انواع مختلف کلاه ایمنی معماری کدامند؟

کلاه ایمنی نوعی تجهیزات حفاظتی برای جلوگیری از آسیب دیدن سر توسط اشیا، ضربه و سقوط است. مدل کاربردی از یک پوسته ، آستر داخلی یا هارنس ، یک بند ایمنی یا چانه بند و رچت یا قفل رگلاژی تشکیل شده است.

الزامات اساسی عملکرد فنی کلاه ایمنی

پوسته کلاه ایمنی باید محکم ، صاف و الاستیک باشد. ضربه و سوراخ شدن توسط جسم ضربه زننده باید توسط پوسته کلاهک تحمل دفع شود. فضای مشخصی بین پوسته و آستر وجود دارد که می تواند نیروی ضربه را ذخیره کرده و پراکنده کند تا از آسیب مستقیم به سر جلوگیری و یا کاهش دهد.

  • جذب ضربه
  • مقاومت در برابر سوراخ شدن
  • استحکام از کناره ها
  • عایق الکتریکی
  • بازدارندگی شعله

تست مقاومن در ضربه و سوراخ شدن

کلاه گنبدی یا کلاه ایمنی فول بریم کم عمق ساخته شده از فولاد یا مواد مشابهی که توسط معدن کاران و پرسنل مهندسی زیر زمین برای محافظت از سر آنها استفاده می شود. یک کلاه ایمنی سبک ، معمولاً ساخته شده از فلز یا پلاستیک تقویت شده ، که در محیط های صنعتی توسط کارگران استفاده می شود. کلاهی که کارگر هنگام ساخت یا استخراج از آن برای محافظت از سرش در برابر سقوط اشیا استفاده می کند.

طبقه بندی کلاه ایمنی

کلاه ایمنی را می توان با توجه به کاربردهای آنها به دو دسته تقسیم کرد:

  • کلاه ایمنی با عملکرد عمومی
  • کلاه ایمنی مخصوص عملیات

در این میان ، دسته کلاه ایمنی مخصوص عملیات را می توان به پنج دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول کلاه ایمنی برای محل کار با منابع آتش مناسب است.
  • دسته دوم برای مکانهای زیرزمینی ، تونلی ، مهندسی زیرزمینی ، ورود به سیستم و سایر مکانها مناسب است.
  • دسته سوم برای محل کار قابل اشتعال و انفجار مناسب است.
  • دسته چهارم کلاه ایمنی عایق برای مکانهای کاری زنده مناسب است.
  • دسته پنجم کلاه مناسب دمای پایین، برای محل کار در دمای پایین مناسب است.

 هر نوع کلاه ایمنی دارای شاخص عملکرد فنی و دامنه کاربرد خاصی است ، بنابراین با توجه به صنعت و محیط کار محصولات مناسب را انتخاب کنید.

مصرف کنندگان می توانند محصولات مناسب را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند و کلاه ایمنی را با توجه به صنعت و محیط کار انتخاب کنند. به عنوان مثال صنعت ساخت و ساز به طور کلی کلاه ایمنی معماری یا کلاه مهندسی عمران کلاهی با عملکرد عمومی را انتخاب می کند. در صنعت برق ، کلاه ایمنی دسته چهارم (عایق) باید به دلیل تماس با شبکه برق و تجهیزات الکتریکی انتخاب شود. کلاه ایمنی دسته سوم باید هنگام کار در محیط قابل اشتعال و مواد منفجره انتخاب شود.

انواع کلاه ایمنی در کاربرد های مختلف

  1. کلاه ایمنی :FRP عمدتا در محل های کار ریخته گری و کار در دمای بالا ، حفاری میدان نفتی ، قطع جنگل ، خطوط منبع تغذیه ، ساخت و ساز ساختمان بلند مرتبه و ساخت در مناطق سردسیر استفاده می شود.
  2. کلاه ایمنی پلاستیک پلی کربنات: عمدتا در حفاری میدان نفتی ، قطع جنگل ، خطوط منبع تغذیه ، ساخت و ساز و سایر عملیات استفاده می شود.
  3. کلاه ایمنی پلاستیکی ABS: عمدتا در معدن ، کلاه ایمنی معماری، صنعت ماشین آلات و سایر محل های کار با درجه حرارت طبیعی داخلی با مقاومت ضربه بالا استفاده می شود.
  4. کلاه ایمنی پلاستیک پلی اتیلن: دارای طیف وسیعی از کاربردها مانند ریخته گری و صنایع شیمیایی ، معدن ، ساخت و ساز ، ماشین آلات ، برق ، حمل و نقل ، جنگلداری و زمین شناسی است.
  5. کلاه ایمنی پلاستیکی پلی پروپیلن اصلاح شده: عمدتا در ریخته گری ، ساخت و ساز ، کلاه ایمنی معماری جنگل ، برق کاری ، معدن ، چاه ، حمل و نقل و سایر عملیات استفاده می شود.
  6. کلاه ایمنی معدنچی یا فول بریم: عمدتا در معدن ذغال سنگ ، زیرزمین ، تونل ، آبریز و جاهای دیگر استفاده می شود.
  7. کلاه ایمنی پلاستیکی معدنچیان : عملکرد محصول در واقع همانند کلاه ایمنی معدنچیان فول بریم است با این تفاوت که مقاومت در برابر درجه حرارت بالا محصول بیشتر از کلاه ایمنی فول بریم استو
  8. کلاه ایمنی ضد سرما: برای اپراتورهای مزرعه ای و هوای آزاد در مناطق سرد چین در زمستان مانند استخراج معادن ، حفاری زمین شناسی ، قطع جنگل ، ساخت و ساز و بندر مناسب است.
  9. کلاه ایمنی چسب کاغذی: مناسب برای کار در فضای باز ، ضد تابش خورشید ، شن و باران.
  10. کلاه ایمنی بامبو: عمدتا در ریخته گری ، ساخت و ساز ، جنگلداری ، معدن ، اسکله ، حمل و نقل و سایر عملیات استفاده می شود.
  11. کلاه ایمنی بافته شده: برای استفاده در مناطق گرم جنوب و بدون آتش باز مناسب است.

کلاه ایمنی از جنس بامبو محافظت خوبی در محیط های گرم از سر شما دارد

دستورالعمل های استفاده از رنگ کلاه ایمنی در صنایع مختلف

انتخاب رنگ کلاه ایمنی کاملاً تصادفی است. به طور کلی ، رنگ روشن مناسب است ، مانند سفید ، زرد  و رنگ های روشن دیگر. همچنین می تواند با توجه به الزامات مقررات مربوطه ، با رعایت اصول روانشناسی ایمنی ، با توجه به تقسیم بندی بخش ها ، و با توجه به به محل کار و محیط انتخاب شود.

استانداردهای ملی مربوطه برای استفاده از رنگ کلاه ایمنی مشخصات راهنمایی قائل نیستند ، و صنایع ، سیستم ها و شرکت های مختلف دارای مشخصات مختلف هستند ، برای اطلاعات بیشتر در خصوص رنگ بندی های کلاه ایمنی در صنعت ساخت و ساز بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =