ایجاد ایمنی در عملیات جوشکاری

جوشکارها به کار خود افتخار می کنند … بعد از کار ، جوش آنها برای همه قابل مشاهده است. برای جلوگیری از آسیب دیدگی ، جوشکارها همچنین باید به ایمنی خود افتخار کنند و اطمینان حاصل کنند که ایمنی نیز برای همه قابل مشاهده است. جوشکارها هر روز با خطرات زیادی روبرو می شوند که می توانند صدمات جدی وارد کنند و به خسارت های به سلامت آنها وارد شوند. فلز داغ ، نور شدید ، دودهای مضر و تجهیزات سنگین تنها چند خطری است که این کارمندان می توانند با آن مواجه شوند. ضروری است که کارگرانی که جوشکاری می کنند بتوانند تمام خطرات شغل خود را بشناسند و دانش و مهارت آنها را کنترل یا از بین ببرند.

  • نحوه جلوگیری از آتش سوزی هنگام انجام عملیات جوشکاری چگونه است.
  • چه تجهیزات حفاظت شخصی و لباس های محافظی که باید توسط جوشکارها پوشیده شود.
  • نحوه استفاده از تهویه برای کمک به جوشکاران در جلوگیری از تنفس در بخارات و گازهای ناسالم چگونه است.
  • چه نوع دستگاه تنفس برای کاربردهای جوشکاری استفاده می شود.
  • چگونه از همکاران در هنگام جوشکاری در برابر آسیب محافظت کنیم.

جلوگیری از آتش سوزی در حین عملیات گرم کار

بسیاری از تأسیسات مکان دائمی دارند که به عنوان یک منطقه گرم کار تعیین شده شناخته می شود و جوشکاری می تواند بدون هیچ گونه اقدامات احتیاطی خاصی با خیال راحت انجام شود با این حال ، بسیاری از هزینه های نگهداری و جوشکاری دیگر باید روی اشیایی انجام شود که باید خارج از منطقه تعیین شده در جای خود باقی بمانند.

برخی از اقدامات احتیاطی که باید قبل از عملیات گرم انجام شود شامل جاروب کردن بقایای قابل اشتعال در شعاع 35 فوت محل کار ، خیس کردن کف یا پوشاندن آن در ماسه یا با پتوهای مقاوم در برابر آتش در صورت کف پوش بودن است. از بین بردن تمام مواد قابل اشتعال در شعاع 35 فوت که می تواند باعث شعله ور شدن و محافظت یا پوشاندن موارد قابل اشتعالی شود که نمی توانند با پرده ، پد یا پتو جوش داده شده جابجا شوند.

استفاده از لوازم ایمنی مانند کپسول آتش نشانی در حین جوشکاری

کپسولهای آتش نشانی کاملاً شارژ شده و قابل استفاده که برای هر نوع آتش سوزی احتمالی درجه بندی شده اند نیز باید به راحتی موجود باشند.

اگر چیزی بیش از یک آتش سوزی جزئی ایجاد شود یا مقدار زیادی مواد قابل احتراق در منطقه 35 فوت وجود داشته باشد ، دیدبان آتش نیاز است. این شخص وظیفه دارد تا اطمینان حاصل کند که منطقه کار در تمام مدت و بعد از عمل در شرایط ضد آتش نگهداری می شود و در صورت مشاهده شرایط غیر ایمن ممکن است کار گرم را متوقف کند. دیدبان آتش باید پس از اتمام کار گرم به مدت 30 دقیقه در محل باقی بماند.

تجهیزات و لباسهای محافظت شخصی در جوشکاری

تن پوش یا محافظ بدن

دسته دیگری از اقدامات احتیاطی که باید قبل از جوشکاری انجام شود استفاده از وسایل محافظ شخصی و لباس مناسب است. این شاید مهمترین اقدامی باشد که باید قبل از شروع کار انجام دهید زیرا تجهیزات و لباسهای محافظت شخصی آخرین خط دفاعی شما در برابر آسیب است. جوشکاری باعث تولید جرقه و دود می شود و در عین حال نور و اشعه مضر ساطع می کند که می تواند به چشم و پوست آسیب برساند.

هنگام جوشکاری نباید از شلوارک ، پیراهن آستین کوتاه یا پیراهن یقه باز استفاده کنید. همچنین ، لباس های ساخته شده از پارچه های مصنوعی هرگز نباید هنگام جوش پوشیده شوند زیرا می توانند به راحتی آتش بگیرند و با سوختن در پوست شما ذوب شوند.

لباس های مقاوم در برابر آتش یا fr برای جوشکاری با همه دکمه های دستگیره و جیب توصیه می شود تا از جرقه گرفتن جلوگیری کند. حداقل جوشکارها باید از پیراهن های صد در صد نخی و شلوار جین استفاده کنند که می تواند با کت های جوشکاری ، پیش بندها و شلوار چسبان مقاوم در برابر آتش محافظت شود.

کفش ایمنی یا پوتین

چکمه های ایمنی چرمی ، بهترین محافظت از پا را هنگام جوشکاری ارائه می دهند. شلوار باید از بالای بوت کشیده شود. کفش های کم وزن ، ورزشی یا معمولی نباید پوشیده شوند زیرا به راحتی جرقه می خورند و اجزای آن در پوست شما ذوب می شوند.  برای جوشکارانی که مجبورند بدن خود را در موقعیت هایی قرار دهند که قسمت بالای بوت آنها ممکن است جرقه بزند ، محافظ های پوشیدنی مانند جوراب است که معمولاً به آنها اسپات (spats) گفته می شود ، ممکن است برای محافظت از فرورفتگی و مچ پا استفاده شود.

دستکش ایمنی

انواع مختلفی از دستکش های جوشکاری موجود است. دستکش های جوشکاری مدرن ضمن حفاظت مشابه در مقایسه با دستکش های جوشکاری چرم سنگین ، از ویژگیهای خاصی برخوردار هستند. حتماً یک دستکش انتخاب کنید که مناسب نوع جوشکاری شما باشد ، به راحتی متناسب باشد و به راحتی بتواند دست و انگشتان شما را حرکت دهد.  به خاطر داشته باشید که مواد بسیار گرم از طریق دستکش های جوشکاری بدون توجه به اینکه کدام یک را انتخاب می کنید ، می سوزند. این موارد باید با نگهدارنده ها یا گیره های مخصوص طراحی شده اداره شوند.

محافظت از سر و چشم

هنگام جوشکاری محافظت از سر و چشم از اهمیت بالایی برخوردار است. ابتدا همیشه از عینک ایمنی با محافظ جانبی مانند کلاه ماسک جوشکاری استفاده کنید . عینک های ایمنی که در برابر اشعه مادون قرمز یا “عینک IR” محافظت می کنند توصیه می شوند زیرا هنگام بالا بردن درپوش جوش شما به محافظت از چشمان شما در برابر نور تابشی از سایر عملیات جوشکاری کمک می کند. عینک های IR در سایه های مختلفی ارائه می شوند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از آسیب های چشمی هنگام جوشکاری با دستکش یا دست آلوده ، عرق را از روی ابرو یا صورت خود پاک می کنند. این می تواند به ذرات فلز ، خاک و سایر بقایای حاصل از فرآیند جوشکاری وارد چشم شود و باعث تحریک یا آسیب شود. در مقابل تمایل به پاک کردن ابرو تا زمانی که دستکش های خود را برداشته و دست های خود را تمیز نکنید مقاومت کنید. نگه داشتن یک حوله تمیز یا دستمال مرطوب را برای این منظور در نظر بگیرید.

قبل از جوشکاری ، موهای بلند باید محکم شده و جواهرات را بردارید. گذاشتن باندانا یا کلاه پارچه ای جوشکاری زیر کلاه ایمنی می تواند به محافظت بالای سر شما در برابر جرقه کمک کند. این امر به ویژه هنگام جوشکاری سربار بسیار مهم است. پوست در معرض سوختن توسط اشعه ماورا بنفش حاصل از جوشکاری شما یا جوشکاری دیگران است. با استفاده از ضد آفتاب در این مناطق می توان از این سوختگی ها جلوگیری کرد. استفاده از روکش 30 spf دو بار در روز توصیه می شود.

تجهیزات جوشکاری هترمن

به خاطر داشته باشید که کلاه ایمنی جوشکاری شما باید در هر زمان که چشمان شما در معرض قوس جوشکاری قرار داشته باشد پوشیده شود تا از سوختگی چشم جلوگیری کند. خیره شدن مکرر به نور ماورا بنفش بدون محافظ به چشم بسیار صدمه میزند. مستقیماً به یک قوس جوشکاری نگاه نکنید. (حتی از آن سر اتاق) مبتلایان به سوختگی در اثر احساس سوختگی احساسی مانند شن و ماسه در چشم یا آفتاب سوختگی کره چشم توصیف می کنند. مالیدن آنها باعث بدتر شدن آن می شود. اگر دیدن نور متوقف نشود ، آسیب دائمی به چشم شما وارد می شود.

اگر از کلاه ایمنی سایه ثابت استفاده می کنید ، یکی از سایه های لنز را برای کاربرد جوشکاری خود انتخاب کنید. این اطلاعات را می توان در جدول 1 استاندارد ANSI z49.1 ، ایمنی در جوشکاری ، برش و فرآیندهای متحد یافت. یک قانون خوب انتخاب تاریک ترین سایه است که همچنان به شما امکان می دهد هنگام جوشکاری کار را به وضوح مشاهده کنید.

اکنون بسیاری از کارگران از کلاه ایمنی تیره کننده خودکار استفاده می کنند که باید استاندارد ANSI / ISEA برای محافظت از چشم و صورت را داشته باشد یا از آن فراتر رود ، z.87.1. وقتی قوس حسگرهای یکی از این هودها را تحریک می کند ، لنز در کسری از ثانیه تاریک می شود.

خانه داری خوب یا نظم و انضباط در محیط کار

یکی دیگر از روشهای مهم کار ایمن برای جوشکارها ، خانه داری خوب است. خانه داری خوب نه تنها به جلوگیری از آسیب دیدگی کمک می کند بلکه کار را آسان تر و کارآمدتر می کند.

  • کاغذها و سایر سوخت های احتمالی آتش سوزی را از ناحیه نزدیک خارج کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فقط تعداد کابل ها و شیلنگ های مورد نیاز در محل کار را داشته باشید و آنها را مرتب کنید تا خطری نداشته باشد.
  • مرتباً شلنگ اضافی را ببندید تا از گره خوردگی و گرفتگی جلوگیری کند.
  • مواد و زباله های اضافی موجود در محل کار را در اسرع وقت پاک کنید.
  • بسیاری از تاسیسات با عملیات جوشکاری ثابت ، کابل ها و شیلنگ های خود را برای جلوگیری از ایجاد خطرات قطع ، از بالا استفاده می کنند.
  • قبل از جوشکاری ، پیش از این در مورد چگونگی جریان کار فکر کنید و مواد ، ابزارها و تجهیزات را در مکانهایی سازمان دهی کنید که مانعی برای کار ایجاد نکنند یا خطری ایجاد نکنند.
  • به خاطر داشته باشید که بخشی از خانه داری خوب ، پس از اتمام کار ، تهیه لوازم و تجهیزات به محل نگهداری مناسب آنها است.

تهویه مناسب در عملیات جوشکاری

علاوه بر جلوگیری از آتش سوزی ، محافظت شخصی مناسب و خانه داری ، نگرانی دیگری نیز وجود دارد که جوشکارها باید قبل از شروع کار خود به آن توجه کنند و آن تهویه است. شما باید اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسب برای هر کار جوشکاری دارید. تهویه به تغییر هوای اتاق در صورت لزوم برای جلوگیری از تنفس جوشکارها در سطح ناسالم آلاینده های منتقل شده در هوا به صورت بخار و گاز گفته می شود. تهویه مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله حجم و پیکربندی فضای جوشکاری ، تعداد و انواع فرآیندهای تولید کننده آلاینده ها ، جریان هوای طبیعی در منطقه و محل کار تنفس کارگران در رابطه با آلاینده ها و منابع آنها.

برای بررسی میزان غلظت دودها و گازهای سمی ، نمونه برداری هوا از یک منطقه کاری مشخص ضروری است. تهویه مناسب معمولاً از طریق تهویه طبیعی یا تهویه مکانیکی حاصل می شود. تهویه طبیعی اگر منطقه کار با همه این شرایط مطابقت داشته باشد کافی است: فضایی بیش از 10 هزار فوت مربع برای هر جوشکار ، ارتفاع سقف بیش از 16 فوت در نظر گرفته شده است ، جوشکاری در یک فضای محدود انجام نمی شود.

در صورت عدم رعایت هر یک از این شرایط ، باید از تهویه مکانیکی استفاده شود. هنگامی که نمونه گیری هوا نشان می دهد که سطح آلودگی های هوا نمی تواند از طریق تهویه زیر حد قرار گرفتن در معرض تعیین شده توسط OSHA و سایر مقامات ایمنی کاهش یابد ، سازمان شما باید یک برنامه محافظت تنفسی ایجاد و حفظ کند.

سه نوع اصلی از دستگاه تنفس وجود دارد که برای کاربردهای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند: دستگاه تنفس نیمه ماسک ، دستگاه تصفیه هوا قدرتمند یا PAPR و دستگاه ماسک تنفسی هوا یا SAR.

دستگاه تنفس نیمه ماسک در زیر هود جوشکاری قرار می گیرد بدون اینکه مانع دید جوشکار شود. واحدهایی با ضریب حفاظتی 10 با فیلترهای ذرات ضد روغن و 100 درصد کارایی فیلتر برای جوشکارها توصیه می شود.

دستگاه تصفیه هوا قدرتمند ، که معمولاً PAPR نامیده می شوند ، از یک دمنده برای انتقال هوای محیط از طریق یک عنصر تصفیه کننده هوا و یک شلنگ به کلاه ایمنی کاربر استفاده می کنند. با حفاظت اختصاصی 25 ، این دستگاه محافظت بهتری نسبت به نیمه ماسک دارند.

ماسک تنفسی هوا یا SAR به کلاه ایمنی جوشکاری و روی کمربند متصل می شود و سپس با یک شلنگ هوا به سیستم تصفیه هوا متصل می شود. این دستگاه همچنین دارای ضریب حفاظت اختصاصی 25 هستند و به جوشکار اجازه می دهند تا جریان هوا را تنظیم کرده و در عین حال هوای ورودی به کلاه ایمنی خود را گرم یا خنک کند.

جوشکاری در نزدیکی دیگران چه خطراتی دارد؟

در حالی که جوشکارها با خطرات زیادی روبرو هستند که می توانند صدمات شدیدی وارد کنند ، همکاران آنها اغلب قربانی این خطرات می شوند. یکی از بزرگترین مسئولیت های شما به عنوان یک جوشکار حرفه ای این است که اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و اقدامات ایمن کاری را که باعث می شود همکاران شما ایمن باشند ، انجام دهید. اگر شما نیاز به جوشکاری در نزدیکی دیگران دارید ، به آنها هشدار دهید که با قرار دادن مخروطها یا موانع حصار در منطقه ، فاصله خود را حفظ کنند.

از صفحات و پرده های جوشکاری باید برای محافظت از همکاران که باید در نزدیکی نور و جرقه های مضر کار کنند ، استفاده شود. به افرادی که در این منطقه کار می کنند یا فقط از آن عبور می کنند یادآوری کنید که به قوس نگاه نکنند. قبل از برش و جوش دادن ، به اطراف خود نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس در منطقه ای که جرقه های شما پرواز می کند نیست.

جوشکارها در مغازه های جوشکاری غالباً در محله های نزدیک یا به طور همزمان با یک شریک زندگی می کنند. غالباً جای خطای کمی وجود دارد و باید مراقبت شود تا از آسیب دیدن یکی یا دیگری جلوگیری شود. هنگام کار در محله های تنگ ، کمی آهسته تر از حد نرمال حرکت کنید. قبل از ایجاد حرکت ناگهانی ، کشش جوشکار یا کشیدن شلنگ ، به یک لحظه بیشتر وقت بزارید و بررسی کنید.

هنگامی که یک وضعیت غیر عادی ایجاد می شود ، حتماً به همکاران نزدیک خود هشدار دهید ، خصوصاً اگر این بدان معناست که مجبورید از روال عادی خارج شوید. همیشه آگاهی و کنترل دسته جوش و ماشه را حفظ کنید. پس از جوشکاری ، دسته جوشکاری را در مکانی قرار دهید که دیگران با آن تماس نخواهند گرفت.

تماس ناخواسته ضایعات با همکاران پس از جوشکاری می تواند آسیب جدی وارد کند. سیم داغ و تیز که به عنوان “پیچ سیم” شناخته می شود ، به راحتی می تواند به یک دستکش یا آستین نفوذ کرده و وارد پوست شود. در صورت عدم دریافت کمک های اولیه مناسب ، آلودگی ها و آلودگی های موجود در سیم می توانند باعث عفونت جدی شوند. هنگام جوشکاری هرگز نباید از پشت به یک همکار نزدیک شوید. این علت بسیاری از آسیب ها است ، زیرا جوشکار غالباً تمرکز خود را از دست داده و حرکتی ایجاد می کند که منجر به سوختگی شدید شما یا وی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 3 =