نحوه انتخاب کلاه ایمنی کار و 7 نکته جهت نگهداری از آن را بیآموزید

انتخاب کلاه ایمنی کار  و نحوه نگهداری یکی از مهم ترین نکاتی است که در زمان خرید کلاه ایمنی بایست به آن توجه نمود. شما میتوانید سوالاتی را برای خرید کلاه مناسب از کارشناسان بپرسید، آیا این کلاه مناسب شرایط کار شما می باشد؟  آیا تحمل ضربات بالا دارد؟ آیا در برابر برق محافظ است؟ طول عمر کلاه چند سال است؟ و نحوه تمیز کردن آن چگونه است ؟ و چندین سوال دیگر که شما می توانید با کارشناسان شرکت هترمن برای سوالات بیشتر در تماس باشید. و برخی از پاسخهای خود را در این مطلب پیدا کنید.

چه نوع کلاه ایمنی را متناسب با کار و حرفه خود می بایست انتخاب کنیم؟

انتخاب کردن کلاه مناسب با نوع کار شما ، ملزم به انجام ارزیابی ریسک ها و خطرات متوجه ناحیه سر در محیط کار شما  می باشد. همچنین ویژگی های فاکتور های خطر شناخته شده در ارزیابی ریسک های محل کار شما می تواند تعیین کننده نوع حفاظت سر باشد که ممکن است حفاظت در برابر ضربات از بغل ها ، ضربات از  بالا یا فشار اریب را مورد توجه قرار دهد.

باید دقت کنید که استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی می بایست به همراه ترکیبی از پیشگیری ها و کنترل های محیطی و آموزش ها باشد تا بیشترین اثر را در سلامتی و ایمنی کارگران داشته باشد. در صورت نیاز به کلاه ایمنی دو نوع از آن ها در دسترس هستند:

  • نوع 1: رایج ترین نوع از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) مختص به سر به منظور کاهش نیروی ضربات وارده از پرتابه های بالاسری می باشد.
  • نوع 2: درجات بالاتری از ایمنی را نسبت به نوع 1 تامین می کند و نیروی ضربه های وارده از پرتابه های بالاسری ، رو به رو، طرفین و مقابل را کاهش می دهد.

همچنین کلاه های ایمنی میتوانند به عنوان بستری برای سایر PPE ها یا تجهیزات حفاظت شخصی عمل کنند. که از جمله آن ها می توان به وسایل حفاظتی گوش، شیلد صورت، تجهیزات حفاظت از سیستم تنفس ( مانند ماسک ها) اشاره کرد. توجه داشته باشید در صورتی که استفاده از این تجهیزات در محیط کار شما الزامی باشد یا حتی نباشد شما می توانید آن ها را همزمان با کلاه های ایمنی و بدون ایجاد مزاحمت استفاده کنید.

سیستم تعلیق محکم کلاه ایمنی کار

در صورت صحت عملکرد سیستم تعلیق ، هنگامی که شما کلاه ایمنی را به روی سر خود تنظیم می کنید پوسته خارجی و سخت به روی سر شما نمی چسبد و یک فاصله بین سر و سیستم تعلیق باقی خواهد ماند. این مساله موجب خواهد شد که سیستم مانند یک جاذب شوک در برابر ضربه عمل کند و در عین حال یک فضای خالی برای تهویه و چرخش هوا نیز  فراهم خواهد شد.

بسیاری از مدل های موجود به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آن را برای اندازه سر افراد تنظیم کرد.

  • ارتفاع کلاه را می توان با وجود سوراخ های تنظیم در قسمت پشتی سیستم تعلیق، تنظیم کرد تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • تنگ شدن سیستم تعلیق را می توان با کمک پیچ تنظیم آن کنترل کرد ولی نباید آن را آن قدر تنگ کرد که باعث ناراحتی و التهاب موضعی شود.
  • همیشه کلاه را رو به جلو بپوشید به گونه ای که لبه نقاب کلاه بالای صورت قرار بگیرد ، مگر آن کلاه ریورس دانینگ بوده و دارای علامت خاص آن باشد.
  • هرگونه سوزش پوستی ناشی از پوشیدن کلاه ایمنی نشان دهنده آن است که شما کلاه را به شکل صحیح نپوشیده اید یا سایز آن را درست انتخاب نکرده اید

سیستم تعلیق یا بند های کلاه ایمنی

کلاه ایمنی کار هترمن

توصیه های مفید و کاربردی در مورد نگهداری ، بازرسی و استفاده از کلاه ایمنی

هر چقدر که تجهیزات ایمنی شخصی پیشرفت می کند ، حفاظت و ایمنی سر نیز به همان میزان رشد کرده و همیشه در رتبه اول حفاظت فردی خواهد بود، بنابراین حفاظت از کلاه ایمنی که از تجهیزات اختصاصی برای حفظ ایمنی سر در برابر آسیب ها خواهد بود. شما در صورت نگهداری صحیح کلاه ایمنی می توانید اطمینان بالایی در مورد ایمنی خود داشته باشید.

1- کلاه ایمنی خود را به صورت روزانه بازرسی و بررسی کنید

شما می بایست به طور روزانه تمام اجزا و قسمت های کلاه ایمنی کار را از لحاظ وجود هرگونه آسیب نظیر شکستگی، ترک ها، قرار گرفتن در معرض گرما یا مواد شیمیایی بررسی کنید چرا که این آسیب ها و صدمات ممکن است باعث کاهش سطح حفاظت کلاه های ایمنی شود. هرگونه کلاه آسیب دیده می بایست کنار گذاشته شده و آن را با کلاه جدید جایگزین کرد.
سیستم بند ها، تعلیق و کلیپس ها را می بایست از لحاظ پوسیدگی ، شکاف ، وجود مو، عرق و غیره بررسی کرد چرا که تمامی این موارد می توانند روی عملکرد سیستم تعلیق تاثیر بگذارند و در مواقع حساس باعث کاهش ایمنی مورد نظر در کلاه شوند.

2- کلاه ایمنی را درست بر سر بگذارید.

کلاه های ایمنی می بایست بر اساس دستورالعمل های ایمنی به شکلی مناسب به روی سر تنظیم و فیت شود تا به بهترین نحو از سر کارگران حفاظت کند.

  • زمانی که کلاه ایمنی را روی سر خود می گذارید هرگز چیزی را زیر کلاه خود نگه ندارید ( در واقع شما می بایست فقط سر خودتان را زیر کلاه داشته باشید!) حتی کلاه های نازک یا کلاه کپ نیز باعث اختلال در کارکرد صحیح این کلاه خواهد شد و ایمنی استاندارد کلاه را تضمین نخواهد کرد ( البته برخی موارد نظیر سیستم خنک کننده که خود تولید کننده آن را به شکل اختصاصی و ایمن طراحی می کند در عملکرد کلاه های ایمنی تاثیر منفی نخواهد داشت).
  • تنظیم سیستم تعلیق کلاه های ایمنی بسیار مهم است. همیشه بند های کلاه را به منظور فیت شدن و اندازه بودن آن تنظیم کنید تا از بیشترین میزان ایمنی بهره ببرید. شما در بهترین حالت ممکن است شما حالتی مناسب و فیت را انتخاب کنید که خیلی هم سفت روی سرتان نباشد ولی در عین حال بیشترین میزان امنیت را برای شما به ارمغان بیاورد. باید توجه داشته باشید که شل بودن سیستم تعلیق کلاه های ایمنی باعث کاهش ایمنی آن شده و از حالت ایده آل خود فاصله می گیرد.
  • در مورد کلاه های ایمنی ریورس دانینگ (Reverse-donning) باید چند نکته ذکر کرد. در صورتی که علامت ریورس دانینگ روی کلاه باشد که در واقع دو فلش دایره ای و پشت سر هستند، می توانید کلاه را برعکس به سر بگذارید به طوری که قسمت سایبان کلاه به سمت پشت باشد. در غیر این صورت کلاه به منظور برعکس گذاشته شدن طراحی نشده است و ایمنی آن را نمی توان در این حالت تضمین کرد. در واقع کلاه های ایمنی که دارای این علامت هستند تست های خاصی را تحت اداره استاندارد ملی آمریکا یا ANSI گذرانده اند تا ایمنی آن را در این حالت نیز تایید کند. در این کلاه ها تنها پوسته باید به عقب برگردد و سیستم تعلیق آن نیز یا باید ثابت باشد، یا بعد از برگشتن کلاه آن نیز باید دوباره به حالت قبل برگردد.
عمر کلاه ایمنی

3- تاریخ انقضای کلاه ایمنی را حتما چک کنید.

معمولا کلاه های ایمنی دارای تاریخ سرویس یا انقضا هستند که تعداد سال ها و ماه هایی که می توانید از آن استفاده کنید را به شما نشان می دهد. البته تولید کنندگان ممکن است برخی شرایط خاص را در توضیحات مصرف کننده بیاورند که در آن عمر کلاه ایمنی ممکن است تحت آن شرایط تغییر کند.

در صورتی که هیچ ضربه ای به کلاه ایمنی برخورد نکند و به درستی از آن مراقبت بشود، معمولا پوسته کلاه های ایمنی تا 4 سال عمر مفید خواهد داشت ولی بند های تعلیق می بایست هر 12 ماه یک بار تعویض شود. در هر حال برای داشتن اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد میشود که با تولید کننده کلاه حتما مشورت کنید.

4- قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

اشعه فرابنفش (UV) برای کلاه های ایمنی ساخته شده از پلاستیک بسیار مضر است و در دراز مدت می تواند به ساختار آن آسیب بزند. خبر خوب آن است که در صورتی که کلاه های ایمنی آسیب ببینند شما متوجه خواهید شد و علامت آن از بین رفتن پوسته براق کلاه و ایجاد یک ظاهر آهکی مانند در پوسته کلاه می باشد.
در صورتی که پوسیدگی درکلاه پیشرفت کند ممکن است ظاهر آن پوسته پوسته و پولکی شود. در هر صورت هرگونه کلاه با آسیب دیدگی قابل توجه می بایست تعویض شود.

5- کلاه های ایمنی می بایست به شکلی صحیح تمیز و نگهداری شوند.

تمیز کردن کلاه های ایمنی شما بسیار اهمیت دارد باید دقت داشته باشید که هم پوسته سخت کلاه  و هم سیستم تعلیق آن را به طور مرتب تمیز کنید. برای تمیز کردن و شستن کلاه های ایمنی می بایست آن را با صابون معمولی و آب گرم بشویید. دقت داشته باشید که مواد حلال شیمیایی می تواند باعث ضعیف شدن ساختار کلاه شوند.

هنگامی که در پایان روز کارتان با کلاه تمام شد آن را در جایی تمیز و خشک قرار دهید و دقت کنید که دمای مکان قرار گیری آن نباید دمای بیش از 49 درجه سلسیوس برود، پس نگهداری آن در کنار بخاری، شوفاژ و همچنین روی دستگاه های حرارتی (مانند پکیج و لوله های آب گرم) کار درستی نیست. همچنین کلاه های ایمنی را نباید در مکانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشند نگهداری کنید. معمولا تولید کنندگان توصیه می کنند که افراد هرگز کلاه های ایمنی خود را در زیر نور خورشید رها نکنند چرا که اشعه فرابنفش یا UV می تواند به آن ها آسیب زیادی بزند. از جمله مکان هایی که معمولا این مشکل را دارند تاقچه و داشبورد خودرو ها می باشند که در معرض تابش نور شدید می باشد.

کلاه ها را در مکان هایی کثیف و زیر نور خورشید نباید رها کرد.

6- نسبت به برچسب ها و رنگ ها هوشیار باشید.

حتما قبل از استفاده از برچسب ها و رنگ ها بر روی کلاه حتما از مضر نبودن آن ها برای پوسته سخت آن مطمئن شوید و با کارخانه سازنده ان هماهنگ کنید. در نظر داشته باشید که هر چیزی که روی کلاه را بپوشاند می تواند بازرسی های روزانه را مشکل کند.

هرگز روی کلاه های ایمنی برچسب و رنگ نزنید.

7- هرگز سیستم تعلیق یا پوسته کلاه را دستکاری نکنید و تغییر ندهید.

توجه داشته باشید که هرگونه دستکاری و تغییر در کلاه ایمنی موجب از بین رفتن قابلیت حفاظت کلاه در برابر خطرات شود.

  • هرگز برای تهویه بهتر در کلاه های ایمنی آن را با دریل سوراخ نکنید.
  • از تماس سیم های برق با کلاه های ایمنی خود اجتناب کنید.
  • از به کار بردن سیستم تعلیق نامناسب با پوسته سخت خاص اجتناب کنید چرا که بعضی از سیستم های تعلیق یا بند های تعلیق با برخی از پوسته ها سازگاری ندارند.
  • از به کار بردن پوسته و بند های سیستم تعلیق متعلق به دو برند و شرکت متفاوت اجتناب کنید چرا که سیستم های محاسبه ایمنی متفاوتی برای آن ها به کار رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 5 =