دستگاه تنفسی آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه تنفسی آتش نشانی یکی از مهمترین لوازمی است که در زمان وقوع حریق و آتش سوزی در محیط های بسته که خروج دود و مواد از آن محدود است، باید توسط آتش نشان ها در زمان عملیات استفاده شود. دستگاه تنفسی آتش نشانی در واقع کار تسهیل تنفس را برای آتش نشان ها در عملیات های سخت فراهم می کند و مانع از بروز آسیب جدی به دستگاه تنفسی آن ها می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با این دستگاه و مهمترین مزیت ها و کاربردهای آن آشنا کنیم.

دستگاه تنفسی آتش نشانی چیست؟

همانطور که از نام دستگاه تنفسی آتش نشانی مشخص است این دستگاه که به اختصار آن را BA نیز می نامند، یکی از لوازم پرکاربرد برای نیروهای عملیاتی آتش نشانی در عملیات های مختلف است. این دستگاه در شرایط سخت آتش سوزی، دود یا متصاعد شدن گازهای مضر کمک می کند تا بتوانند اقدامات لازم را برای رفع بحران ها انجام دهند. استفاده از این دستگاه مانند لباس کار مخصوص برای آتش نشان ها بسیار ضروری است و می تواند از بروز آسیب های جدی به آن ها پیشگیری کند.

خرید دستگاه تنفسی مانند سایر تجهیزات ایمنی نیازمند دقت و حساسیت بالایی است. در نظر گرفتن ویژگی های دستگاه در کنار امکانات و لوازم آن و نیز استانداردهای لازم به حفظ سلامت آتش نشانان در زمان عملیات های حیاتی بسیار کمک می کند.

کاربرد دستگاه تنفسی آتش نشانی

استفاده از دستگاه تنفس ایمنی مانند کلاه ایمنی در زمان انجام عملیات های آتش نشانی باعث حفظ سلامت آتش نشان ها باشد. از مهمترین کاربردهایی که از این دستگاه ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در عملیات های آتش سوزی در محیط های بسته
  • بروز حادثه در محیط های در معرض مواد شیمیایی
  • محافظت از صورت در حریق های بزرگ

مزایای کاربرد دستگاه تنفسی آتش نشانی

از مهمترین مزایای استفاده از دستگاه تنفسی آتش نشانی عبارت است از:

  • ورود هوای تمیز و خنک به دستگاه تنفسی فرد در زمان عملیات های آتش سوزی
  • مورد استفاده برای آسیب دیدگان حوادث بزرگ آتش سوزی یا محیط های شیمیایی برای حل مشکل تنفسی افراد
  • نجات حیوانات یا افراد محصور در آتش و امکان خروج آن ها از محل حادثه
  • بهبود عملکرد آتش نشانان در شرایط بحرانی

انواع دستگاه تنفسی آتش نشانی چیست؟

این دستگاه دارای انواع مختلف است که مهمترین آن ها عبارت است از:

  1. دستگاه تنفسی مدار باز: این دستگاه اکسیژن را به صورت تحت فشار برای عمل دم در اختیار فرد قرار می دهد و با بازدم هوا از دستگاه تخلیه می شود. این دستگاه در دو نوع مستقل و ایرلاین وجود دارد که هر کدام به تناسب نیاز استفاده می شود. دستگاه تنفسی مدار باز از جمله دستگاه های مرسوم در عملیات های آتش نشانی است.
  2. دستگاه تنفسی مدار بسته: این نوع دستگاه های تنفسی دارای ظرفیت بالای نگهداری اکسیژن است. استفاده از این دستگاه نسبت به نوع مدار باز کمتر است و عمدتا از آن در عملیات های دریایی یا عملیات های پرخطر استفاده می شود. فرد در محدوده زمانی 30 دقیقه تا 4 ساعت می تواند از این دستگاه استفاده کند. از مهمترین مزیت های این دستگاه سبک بودن آن است. این دستگاه به دو نوع دارای فیلتر و اضطراری تقسیم می شود.

اجزای سیستم تنفسی آتش نشانی چیست؟

دستگاه تنفسی آتش نشانی دارای اجزا و بخش های مختلفی است که عبارت است از:

  1. لوازم مهار: این لوازم به همراه بخش هایی است که آتشفشان می تواند آن را با خود حمل کند. این لوازم شامل تنه و تسمه های قابل تنظیم روی شانه آتش نشان است، سیلندر این دستگاه روی قسمت پشت قرار می گیرد و در حین عملیات فرد می تواند به راحتی عمل تنفس را انجام دهد.
  2. لوازم سیلندر و ذخیره هوا: این لوازم شامل سه بخش سیلندر هوا، فشار سنج و شیر تنظم است. برخی از دستگاه ها قطعه ای برای سیستم ایمنی و هشدار نیز دارا است. کار این لوازم تنظیم فشار ورودی و خروجی می باشد.
  3. لوازم تنظیم فشار: یکی از بخش های اساسی دستگاه ها تنفسی، تنظیم کننده فشار است که شامل شیلنگ فشار قوی و فشار ضعیف، شیر خط اصلی، شیر کنار گذر و کاهنده فشار می باشد. فشار سنج در زمان استفاده روی تسمه رد شده از شانه است که آتش نشان می تواند میزان فشار هوا را با آن تنظیم و مشاهده کند.
  4. ماسک و لوازم مورد استفاده روی صورت: این بخش دارای ماسک، شیر بازدم، شیلنگ فشار ضعیف، تقویت کننده صدا و تسمه های نگهدارنده روی صورت است که کار آن محافظت از صورت در برابر آسیب ها و حرارت است. علاوه بر اینکه هوای ورودی به ریه ها را نیز خنک می کند.

زمانی که برای انتخاب این دستگاه های تنفسی اقدام می کنید توجه به سلامت و استاندارد بودن این قطعات الزامی است. برای این منظور بهترین اقدام برای خرید دستگاه های مطمئن تنفسی آتش نشانی، از فروشگاه تجهیزات ایمنی هترمن عرضه کننده لوازم ایمنی استاندارد و مطمئن است.

نحوه ی کاربرد سیستم تنفسی آتش نشانی

به کاربردن دستگاه های تنفسی آتش نشانی باید مطابق استانداردهای زیر صورت بگیرد:

  • ساده، مطمئن و دارای فشردگی
  • قابلیت استفاده از ذخیره هوا در شرایط سخت و مکان های بسته
  • استفاده آسان و سریع
  • عدم نیاز به ابزارهای اضافه
  • استفاده آسان در شرایط سخت برای باز و بسته کردن سیستم تنفسی دستگاه
  • امکان حمل در شرایط سخت
  • امکان استفاده تا عمق حداقل یک متری آب
  • دارای فشار مثبت

قوانین استفاده از دستگاه تنفسی آتش نشانی

از آنجا که این دستگاه برای حفظ سلامت و ایمنی کاربر طراحی شده است از همین رو پیش از وقوع خطر افراد باید کار با آن را آموزش ببینند. از مهمترین مقررات استفاده از این نوع دستگاه ها استاندارد بودن دستگاه و نیز سالم بودن آن است.

دستگاه های تنفسی باید دارای ایمنی و گواهی NIOSH و استانداردهای NFPA 1981 باشد.

قیمت دستگاه تنفسی آتش نشانی

قیمت این دستگاه تابع کیفیت، لوازم جانبی، نوع دستگاه و نیز امکانات آن است. از آنجا که برندهای مختلفی از این دستگاه در بازار عرضه می شود، برای استعلام قیمت این محصول به فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی هترمن سر بزنید.

خرید دستگاه تنفسی آتش نشانی

تمامی دستگاه ها و لوازم ایمنی دارای استانداردها و مشخصات خاصی هستند. دستگاه تنفسی آتش نشانی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در صورتی که قصد خرید این دستگاه را دارید پیشنهاد می شود از میان گزینه های موجود ویژگی ها و قابلیت های دستگاه مورد نظر را با دستگاه های موجود در فروشگاه هترمن مقایسه کنید، و در صورت نیاز اقدام به خرید نمایید.

مرکز فروش تجهیزات ترافیکی

تجهیزات ایمنی هترمن یکی از شرکت های باسابقه و مشهور در زمینه فروش لوازم ایمنی در ایران است که شما می توانید برای خرید دستگاه تنفسی و نیز دیگر اقلام ایمنی به صورت آنلاین اقدام کنید. این فروشگاه با عرضه تجهیزات استاندارد و با کیفیت سعی کرده شرایط بهداشت کار و سلامت افراد در موقعیت های پرخطر و بحرانی فراهم شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی کمک می کند تا نیروهای آتش نشانی بتوانند در عملیات های مختلف پرخطر عملکرد مناسبی داشته باشند. دستگاه تنفسی یکی از مهمترین و البته ضروری ترین لوازم در زمان اطفا حریق به ویژه در محیط های بسته می باشد، که امکان نجات جان افراد محصور در آتش را توسط آتش نشانان فراهم می کند. انواع مختلفی از این دستگاه ها در بازار وجود دارد که برای خرید آن باید استانداردها و کیفیت لازم برای شرایط بحرانی در نظر گرفته شود.

سوالات متداول

مهمترین کاربرد دستگاه تنفسی آتش نشانی چیست؟

  • استفاده در عملیات های آتش سوزی در محیط های بسته
  • بروز حادثه در محیط های در معرض مواد شیمیایی
  • محافظت از صورت در حریق های بزرگ

مزایای استفاده از دستگاه های تنفسی آتش نشانی چیست؟

  • ورود هوای تمیز و خنک به دستگاه تنفسی فرد در زمان عملیات های آتش سوزی
  • مورد استفاده برای آسیب دیدگان حوادث بزرگ آتش سوزی یا محیط های شیمایی برای حل مشکل تنفسی افراد
  • نجات حیوانات یا افراد محصور در آتش و امکان خروج آن ها از محل حادثه
  • بهبود عملکرد آتش نشانان در شرایط بحرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 13 =