماسک ها در قسمت جلویی آن قرار دارد.

تیره شونده اتوماتیک

همانطور که از اسم این نوع ماسک مشخص است، بعد از برخورد نور رنگ آن به سمت تیره می گراید. بعد از استفاده از این نوع ماسک چشم ها به طور کامل محافظت می شود.

تغذیه شونده با نور خورشید

برخی از ماسک های جوشکاری با باتری کار می کنند، باتری های موجود در آن ها با نور خورشید شارژ می شود.

باتری خور

این نوع از ماسک های جوشکاری نیز باتری خور هستند و تنها تفاوت آن ها با نوع قبلی وجود باتری لیتیومی است.

تیرگی ثابت

این نوع کلاه ها دارای رنگ لنز ثابتی هستند، اگر نور به این کلاه ها برخورد کند رنگ آن ثابت می ماند. از این نوع ماسک فقط برای یکسری کارهای خاص استفاده می کنند.

فردی درحال جوشکاری با ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری اتوماتیک

از جمله پرفروش ترین انواع ماسک است. این نوع ماسک امکان تنظیم طلق را به کاربر می دهد. در ماسک های معمولی فرد باید بعد از هر بار جوشکاری، ماسک را از روی صورت خود بردارد و معایب کار ببیند. اما ماسک جوشکاری اتوماتیک این گونه نیست و بعد از هر بار استفاده سریع شفاف می شود و فرد می تواند نتیجه کار خود را ببیند. در حین شفاف شدن نیز از پوست فرد به خوبی محافظت خواهد شد.

عینک جوشکاری

یکی از اختراعات بشر، عینک جوشکاری است. وزن سبک این نوع عینک سبب محبوبیت آن در بین افراد شده است. این نوع عینک برای کارهای طولانی گزینه مناسبی است به گونه ای که در اثر استفاده طولانی، فرد به هیچ عنوان خسته نخواهد شد. اما این عینک ها یک عیب بزرگی که دارند این است که فقط از چشم ها محافظت می کنند و صورت و گردن را محافظت نمی کنند.

ماسک جوشکاری اتوماتیک

ویژگی های ماسک جوشکاری اتوماتیک

از جمله ویژگی های ماسک های جوشکاری اتوماتیک این است که در کسری از ثانیه در اثر برخورد نور از خود واکنش نشان می دهند. همچنین باید نور جوشکاری را تشخیص دهد و بلافاصله پنجره آن تیره شود. این کارها سبب می شود شما وقت را هدر ندهید و خیلی زود کارها را انجام دهید. اطراف برخی از کلاه های اتوماتیک جوشکاری دارای پنجره نیز است. این پنجره ها سبب می شود که فرد به محیط احاطه بیشتری داشته باشد. پنجره های اطراف ماسک به گونه ای تعبیه شده اند که قابل تیره و روشن شدن هستند. بیشتر کلاه های جوشکاری اتوماتیک قابلیت تنظیم شدن را دارند. در این نوع کلاه ها از باتری هایی با دوام بالا استفاده شده است، این نوع ماسک ها قابلیت این را دارند که گرمای داخل کلاه را کاهش دهند. یکی دیگر از مزیت های این نوع از کلاه ها وزن کم آن ها است. برندهای زیادی اقدام به تولید ماسک اتوماتیک جوشکاری کرده اند. از جمله معروف ترین این برندها رونیکس، هاردکس، دوو است.

نتیجه گیری

حتما در هنگام جوشکاری از ماسک مخصوص استفاده نمایید، حفاظت از سر و صورت به اندازه چشم ها مهم است. بنابراین سعی کنید از ماسک اتوماتیک جوشکاری برای این کار استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =