مچ بند ایمنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مچ بند ایمنی از مچ دست را ثابت نگه میدارید و از شکستگی استخوان ها جلوگیری می کند استفاده مچ بند ایمنی در محیط کار سبک، کار با لپ تاب، و ورزش استفاده میشود.

اسکیت بازی و اسکیت سواری یکی از مفرح ترین ورزش های حال حاضر می باشد که به نوعی تعادل و راه رفتن انسان را به چالش می کشد. این ورزش ها علاوه بر این که هیجان زیادی و ورزشکار می بخشد ولی با توجه به این که حفظ تعادل ورزشکار در هنگام پوشیدن اسکیت شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین آسیب های ناشی از ضربه و سقوط در این ورزش بسیار شایع می باشد. به همین دلیل تجهیزات ایمنی خاصی جهت به حداقل رساندن آسیب ها در این ورزش استفاده می شوند. یکی از کارآمدترین تجهیزات ایمنی در این ورزش مچ بند ایمنی می باشد.

 طبق آمار رسمی ایالات متحده، سالیانه 50000 مراجعه به مراکز درمانی به دلیل آسیب های اسکیت سواری گزارش شده می شود که 1500 فقره از آنها منجر به بستری شدن کودکان و نوجوانان در بیمارستان می شود، پس می توان گفت اسکیت سواری خطرناک است ولی می توان از خطرات و شدت آن به نحوی کاملا چشمگیر جلوگیری کرد. آسیب های متنوعی در این ورزش وجود دارد ولی از آسیب های رایج این ورزش می توان به آسیب های مچ اشاره کرد که اغلب به دلیل سقوط و به هم خوردن تعادل و فرود به روی دست ها اتفاق می افتد.

مچ بند ایمنی چگونه از آسیب ها جلوگیری می کند؟

مچ بند ایمنی از مچ دست حمایت کرده و می تواند حتی از شکستگی استخوان ها جلوگیری کند ولی باید توجه داشت که می بایست از فرود آمدن به روی دست ها در هنگام سقوط جلوگیری کنید. همچنین هنگامی که به سمت یک دیوار حرکت کرده و امکان داشته باشد با آن برخورد کند معمولا دست ها در این برخورد به صورت صاف مقابل دیوار قرار می دهد که این امر یک رفلکس یا انعکاس غریزی بدن است. بدین ترتیب در هر دو صورت احتمال ایجاد فشار به روی استخوان دست و ایجاد کبودی، شکستگی و در رفتگی شود.

این مچ بند های ایمنی به منظور به حداقل رساندن نیروی وارده به دست دارای و حفاظت از دست دارای قطعات پلاستیکی محکم درون خود دارند که شوک ضربه را جذب می کند. به علاوه این مچ بند در قسمت کف دست دارای یک صفحه پلاستیکی منحنی می باشد که در صورت زمین خوردن با کف دست ضربه را جذب کرده و به دلیل وجود بخش های محکم دیگر در بخش مچ و ساعد از تا شدن مچ دست و آسیب به تاندون ها و رباط های دست جلوگیری می کند.

 با این حال باید توجه داشت که مچ بند از شانه ها محافظت نمی کند و احتمال دررفتگی و شکستگی شانه را از بین نمی برد. البته در هر صورت باید توجه داشت که در هنگام انجام ورزش هایی که احتمال سقوط و افتادن زیاد است باید نحوه صحیح افتادن و غلت خوردن را یاد گرفت چرا که همین مچ بند با وجود آن که از شکستگی و دررفتگی مچ شدیدا جلوگیری می کند به دلیل زاویه ای که به کف دست در هنگام سقوط به روی کف دست می دهد احتمال به عقب برگشتن انگشتان دست را بالا می برد.

معمولا در محیط های کار پر خطر و کار با اجسام سخت باید از دستکش ایمنی استفاده کرد برای ملاحظه انواع دستکش های بخوانید.

جنس مواد به کار رفته در مچ بند ایمنی چیست؟

از آنجایی که این نوع از تجهیزات ایمنی می بایست ضربات ناگهانی و با نیروی بالا را جذب کرده و از مچ و ساعد در برابر شکستگی، دررفتگی و کبود شدن محافظت کنند بنابراین می بایست دارای مواد خاصی در بدنه و اجزای ساخته شده خود باشند. در ساخت این مچ بند ها از چرم های با کیفیت به منظور ایجاد دوام بالا و استحکام استفاده می شود همچنین در این مچ بند ها از فوم جاذب ضربه EVA (اتیلن وینیل استات) استفاده می شود. این ماده هم نرم بوده و هم مانند لاستیک انعطاف پذیر است. همچنین باید متذکر شد که به دلیل وجود هوا در ساختار فومی این ماده می توان از آن به عنوان ضربه گیر و جاذب استفاده کرد چرا که نیروی وارده صرف تغییر شکل ساختار آن شده که این تغییر شکل بلافاصله پس از برداشته شدن نیرو نیز به حالت اول بر می گردد. همچنین در بخش مچ و کف دست از پلاستیک ABS (اکریلیک بوتادین استایرن) به عنوان استحکام دهنده استفاده می شود. این ماده محکم در لگو ها نیز استفاده می شود. این ماده استحکام فوق العاده بالایی دارد و به علاوه خشک نیست که به راحتی بشکند و درجاتی از انعطاف پذیری را دارد که علاوه بر استحکام باعث جذب نیرو و شوک ضربه ای می گردد.

انواع مدل های مچ بند ایمنی

مچ بند ایمنی 187 کیلر اسب دوانی (187 Killer Pads Derby Wrist Guard)

1. مچ بند ایمنی 187 کیلر اسب دوانی (187 Killer Pads Derby Wrist Guard)

این مچ بند بدون انگشت است و اجازه تنفس به پوست دست را می دهد.

مچ بند ایمنی تریپل ایت هایرد (Triple 8 Hired Hands Wrist Guard Gloves)

2. مچ بند ایمنی تریپل ایت هایرد (Triple 8 Hired Hands Wrist Guard Gloves)

این مچ بند دارای دستکش در بخش انگشتان (نیم انگشت) می باشد و در قسمت کف دست محافظ دارد. همچنین پلاستیک های محافظ آن در صورت شکستن قابل تعویض هستند.

این مچ بند ایمنی تا نصف انگشتان ادامه پیدا می کند و در عین حال محافظت خوبی ایجاد می کند.

مچ بند تریپل ایت سیور سری 2 (Triple 8 Saver Series Wristsaver II)

3. مچ بند تریپل ایت سیور سری 2 (Triple 8 Saver Series Wristsaver II)

این مچ بند ایمنی دارای قسمت محافظ کف دست و ساعد می باشد و بخش پوشاننده انگشتان را ندارد و بیشتر برای کودکانی که اسکیت بازی می کنند پیشنهاد می شود. هرچند مدل هایی برای بزرگسالان هم دارد. از ویژگی های این محصول فیت شدن عالی آن به دست است.

مچ بند ایمنی اسکیت برد چاپر ایمپکت (CTHOPER Impact Skateboard Wrist Guard)

4. مچ بند ایمنی اسکیت برد چاپر ایمپکت (CTHOPER Impact Skateboard Wrist Guard)

این مچ بند ایمنی ظاهری منحصر به فرد دارد و می توان میزان تنگی بخش محافظ های ساعد را در آن تنظیم کرد. همچنین به تنفس پوست در آن مدل توجه ویژه ای شده است.

این مچ بند ظاهری بسیار منحصر به فرد و شیک دارد و محافظت بالایی هم ایجاد می کند.

مچ بند ایمنی بزرگسالان برتون (Burton Adult Wrist Guards)

5. مچ بند ایمنی بزرگسالان برتون (Burton Adult Wrist Guards)

این مچ بند به منظور استفاده در زیر سایر دستکش های معمولی و زمستانی طراحی شده است و انعطاف پذیر تر از سایر مچ بند های ایمنی بوده و بسیار راحت می باشد. از این مدل معمولا برای اسکیت سواری و اسکی روی یخ در هوای سرد استفاده می شود.

مچ بند و دستکش ایمنی هیل بیلی (Hillbilly Wrist Guard Gloves)

6. مچ بند و دستکش ایمنی هیل بیلی (Hillbilly Wrist Guard Gloves)

این مچ بند مشخصا هم نقش دستکش ایمنی و هم نقش مچ بند ایمنی را بازی میکند. گاهی اوقات گرم بودن دست در عین حفظ ایمنی مهم است.  اینطور نیست ؟!؟

مچ بند ایمنی اسمیت (Smith Safety Gear Scabs Wrist Guards)

7. مچ بند ایمنی اسمیت (Smith Safety Gear Scabs Wrist Guards)

این مچ بند هم ایمنی دارد هم دارای رنگ بندی و اشکال متنوع بوده و بسیار انعطاف پذیر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =