10 نکته مهم در انتخاب یک کلاه ایمنی استاندارد

استفاده از لباس کار مناسب و ایمن در مشاغل پرخطر باعث شده تا آمار خطرات حین کار کاهش زیادی داشته باشد. در واقع توجه به استفاده از انواع کلاه ایمنی استاندارد و سایر تجهیزات ایمنی عامل اصلی این موضوع است. بسیاری از کسانی که در محیط های پرخطر فعالیت دارند، ممکن است در حین کار دچار آسیب های خطرناکی شوند که خسارت مالی و جانی سنگینی به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی داریم کلاه ایمنی استاندارد و شاخصه های مهم آن در زمان انتخاب را برای شما بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

کلاه ایمنی چیست؟

کلاه ایمنی چیست؟

کلاه ایمنی به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین تجهیزات ایمنی در محیط کار است که افراد در مشاغل مختلف باید از آن استفاده کنند. استفاده از کلاه های ایمنی می تواند مانند سایر لوازم دیگر مانند دستکش ایمنی، عینک، دستکش و… از سر در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند. سر یکی از مهمترین بخش های بدن است که در مشاغل مختلف می تواند در معرض آسیب های مختلف باشد. ضربه به سر، سقوط، برق گرفتگی و.. از جمله آسیب هایی است که می تواند سلامت سر را تهدید کند. از همین رو برای افزایش ایمنی در محیط کار استفاده از انواع کلاه های ایمنی ضروری است. در حال حاضر از رنگ های مختلف برای نشان دادن استاندارد و میزان کارایی این کلاه ها استفاده می شود. کلاه های ایمنی براساس نوع کارایی آن نیز در دسته بندی زیر قرار می گیرد:

  1. کلاه ایمنی مهندسی
  2. کلاه ایمنی جوشکاری
  3. کلاه ایمنی اسپرت
  4. کلاه ایمنی کار در ارتفاع
  5. کلاه کاسکت
  6. کلاه ایمنی عایق برق

شما می توانید برای خرید هر کدام از انواع این کلاه ها از طریق فروشگاه تجهیزات ایمنی هترمن اقدام کنید.

جالب است بدانید که کلاه های ایمنی می تواند تاثیر مستقیم بر حفظ سلامت سر در حین کار داشته باشد. از مهمترین کارایی های این کلاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از ضربه به سر
  • پیشگیری از آسیب شدید بر اثر سقوط
  • پیشگیری از آسیب سر در تماس با اجسام تیز
  • پیشگیری از آسیب به سر در اثر برق گرفتگی
  • پیشگیری از آسیب به سر در محیط آتش سوزی و کار با مواد شیمیایی

10 نکته مهم در انتخاب یک کلاه ایمنی استاندارد

10 نکته در انتخاب کلاه ایمنی استاندارد

زمانی که می خواهید برای انتخاب کلاه ایمنی استاندارد اقدام کنید، لازم است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. توجه به استاندارد کلاه ایمنی مطابق استانداردهای جهانی مانند DOT: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا استانداردهای مختص به خود را برای تجهیزات ایمنی در نظر می گیرند. هر چه کلاه های ایمنی مورد استفاده به استانداردهای جهانی نزدیک تر باشند، می توان به کارایی آن اطمینان داشت.
  2. استفاده از سیستم های به روز برای رها شدن کلاه از سر در کمترین زمان: امروزه بسیاری از کلاه ها دارای سیستم های جدید برای باز کردن بند چانه است تا فرد بتواند برای خارج کردن کلاه از سر اذیت نشود.
  3. توجه به پد داخلی قابل شستشو در کلاه: کلاه های ایمنی باید دارای قطعات قابل شستشو باشد تا علاوه بر رعایت سلامت فرد ونظافت فردی، از آسیب کلاه و ماندگاری آلودگی ها روی بدنه کلاه پیشگیری کرد. پد داخلی کلاه ها نیز باید قابل شستشو باشد. در نظر داشته باشید که برای شستشوی این کلاه ها نباید از مواد شیمیایی استفاده شود.
  4. داشتن تاریخ تولید و انقضا: به روز بودن تاریخ تولید کلاه های ایمنی تاثیر مستقیم بر کارایی دارد. شرکت های تولید کننده اطلاعات کلی را روی لیبل در بخش داخلی کلاه نصب می کنند، که در زمان خرید می توانید با مشاهده آن از تاریخ تولید کلاه و به روز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  5. سبک بودن وزن کلاه: افراد در ساعات طولانی در محیط کار خود می خواهند از کلاه های ایمنی استفاده کنند، از همین رو وزن این کلاه ها نباید بیشتر از 400 گرم باشد تا باعث خستگی و فشار به سروگردن فرد وارد نکند.
  6. شیرینگ بودن کلاه: رنگ کلاه های ایمنی باید به صورتی باشد که در هر ساعت از شبانه روز قابل دیدن باشد. از همین رو شبرنگ بودن رنگ کلاه ها اهمیت زیادی دارد.
  7. امکان استفاده از لوازم جانبی: در برخی از شرایط ممکن است فرد علاوه بر کلاه ایمنی نیازمند استفاده از لوازم جانبی در قسمت سر باشند. این لوازم می تواند شامل هدبند، ماسک، گوش گیر و… باشد. کلاه ها باید به گونه ای باشد که در صورت استفاده از این لوازم جانبی باعث ایجاد مزاحمت و عدم تمرکز فرد نشود.
  8. انتخاب کلاه ایمنی متناسب با نیاز (عایق برق، ضد ضربه، مقاوم در برابر سقوط اجسام و…): در محیط های کاری مختلف افراد ممکن است با عوامل خطرزا سروکار داشته باشند. برق کاران، جوشکاران، آتش نشانان، کارگران ساختمانی و… هر کدام ممکن است به تناسب محیط کاری خود در معرض آسیب های مختلف باشند. از همین رو کلاه ایمنی باید متناسب با محیط کاری و نیاز فرد باشد.
  9. انتخاب کلاه با اندازه مناسب و سایز سر: کلاه های ایمنی برای داشتن کارایی بالاتر باید متناسب با سایز سر فرد باشد تا در حین کار روی سر حرکت نکند و مانع از دید نشود. علاوه بر اینکه تمرکز را در حین کار به هم نزند و منجر به بروز آسیب نشود.
  10. مقاوم در برابر رطوبت: از آنجا که ممکن است در محیط های کاری رطوبت و بارندگی وجود داشته باشد، از همین رو کلاه باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب داشته باشد تا طول عمر و کارایی آن با گذشت زمان کاهش پیدا نکند.

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

تجهیزات ایمنی هترمن یکی از فروشگاه های معتبر کشور در زمینه عرضه و فروش انواع کلاه های ایمنی استاندارد است. در این فروشگاه با در نظر گرفتن استانداردهای کلاه ایمنی و نیاز مشتریان بهترین محصول از برندهای مختلف را به مشتریان خود ارائه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

هترمن علاوه بر عرضه انواع کلاه های ایمنی، سایر تجهیزات ایمنی شامل عینک، دستکش، ماسک و… را نیز برای مشاغل مختلف با بالاترین کیفیت به فروش می رساند.

نتیجه گیری

کلاه ایمنی استاندارد یکی از مهمترین تجهیزاتی است که افراد برای حفاظت از سر، در محیط های کاری مختلف برای افزایش ایمنی سر استفاده می کنند. این کلاه ها استانداردهای مشخصی دارند که استفاده از آن را برای هر شغل و محیطی تعیین می کند. از همین رو لازم است در زمان انتخاب این کلاه ها به نکات مهمی که در این مقاله به آن اشاره شد توجه کنید.

سوالات متداول

1- مهمترین نکات در انتخاب کلاه ایمنی استاندارد چیست؟

مقاوم در برابر رطوبت، انتخاب کلاه با اندازه مناسب و سایز سر، انتخاب کلاه ایمنی متناسب با نیاز، امکان استفاده از لوازم جانبی، سبک بودن وزن کلاه، شبرنگ بودن کلاه، داشتن تاریخ تولید و انقضا، توجه به پد داخلی قابل شستشو در کلاه، استفاده از سیستم های به روز برای رها شدن کلاه از سر در کمترین زمان و توجه به استاندارد کلاه ایمنی مطابق استانداردهای جهانی

2- مهمترین کارایی کلاه های ایمنی چیست؟

  • پیشگیری از ضربه به سر
  • پیشگیری از آسیب شدید بر اثر سقوط
  • پیشگیری از آسیب سر در تماس با اجسام تیز
  • پیشگیری از آسیب به سر در اثر برق گرفتگی
  • پیشگیری از آسیب به سر در محیط آتش سوزی و کار با مواد شیمیایی

3- انواع کلاه های ایمنی استاندارد چیست؟

کلاه ایمنی مهندسی، کلاه کاسکت، آتش نشانی، جوشکاری، کار در ارتفاع و عایق برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =