استانداردهای دستکش ایمنی در برابر خطر های برش و سوراخ شدن

امروزه خطرات زیادی دست کارگران را در حین کار تهدید می کند و می بایست این خطرات را شناسایی کرد و نسبت به مصون ماندن از آسیب های آن ها چاره ای اندیشید. خطرات برش و سوراخ شدن با اشیا نوک تیز از جمله تهدیداتی است که در محیط کارگاهی بسیار شایع است و اشیایی از قبیل میخ، سیم، براده های فلزات، لبه صفات فلزی، ابزار هایی مانند کاتر و قیچی های آهن بر ، فرچه های سیمی، تکه های شیشه، براده های چوب و به طور کلی هر گونه اجسامی که لبه تیز و برنده دارند پتانسیل آسیب زدن به دست ها را که معمولا بیش از همه بدن آسیب می بینند را دارند. هر چند که اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن تماس با این اجسام و ابزار آلات از جمله بهترین روش های کاهش این تهدیدات است با این حال پوشیدن دستکش ایمنی ضد برش و سوراخ شدن یکی از اقدامات موثر در جهت حفاظت از فرد می باشد و این دستکش جزو تجهیزات حفاظت فردی است.

مقاومت در برابر برش و سوراخ شدن در بعضی از فعالیت های کاری یکی از اولویت ها می  باشد

سه واقعیت رایج برای تست های محک زدن دستکش ایمنی از لحاظ حفاظت در برابر برش چیست؟

هنگام خرید دستکش ایمنی باید توجه داشت که اگر مقاومت دستکش ایمنی در برابر برش برایمان مهم است می بایست به موارد زیر دقت کنیم.

1- در کل دو استاندارد اصلی در این مورد وجود دارد:

دو استانداردی که ایمنی دست ها در هنگام کار را پشتیبانی می کند استاندارد های ایالات متحده و استاندارد های اروپایی می باشد.

ANSI/ISEA105

استاندارد های ایالات متحده برای تست های عملکرد مکانیکی تجهیزات حفاظت فردی به استاندارد ANSI/ISEA105  می باشد که شامل تست های مقاومت در برابر برش ( و همچنین سایش، سوراخ شدن و نفوذ سوزن تزریق به درون دست) می باشد. استاندارد ANSI/ISEA105  به وسیله کمیته تولید کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات ایمنی و به منظور یافتن معیاری برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان طراحی شد تا بتوان بدین وسیله یک استاندارد تعیین کرد.

EN 388

اتحادیه ی اروپا از استاندارد EN 388  به منظور تست کردن ویژگی های مکانیکی جهت مقاومت در برابر برش، فرسایش، پارگی ، سوراخ شدن و ضربه استفاده می کند. پس از انجام تست، یک تاییدیه مجمع اروپایی به منظور بازبینی آن که آیا محصول به درستی تست شده است و گزارش آن به درستی ارسال شده است، اعطا می شود. دستکش های ایمنی می بایست تاییدیه CE یا مجمع اروپایی را به منظور فروش در اتحادیه اروپا داشته باشند و به این دلیل است که بسیاری از تولید کنندگان در آمریکای شمالی به دنبال تاییدیه مجمع اروپایی یا CE می باشند.

این تست ها می بایست مقاومت دستکش ایمنی یا تجهیزات حفاظت شخصی در برابر برش را تعیین کنند

2- به روش های مختلف تست توجه داشته باشید.

استاندارد آمریکایی EN 388 تست ASTM F2992-15 را برای اندازه گیری مقاومت برش در سال 2016 ابداع کرد که از دستگاه اندازه گیری برش ( TDM-100) استفاده می کند و بدین وسیله میزان وزن لازم برای یک تیغه به منظور رسیدن به برش در مواد سازنده تجهیزات محافظت فردی را محاسبه می کند. در اینجا نحوه کار این تست شرح داده می شود:
  • تمامی برش ها در این آزمایش در یک جهت و با طول یکسان 20 میلی متر در حالت میانگین می باشد.
  • پس از هر برش یک تیغه صاف جدید استفاده می شود و به وزن تیغه ( در حد چند گرم) آنقدر اضافه می شود تا برش عمقی حاصل گردد.
  • اندازه گیری عمق برش ( وزن + مسافت ) به منظور تعیین امتیاز گرم .

مرجع های EN 388 دو متد تست می باشد: تست ضربت (coup test) و تست ISO 13997 . تست ضربت تعیین کننده امتیاز مقاومت ماده ضد برش بر اساس تعداد دوران مورد نیاز یک تیغه مدور برای بریدن عمقی آن ماده می باشد. این امتیاز بر اساس نسبت تعداد دوران (تعداد دور ها ) مورد نیاز برای برش نمونه بر نمونه کنترل می باشد. این تست برای مواد با خاصیت ضد برش بالا توصیه نمی شوند چرا که این مواد می توانند تیغه را کند کرده و منجر به خطا و پایین آمدن دقت تست  شوند.

تست ضربت را با این دستگاه و بدین صورت انجام می دهند

در عوض، تست ISO 13997 به منظور اندازه گیری مواد دارای مقاومت بالا در برابر برش استفاده می شود. این تست با ماشین TDM-100 انجام می شود که شبیه به تست ASTM F2992-15 می باشد. با این حال کمی تفاوت در نیاز های اولیه تست وجود دارد.

  • تمامی برش ها در یک سمت می باشند و طول تمامی برش ها یکسان است.
  • پس از هر برش یک تیغه جدید تیز استفاده می شود و برای برش آنقدر نیرو ( به نیوتن) اضافه می شود تا برش عمقی ایجاد شود و نمونه پاره شود.
  • اندازه گیری برش ( وزن + مسافت) به منظور تعیین امتیاز نیوتن استفاده می شود.

3- دانستن مقیاس های مختلف امتیاز مقاومت برش

استاندارد ANSI/ISEA 105-2016 نتایج متد تست TDM-100 در مقیاس A1-A9 (200 تا 6000 گرم یا 2 تا 60 نیوتن) را بر حسب گرم می دهد. سیستم امتیاز دهی منحصر به فرد برای هر دستکش ایمنی به مصرف کننده نهایی این امکان را می دهد تا سطح و میزان مقاومت برشی که سطح نیاز های ما را برآورده سازد را شناسایی کند. سیستم امتیاز دهی اختصاصی برای هر کدام از انواع دستکش ها باعث شده است که مصرف کنندگان بتوانند سطح مورد نظر از مقاومت در برابر برش را بر اساس نیاز های خودشان انتخاب کنند.

استاندارد EN 388 دو تست مرجع دارد، بنابراین دو امتیاز محتمل برای دستکش ایمنی در این استاندارد وجود دارد. امتیاز شاخص تست برش ضربت از 1 تا 5 تقسیم بندی می شود و این تقسیم بندی بر اساس نسبت تعداد چرخش های مورد نیاز تیغه برای برش و پاره کردن نمونه بر تعداد چرخش تیغه برای پاره کردن و برش نمونه شاهد (نمونه کنترل) به دست می آید. نتایج تست TDM-100 نیز در واحد نیوتن اندازه گیری و گزارش می شوند.

حتی برخی کارهای پیش پا افتاده نظیر فنس کشی نیز نیاز به حفاظت در برابر نفوذ دارد

مهمترین نکته در این متن آن است که دقت داشته باشیم سطوح میزان برش CE (استاندارد اروپا) و ANSI/ISEA (دو استاندارد ایالات متحده آمریکا) دارای متد و گزارش های مختلفی هستند و در اصول تفاوت دارند ، این موضوع به خصوص در هنگام انتخاب تجهیزات ایمنی فردی (PPE) بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتی که شما نسبت به امتیاز برش محصولات ایمنی نظیر دستکش ایمنی مقاوم در برابر برش مطمئن نیستید، می توانید از تولید کننده در مورد متد و روش تست ها سوال کنید و همچنین در مورد امتیاز و سطح مقاومت در برابر برش نیز تحقیق کنید. در واقع واحد های کارگاهی صنعتی با اطلاع از امتیاز و سطح مقاومت دستکش ایمنی در برابر برش و سوراخ شدن می توانند دستکش های ایمنی متناسب با نوع کار خود برای کارگران خود تهیه کنند و از ایجاد هزینه های اضافی و اخلال های کاری ناشی از آسیب کارگران جلوگیری کنند.

در مورد استاندارد دستکش ایمنی و سایر پوشش های صنعتی نسبت به سوراخ شدن و نفوذ اشیا بیشتر بدانیم

افرادی که در محیط های کارگاهی خاصی کار می کنند که در معرض نفوذ اشیا و سوراخ شدن دست ها هستند برایشان خطر دائمی آسیب دیدگی وجود دارد. این خطرات ممکن است تنوع زیادی داشته باشد و از فرو رفتن یک تکه چوب تا حتی فرو رفتن یک رشته سیم نازک از یک کابل به دست تفاوت کند. آگاهی یافتن از سطح مقاومت در برابر نفوذ اشیا و سوراخ شدن تجهیزات و انتخاب تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مناسب در برابر این خطر برای حفاظت کارگران و سایر افراد حاضر در محیط کار صنعتی بسیار ضروری می باشد.

سوراخ شدن دستکش ایمنی در محیط کار مساوی با آسیب دیدگی کارگران می باشد

استاندارد صنعتی مقاومت در برابر نفوذ اشیا و سوراخ شدن چیست؟

مقاومت در برابر نفوذ و سوراخ شدن از جمله خصوصیاتی است که لباس های ایمنی از جمله دستکش ایمنی می بایست از آن بهره ببرند. استاندارد های این ویژگی حداکثر میزان فشار مورد نیاز برای سوراخ شدن یک نمونه مهار شده در میان دو صفحه درون نگهدارنده به وسیله یک پراب (میله بازرسی) را مورد آزمایش قرار می دهند.

تست استاندارد شده EN388 برای سوراخ شدن و نفوذ، تنها فرآیندی است که در استاندارد های EN388 و ANSI/ISEA 105-2016 به منظور ایمنی سنجی استفاده می شود.

تست EN388:2016 و تست نفوذ ANSI/ISEA به وسیله اشیا غیر نوک تیز

این متد از یک پراب (میله بازرسی) به منظور شروع فرسودگی یا پارگی استفاده می کند. استاندارد ANSI/ISEA نیز وسایل مورد استفاده برای آزمایش و پرابی (میله بازرسی) که در آن به کار گرفته شده است را استاندارد می داند.

نحوه کار تست : این تست صنعتی نفوذ ، میزان نیروی لازم برای یک پراب (میله بازرسی) غیر نوک تیز به منظور نفوذ به تجهیزات حفاظت فردی را اندازه گیری می کند.

  • در این تست پراب (میله بازرسی) مانند خودکار با نوک گرد می باشد.
  • پارچه مورد تست نیز به شکلی محکم (نباید شل باشد) در بین دو صفحه نگهدارنده نمونه قرار می گیرد.
  • پراب پارچه تست را در زاویه 90 درجه به میزان 100 میلی متر/ دقیقه سوراخ می کند (100 mm/min)
  • نتایج در واحد نیوتن اندازه گیری و گزارش می شوند.

شما در این تصویر دستگاه تست EN 388  را مشاهده می کنید

نتایج به دست آمده در واحد نیوتن به مقیاس های یک تا چهار در استاندارد EN388 و در مقیاس یک تا پنج در استاندارد ANSI/ISEA 105 تبدیل می شود. این مقیاس ها از 10 نیوتن تا 150 نیوتن مقاومت در برابر سوراخ شدن را نشان می دهد.

استاندارد نفوذ یا سوراخ شدن چگونه به روی تجهیزات حفاظت فردی لیبل زده می شود؟

اگرچه تولیدکنندگان ملزم به ثبت امتیاز مقاومت در برابر نفوذ نیستند با این وجود دستکش ایمنی مقاوم به نفوذ گاها دارای لیبل هایی برای نشان دادن مقاومت این دستکش در برابر سوراخ شدن و نفوذ در مقیاس های یک تا چهار برای استاندارد EN388 و مقیاس های یک تا پنج برای استاندارد ANSI/ISEA 105 می باشد.

مقیاس های امتیاز دهی این تست را در شکل بالا برای فرسایش، برش، پارگی و نفوذ مشاهده می کنید.

تست ASTM F2878 برای استاندارد مقاومت در برابر نفوذ سوزن طبی

از دیگر انواع نفوذ که در محیط کاری به عنوان خطر محسوب می شود خطر سوراخ شدن یا نفوذ به دلیل سوزن طبی یا سوزن های آمپول می باشد. این خطر در محیط های کاری پزشکی، استریلیزاسیون زباله های پزشکی و صنایع بازیافت بسیار بالا و شایان توجه می باشد.

نفوذ سوزن آلوده در دست بسیار خطرناک می باشد و استفاده از دستکش ایمنی مقاوم در برابر نفوذ در برخی مشاغل ضروری است

تمامی موارد مانند تست نفوذ بالا می باشد به جز آنکه میزان نفوذ پراب در پارچه تست در زاویه 90 درجه 500 میلی متر در دقیقه می باشد و حداقل 12 نمونه برای گزارش طبقه بندی سطح و میزان نفوذ استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =