چگونگی مراقبت و نگهداری از گاگل و عینک ایمنی

هنگامی  که تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به درستی کار نمی کنند شما متوجه خواهید شد. راحت نبودن ، شیشه کثیف و بخار گرفته می تواند کار کردن را برای فردی که مجبور است ساعت های طولانی یک گاگل یا همان عینک ایمنی به چشم داشته باشد را اذیت کند و بدتر از آن عدم فیت شدن ، قرارگیری نامناسب و نگهداری غلط از این تجهیزات ایمنی می تواند خطر آسیب دیدگی در حین کار را افزایش دهد.

اولین دلیل برای ایجاد خش به روی لنز یا شیشه عینک ایمنی و بخار گرفتگی آن تمیز کردن نادرست آن می باشد و دومین دلیل نیز به کار گیری و نگهداری نامناسب آن می باشد.

تمیز نبودن و استفاده درست از گاگل می تواند باعث افزایش ایمنی شود.

چگونه عینک ایمنی خود را فیت کنیم؟

فیت کردن یا قرار گیری مناسب عینک ایمنی به روی صورت بسیار حائز اهمیت است چرا که نمی توان با وجود یک عینک یا گاگل لق و غیر ثابت به روی صورت به درستی کار کنیم، بنابراین بهتر است موارد زیر را به کار ببندید تا یک عینک ایمنی فیت شده روی صورت داشته باشید تا بتوانید ساعت ها بدون مشکل کار کنید و از بابت داشتن ایمنی کافی هم خیالتان راحت باشد.

فیت کردن یا قرار گیری مناسب عینک ایمنی به روی صورت بسیار حائز اهمیت است چرا که نمی توان با وجود یک عینک یا گاگل لق و غیر ثابت به روی صورت به درستی کار کنیم، بنابراین بهتر است موارد زیر را به کار ببندید تا یک عینک ایمنی فیت شده روی صورت داشته باشید تا بتوانید ساعت ها بدون مشکل کار کنید و از بابت داشتن ایمنی کافی هم خیالتان راحت باشد.

یک گاگل فیت با قرار گیری مناسب را می توان تا ساعت ها روی صورت قرار داد

مراقبت و تمیز کردن عینک ایمنی به شکلی صحیح

چند لحظه به این فکرکنید که به نظر شما گاگل های ایمنی یا عینک های ایمنی را چگونه باید تمیز و نگهداری کرد و سپس به باید ها و نباید های مطرح شده در این موضوع نگاهی بیندازیم.

نباید ها
  • استفاده از پاک کننده های بر پایه سیلیکون مانند خمیر دندان، جلا دهنده های خودرو، جلا دهنده های ظروف نقره و...
  • استفاده از محلول های ضدعفونی دست برای تمیز کردن لنز ها و شیشه های عینک ایمنی
  • استفاده از پیراهن به منظور پاک کردن شیشه عینک و مالش شیشه با آن
  • استفاده از آب دهان به منظور پاک کردن شیشه عینک
  • استفاده از اسپری های ضد بخار و سپس پاک کردن آن

برخی از این موارد موجب خسارت به پوشش لنز و شیشه عینک یا گاگل ایمنی می شود و به شکل بدی روی آن خط و خش انداخته یا یک لایه از مواد نامطلوب را روی لنز باقی می گذارد که این موضوع باعث از بین رفتن هدف اصلی پاک کردن شیشه عینک ایمنی که همان بهتر شدن دید است می گردد.

یکی از بدترین کارهای ممکن تمیز کردن شیشه عینک با استفاده از خمیر دندان می باشد

باید ها

به جای انجام موارد آسیب رسان بالا ، کارهای زیر را انجام دهید تا بدین ترتیب لنز های تمیزی داشته باشید و از گاگل یا عینک ایمنی خود به خوبی مراقبت کنید. بسته به اینکه لنز عینک شما چقدر کثیف می باشد از موارد زیر برای تمیز کردن و نگهداری آن استفاده کنید.

  • به آرامی با فوت کردن هر گونه گرد و خاک اضافی را از روی لنز عینک ایمنی بردارید.
  • تنها از پارچه های نرم میکروفایبر یا پارچه های مخصوص پاک کردن عینک استفاده کنید.
  • در صورت نیاز به شستن عینک از آب خنک به منظور آبکشی آن استفاده کنید و با پارچه مخصوص آن را خشک کرده و پاک کنید.
  • تنها از محلول پاک کننده مخصوص عینک به روی لنز عینک اسپری کنید و بعد آن را پاک کنید.
  • در صورت عدم استفاده از عینک ایمنی خود آن را در کمد قرار دهید و هرگز درون جیب خود نگذارید چرا که روی لنز آن خط و خش ایجاد می گردد.

توجه داشته باشید که استفاده از محلول پاک کننده استاندارد برای پاک کردن شیشه عینک ضروری می باشد این پاک کننده ها گاها دارای مقادیر کمی از الکل در حدود 15 درصد یا در برخی موارد بدن الکل می باشند، با این حال توجه داشته باشید که پاک کننده غیر استاندارد باعث آسیب به گاگل یا عینک شما خواهد شد.

جلوگیری از بخار گرفتگی تجهیزات ایمنی چشم

استفاده از تجهیزات ایمنی چشم نظیر گاگل و عینک ایمنی و همچنین شیلد صورت و ماسک تنفسی ایمنی پوشاننده کل صورت برخی اوقات همراه با بخار گرفتگی شیشه عینک یا لنز چشمی ماسک یا عینک ایمنی می شود که این امر به دلیل تهویه کم یا بسته هوا می باشد و  باعث بروز مشکلاتی نظیر اختلال در دید و حواس پرتی برای فرد در حین کار می شود، که این عوامل می تواند منجر به حوادثی غیر قابل جبران و آسیب دیدگی شود.

در صورتی که شما هم با این مشکل سر و کار داشته اید و دنبال راه حلی برای این مشکل هستید می بایست مطالب پایین را دنبال کنید.

بخار کردن گاگل می تواند در حین کار کردن خطرناک باشد

به منظور آن که اطمینان داشته باشیم که عینک ایمنی و چشم افزار های ما بدون بخار گرفتگی می مانند می بایست با تکنولوژی از بین برنده بخار لنز آشنا شویم. در کل مواد ضد بخار در دو دسته قرار می گیرند و به شما در داشتن دیدی واضح و بدون بخار گرفتگی کمک می کنند.

تکنولوژی ضد بخار دائمی و غیردائمی

برخی شرکت ها یک پوشش دائمی و غیر قابل شست و شو برای عینک ها ارائه می کنند که دارای خاصیت ضد بخار و آب دوستی می باشد، که این خاصیت به آن پوشش اجازه می دهد تا در صورت نشستن رطوبت بخار به روی لنز و تشکیل قطرات آن ها را به خود جذب کرده و به سرعت قطرات ایجاد شده به روی شیشه را حذف کند. در واقع این تکنولوژی تغییری مثبت و موثر به روی ایجاد یک پوشش مقاوم به بخار گرفتگی می باشد. چرا که تا به امروز بیشتر پوشش های ضد بخار در عینک ها هیدروفوبیک یا آبگریز بوده که به نوبه خود موجب پخش شدن رطوبت در سراسر شیشه به جای از بین رفتن آن می شود.

قطره های ضد بخار نیز وجود دارند که به طور موقت مانع بخار گرفتگی می شوند

در واقع بخار گرفتگی شیشه عینک به این صورت ایجاد می شود که بخار درون محفظه بین چشم و شیشه عینک در روی مکان سرد تر یعنی شیشه دچار میعان شده و به صورت قطراتی بسیار ریز که مانع دید ما می شود ظاهر می شود. مواد پوشاننده هیروفوبیک عموما بر پایه شوینده ها ساخته می شود و بعد از اولین شست و شوی عینک از روی عینک پاک می شوند.

پوشش ضد بخار دائمی

پوشش دهنده دائمی ضد بخار یک پوشش دائمی، شفاف و منحصر به فرد چسبیده به لنز فراهم می کند که تا چهار برابر ضخیم تر از انواع مشابه می باشد.

عینک ایمنی با شیشه های فتوکرومیک

استفاده از عینک های فتوکرومیک برای کسانی که دائما از محیط های کم نور به پر نور رفت و آمد می کنند مانند کارگران انبار و بنادر که از محیط کم نوری مانند انبار به محیط پر نوری مانند حیاط که در طول روز دائما در حال رفت و آمد هستند می تواند باعث رفاه حال این افراد شود تا هم از چشمان آنان در برابر اشعه های مضر  خورشید محافظت کند و هم با تغییر میزان رنگ شیشه چشم ها را برای ورود به محیط کم نور آماده کند و نیازی نباشد تا چشم فرد بخواهد با سپری کردن زمان به نور محیط عادت کند.

معمولا عینک های ایمنی زیادی همچون عینک های طبی تجویزی که دارای خاصیت فتوکرومیک یا تیره شدن در برابر نور خورشید را دارند نیز وجود دارند و این خاصیت منحصر به عینک های طبی نیست. این عینک ها با تنظیم میزان نور ورودی به شبکیه چشم به طور اتوماتیک، موجب کمک به مردمک چشم شده و سر درد ها، سوزش چشم و سایر موارد ناشی از زیاد و کم شدن نور محیط را کاهش می دهد و همنین در صورت استاندارد بودن، آن ها می تواند به میزان 9/99% از اشعه های UV را قبل از رسیدن به چشم حذف کنند.

این لنز در عینک ایمنی می تواند اشعه های دارای طول موج بالاتر از 400 نانومتر را حذف نماید. در صورتی که شما بخواهید در هنگام رانندگی نیز از این عینک استفاده کنید شما می توانید اطمینان داشته باشید این عینک علاوه بر ایمنی از ورود اشعه های مضر نور خورشید به چشم شما جلوگیری می کند، همان گونه که رانندگان لیفتراک و جرثقیل های بندری از این موارد از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده می کنند. از آنجایی که این عینک با کاهش نور روشن تر می شود شما می توانید آن را در شب نیز به چشم داشته باشید بدون این که مزاحمتی بابت کاهش دید شما ایجاد کند.

در واقع گاگل ایمنی فتوکرومیک کار را برای کارگران انبار خیلی راحت تر کرده است

مزایای عینک فتوکرومیک

این عینک های ایمنی با داشتن خاصیت فتوکرومیک یا همان لنز های واریوماتیک باعث ایجاد ویژگی منحصر به فردی در آن می شود و ایمنی را برای کارگران در حال رفت و آمد در محیط های کم نور به پر نور و بالعکس را تامین می کند. در واقع این عینک کار دو یا سه عینک را همزمان انجام می دهد. به گونه ای که اگر کارگر بخواهد از محیط کم نور به محیط پر نور برود لازم نیست عینک محافظ خود را با عینک دودی عوض نماید.

این کار علاوه بر آن که زمان بر و طاقت فرسا می باشد، به دلیل آن که اکثر افراد در حین کار گاها مجبور به تعویض عینک به تعداد بیش از 50 با در طول روز می شوند، تقریبا غیر ممکن است و در صورتی که از عینک های فتوکرومیک استفاده نشود ممکن است به دلیل اختلال دید ناشی از ورود به محیط های تاریک ممکن است فرد دچار حادثه شود.

همچنین رفت و آمد در بین محیط های پر نور و کم نور می تواند باعث ناراحتی های چشمی در فرد همچون قرمزی و سوزش چشم نیز شود و این عوامل در دراز مدت به چشم فرد آسیب می رساند، پس شدیدا پیشنهاد می شود در صورت کار در چنین محیط هایی از عینک هایی با لنز فتوکرومیک یا واریوماتیک استفاده شود تا علاوه بر کاهش هزینه ها در حفظ سلامتی و ایمنی فرد قدم موثری برداشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =