لباس ضد حریق چیست و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟

لباس های مقاوم در برابر شعله (FR) که برای پاسخگویی به یکی از جدی ترین خطرات کارگران ایجاد شده است – به خصوص آنهایی که در صنعت تولید برق هستند این لباس کار جزئی از تجهیزات محافظت شخصی (PPE) است که بدون هزینه در اختیار کارکنانی قرار می گیرد که در معرض شعله های آتش یا قوسهای الکتریکی (جرقه های پرتابی در حین جوشکاری) قرار دارند.

لباس چرمی ضد حریق مناسب جوشکاری

در چه شرایطی باید از لباس ضد حریق استفاده می کند؟

طبق قوانین سازمان ایمنی و شغلی OSHA شرایط زیر برای استفاده از لباس ضد حریق الزامی است:

  • کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که لایه بیرونی لباس پوشیده شده توسط یک کارمند ، به جز موارد خاص سر ، دست و پا ، تحت هر یک از شرایط زیر مقاوم در برابر شعله باشد.
  • کارمند در معرض تماس با قطعات مدار که بیش از 600 ولت انرژی تولید می کنند.
  • قوس الکتریکی می تواند مواد قابل اشتعال را در محل کار مشتعل کند که به نوبه خود می تواند لباس جوشکار را مشتعل کند.
  • قوس های فلزی یا الکتریکی ذوب شده از هادی های خراب در منطقه کار ، می تواند لباس کارمند را مشتعل کند.
  • هنگامی که برآورد انرژی گرمایی حادثه ای بیش از 2.0 کالری بر سانتی متر مربع است.

چگونه لباس مناسب ضد حریق را انتخاب کنید؟

طبق OSHA eTools ، لباس ایمنی ساخته شده از 100 درصد کتان یا پشم است و وزن آن برای شعله و قوس الکتریکی مناسب یک کارگر قابل قبول باشد. با افزایش سطح گرما، این مواد ذوب نمی‌شوند، اما می توانند مشتعل شده و همچنان بسوزند. مقدار گرمای لازم برای اشتعال این مواد به عوامل مختلفی از جمله وزن ، بافت ، تراکم و رنگ مواد بستگی دارد.

این نوع لباس در صورت قرار گرفتن در معرض قوس الکتریکی و قرار گرفتن در معرض شعله در محل کار ، با استاندارد “269” مطابقت ندارد. این نوع لباس کار در حرارت بالا دچار مشکل میشود و مناسب آتش نشان و کسانی که در حرارت بالا ممکن است کار کنند نیست.

استفاده از کتان 100 درصد در لباس های ایمنی

چگونه از لباس ضد حریق خود مرافبت کنیم؟

بر هیچ کسی پوشیده نیست که پوشیدن لباس مناسب ضد حریق (FR) به یک پیشگیری اساسی در تعداد بیشتری از صنایع تبدیل شده است ، اما چگونه باید از لباسهای مقاوم در برابر شعله به درستی مراقبت کنید؟ در حالی که بسیاری از خشکشویی های صنعتی دوست دارند شما باور کنید که لباس ضد حریق نیاز به خدمات ویژه خشکشویی دارد ، اما این درست نیست. شستشو در خانه به همان اندازه ایمن و بسیار مقرون به صرفه است.

شستن نادرست لباس می تواند عملکرد ضد حریق بودن آن را به خطر بیندازد ، بنابراین شما همیشه باید دستورالعمل های دقیق شستشو و مراقبت ارائه شده توسط سازنده لباس را دنبال کنید. در اینجا سه ​​روش متداول شستشو وجود دارد که به شما کمک می کند تا به درستی از لباس کار خود مراقبت کنید.

1 - از آب سخت پرهیز کنید

آب سخت دارای مواد معدنی مانند نمک های کلسیم و منیزیم است که باعث میشود روی پارچه بازدارنده شعله  پنبه جمع شود. این می تواند خصوصیات ضد حریق بودن را پوشانده یا لباس محافظ شما را قابل اشتعال کند و آخرین چیزی که می خواهید لباس محافظ شما باشد که در صورت قرار گرفتن در معرض احتراق به عنوان سوخت عمل کند. هر زمان که لباس خود را می شویید با استفاده از آب نرم می توانید از این امر جلوگیری کنید.

2 - از دمای بالا پرهیز کنید

آب و دمای خشک شدن نیز می تواند بر روی لباس شما تأثیر بگذارد. برای حفظ کیفیت محافظ لباس شما ، دمای آب نباید بیش از 60 درجه سانتی گراد باشد. وقتی زمان خشک شدن است ، اطمینان حاصل کنید که دمای پارچه از 120 درجه بیشتر نشود. استفاده از حرارت متوسط ​​یا تنظیم فشار دائمی و همچنین ویژگی خنک کننده روی خشک کن خود را در نظر بگیرید.

درست مثل لباس های معمولی ، بعضی از پارچه های محافظ لباس هنگام خشک شدن کوچک می شوند. بیشترین جمع شدگی در پنج شستشوی اول اتفاق می افتد. به طور خاص این اتفاق در یک محیط بیش از حد خشک رخ می دهد. بسیار مهم است که لباس بیش از حد خشک نشود. با شستن لباس های خود در آب گرم و نه جوش از جمع شدن آن خودداری کنید و حتی الامکان به جای استفاده از خشک کن آن را روی بند بیاندازید.

هر نوع پارچه ضد حریقی دارای خصوصیات انقباضی قابل پیش بینی است. اگر مطمئن نیستید ، تولید کننده پوشاک می تواند این اطلاعات را ارائه دهد. هنگام سایزبندی و خرید لباس حتماً آن را در نظر بگیرید.

3 - لباس خود را به طور منظم بازرسی کنید

آیا می دانید چه موقع زمان بازنشستگی یک قطعه لباس ضد آتش است؟ اگر یکپارچگی به خطر بیفتد ، لباس محافظ شما نمی تواند از سلامتی و ایمنی شما محافظت کند. اگر لباس به مواد قابل اشتعال آلوده است ، آن را با استفاده از تمیزکننده های لکه ای پاک کنید ، سپس آن را بشویید. شوینده هایی که برای مصارف خانگی فروخته می شوند می توانند بجز مواردی که حاوی سفید کننده کلر یا پراکسید هستند استفاده شوند. یک شستشوی اضافی اطمینان حاصل می کند که بقایای مواد شوینده به اندازه کافی پاک شده است. از نرم کننده های نشاسته و پارچه استفاده نکنید. اینها می توانند الیاف پارچه را بپوشانند و عملکرد ضد حریق را بپوشانند و یا سوختی برای اشتعال پارچه باشند. از سفید کننده های کلر یا سفید کننده های پراکسید استفاده نکنید.

پس از شستن لباس شما ممکن است هنوز لکه دار به نظر برسد. وجود بوهای هیدروکربن نشان دهنده این است که لباس هنوز به مواد قابل اشتعال آلوده است. اگر لباس هنوز لکه دار باشد اما بوی هیدروکربن نباشد ، ممکن است پارچه تغییر رنگ یابد. تمیز کردن خشک با حلال نفت یا پرکلرو اتیلین ممکن است لکه های سرسخت را از بین ببرد اما از آنجا که همه پارچه های ضد حریق نمی توانند خشک تمیز شوند ، با دستورالعمل های لباسشویی و مراقبت ارائه شده توسط تولید کننده لباس مشورت کنید.

لکه های جزئی را می توان با تکه های ساخته شده از پارچه مقاوم در برابر شعله اصلاح کرد اما بهتر است لباس را کاملاً تعویض کنید. اگر شاخص های فرسایشی مانند لکه ، لبه های نخ دار یا لکه دار ، لکه های مواد قابل اشتعال سرسخت ، تماس با سفید کننده ، یا درزها ، لبه ها و یقه های فرسوده وجود دارد ، زمان آن است که استفاده از لباس را متوقف کنید تا خطر آسیب دیدن شما کم شود.

دانستن نحوه مراقبت و شستشوی صحیح لباس های ضد حریق به شما اطمینان می دهد که لباس محافظ شما بیشتر دوام آورده و از روشی که برای محافظت از شما بوده محافظت می کند. آیا س سوالی یا نگرانی اضافی در مورد نحوه شستشوی مناسب لباس ایمنی بازدارنده آتش دارید؟ کارشناسان ایمنی هترمن خوشحال می شوند از هر راهی که می توانند به شما کمک کنند. به سادگی با ما تماس بگیرید یا سوالات خود را از طریق فرم موجود در این صفحه برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =