انواع کلاه ایمنی صنعتی و کاربردهای آن

یکی از مهمترین اقلام تجهیزات ایمنی برای کسانی که در محیط های پرخطر کار می کنند، استفاده از کلاه های ایمنی اختصاصی است. کلاه های ایمنی انواع مختلفی دارند که می توان از هر کدام به فراخور نیاز و نوع محیط کار استفاده کرد. انواع کلاه ایمنی صنعتی نیز برای کسانی که در صنایعی مانند عمران، برق، نفت و گاز و… کار می کنند متفاوت است. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع کلاه ایمنی صنعتی و نیز استانداردها و ویژگی های خاص هرکدام از آن ها آشنا کنیم.

کلاه ایمنی صنعتی چیست؟

کلاه ایمنی صنعتی چیست؟ | تجهیزات ایمنی هترمن

حفاظت و تامین امنیت افراد در حین کار، به ویژه کارهای پرخطر و در معرض آسیب اهمیت زیادی دارد. از همین رو استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی برای پیشگیری از آسیب های جانی بسیار مهم است. کلاه ایمنی صنعتی یکی از انواع پرکاربرد و مهم تجهیزات ایمنی فردی در حین کار می باشد که در صنایع مختلف که خطرات مختلفی مانند حریق، ضربه، سقوط، برق گرفتگی جان افراد را تهدید می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات ایمنی هترمن تولیدکننده و واردکننده انواع کلاه ایمنی با کیفیت مطابق استانداردهای ملی و بین المللی برای مشاغل مختلف است. شما می توانید بهترین کلاه های ایمنی را از فروشگاه اینترنتی این شرکت خریداری کنید.

دسته بندی کلاه ایمنی صنعتی بر اساس نوع مشاغل

انواع کلاه ایمنی صنعتی می تواند براساس نوع مشاغل در دسته بندی ها و کلاس های مختلفی قرار گیرد. از جمله این کلاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کلاه های ایمنی کلاس A یا کلاس G: این کلاه های ایمنی غالبا ضد ضربه بوده و آسیب هایی که بر اثر ضربه می تواند به سر وارد شود را دفع می کند. این نوع از کلاه های ایمنی که به آن کلاه ایمنی کار در ارتفاع گفته می شود، عمدتا برای کارگاه های ساختمان، کارگران معدن و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. کلاه های ایمنی کلاس B یا کلاس E: این کلاه ها سر را از آسیب هایی مانند ضربه، سوختگی و جریان برق حفاظت می کند. عمدتا کارگران و کارکنانی که با برق سروکار دارند باید از این کلاه ها که به آن کلاه ایمنی عایق برق گفته می شود استفاده می کنند.
  3. کلاه های ایمنی کلاس C: قدرت حفاظت این نوع کلاه ایمنی مهندسی نسبت به دو نوع قبلی کمتر است. از همین رو عمدتا کارگران در محیط های پالایشگاهی و کارگاه هایی که با مواد شیمیایی سروکار دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی کلاه ایمنی کار بر اساس جنس و پوشش خارجی

برای شناخت انواع دیگری از کلاه های ایمنی که برای ایمنی کار مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به دسته بندی آن بر اساس جنس و پوشش خارجی اشاره کرد. این کلاه ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. کربن: در این کلاه ها از پلی کربنات استفاده شده، از همین رو دارای وزنی سبک و مقاومت بسیار بالایی است. از همین رو قدرت ضربه گیری بالایی دارد.
  2. پلاستیک و نایلون: این کلاه ها به دلیل داشتن پلاستیک تهویه بهتری نسبت به دیگر کلاه های ایمنی دارد، اما مقاومت آن می تواند از کم تا زیاد باشد.
  3. فایبرگلاس: یکی از متریال مهم در تولید کلاه های ایمنی استفاده از فایبرگلاس است. از این کلاه ها بیشتر برای محیط هایی که با حرارت زیاد سروکار دارند مناسب است. عیب این کلاه ها نداشتن تهویه مناسب است.

دسته‌بندی کلاه ایمنی بر اساس رنگ

انواع کلاه ایمنی صنعتی را می توان براساس رنگ آن نیز دسته بندی کرد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. قهوه ای: این کلاه برای مشاغلی مانند جوشکاری و نیز کارگران مورد استفاده است.
  2. آبی: اپراتورهای فنی و کسانی که در حوزه برق فعالیت دارند از این کلاه استفاده می کنند.
  3. سبز: خدمات فنی و مسئولان ایمنی از این رنگ کلاه ایمنی استفاده می کنند.
  4. قرمز: این کلاه برای پرسنل و نیروهای عملیات آتش نشانی استفاده می شود.
  5. خاکستری: اگر به عنوان بازدیدکننده به کارگاه های عمرانی و… سربزنید از این کلاه ها به بازدیدکنندگان ارائه می شود تا در زمان بازدید از آسیب در امان باشید.
  6. زرد: در پروژه های ساختمانی کارگران از کلاه های زردرنگ در حین کار استفاده می کنند.
  7. نارنجی: کارگران مشغول در جاده ها و بزرگراه ها از این رنگ کلاه استفاده می کنند.

نکات انتخاب کلاه ایمنی

نکات انتخاب کلاه ایمنی | تجهیزات ایمنی هترمن

زمانی که می خواهید اقدام به انتخاب کلاه ایمنی مناسب کنید لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • ضدآب و مقاوم در برابر جریان برق بودن کلاه
  • وزن کمتر از 400 گرم برای استفاده آسان
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • لبه دار بودن کلاه ایمنی
  • اجزاء تشکیل‌دهنده کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی دارای قسمت های مختلفی هستند که وجود این اجزا کمک می کند کلاه کارایی لازم را داشته باشد. این اجزا شامل موارد زیر می باشد:

  • مقاومت بالای بدنه در برابر ضربه
  • لبه دار بودن برای محافظت از صورت و گردن
  • داشتن بند و تسمه داخلی برای فیکس شدن کلاه روی سر هنگام کار کردن
  • داشتن بند چانه برای تنظیم اندازه کلاه روی سر
  • داشتن نوار پشت گردن برای تنظیم اندازه کلاه
  • داشتن نوار عرق گیر قابل شستشو در قسمت پیشانی

استانداردهای کلاه ایمنی صنعتی

استانداردهای کلاه ایمنی صنعتی | تجهیزات ایمنی هترمن

از جمله مزیت کلاه ایمنی صنعتی برای کسانی که از آن استفاده می کنند، استاندارد بودن این کلاه ها و میزان ضریب ایمنی بالایی که برای مصرف کنندگان آن به همراه دارند. این استانداردهای ملی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر می باشد:

  1. استاندارد CFR 1910.13529: این استاندارد برای کلاه کارگران صنعتی ضروری است.
  2. استاندارد CFR 1926.10029: این استاندارد نیز مورد استفاده برای کلاه های کارگران ساختمانی می باشد.

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن عرضه کننده و واردکننده انواع کلاه های ایمنی صنعتی در کشور است که شما می توانید با کیفیت ترین کلاه های ایمنی را با توجه به کارگاه های مورد نظر خریداری و استفاده کنید. این شرکت برندهای مختلف کلاه ایمنی را با استانداردهای ملی و بین المللی به فروش می رساند. از مهمترین ویژگی های محصولات این شرکت می تون به کیفیت بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز خرید محصول مورد نظر می توانید به فروشگاه اینترنتی این شرکت مراجعه کنید.

نتیجه گیری

کلاه ایمنی صنعتی یکی از مهمترین لوازم تجهیزات ایمنی کار به شمار می آید که در محیط های پرخطر و در معرض آسیب مورد استفاده قرار می گیرد. کارگران ساختمانی، کسانی که در معدن و یا ارتفاع کار می کنند، برقکاران و… از جمله کسانی هستند که باید از این کلاه ها استفاده کنند. خرید این کلاه ها از شرکت های معتبر تاثیر مستقیم بر کیفیت این کلاه ها دارد، از همین رو در انتخاب فروشگاه مورد نظر نهایت حساسیت را داشته باشید.

سوالات متداول

1- انواع کلاه ایمنی صنعتی با چه استانداردی عرضه می شود؟

  • استاندارد CFR 1910.13529
  • استاندارد CFR 1926.10029

2- نکات مهم در خرید کلاه های ایمنی صنعتی چیست؟

  • ضدآب و مقاوم در برابر جریان برق بودن کلاه
  • وزن کمتر از 400 گرم برای استفاده آسان
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • لبه دار بودن کلاه ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =