کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟ انواع و کاربردهای آن

استفاده از انواع تجهیزات ایمنی برای محیط های کاری با خطرات احتمالی جانی، یکی از ضروریات انکارناپذیر به شمار می آید. انواع کلاه ها و کفش های ایمنی و… از جمله این موارد است. برای کسانی که کار آن ها در ارتفاع است استفاده از کمربند ایمنی بسیار اهمیت دارد. اما سوال این است که کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟ این کمربندها در واقع یکی از لوازم مهم در افزایش ایمنی افرادی است که به دلیل انجام کار در ارتفاع مانع از سقوط احتمالی و آسیب های شدید ناشی از آن می شود. در این مقاله سعی داریم علاوه بر پاسخ مشروح به این سوال که کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست به انواع آن، کاربردها و ویژگی های کمربندی های ایمنی کار در ارتفاع بپردازیم.

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

کمربند ایمنی کار در ارتفاع

همانطور که در مقدمه بیان شد در تعریف اینکه کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟ می توان آن را ابزاری ضروری و مهم برای پیشگیری از سقوط دانست که افراد حین کار در محیط های مرتفع از آن استفاده می کنند. کارگران ساختمانی از جمله کسانی هستند که در کارگاه های ساختمانی مرتفع در استفاده از این ابزار ملزم هستند. این کمربندها به گونه ای طراحی شده که بدون ایجاد مزاحمت توسط فرد پوشیده می شود و یک طرف آن به تکیه گاه یا سازه ای محکم متصل می شد تا در صورت سقوط جان فرد حفظ شود. علاوه بر آن افرادی که کار نظافت ساختمان های بلند مرتبه، تعمیر دکل های برقی و مخابراتی و… را انجام می دهند نیز باید از این کمربندها استفاده کنند.

استفاده از این کمربندها در کنار کلاه ایمنی کار در ارتفاع می تواند، تا حد زیادی سلامت افراد را تامین و از خسارت های جانی سنگین پیشگیری کند.

انواع کمربند های ایمنی کار در ارتفاع

کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع نیز مانند کلاه ایمنی انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

1- کمربندی های ایمنی کار در ارتفاع معمولی:

این کمربندها به گونه ای طراحی شده که تنها دور کمر فرد قرار می گیرد و به آن کمربند سیم بانی نیز گفته می شود. این کمربندها علاوه به پیشگیری از سقوط کمک می کند تا فرد بتواند به محیط ثابت و ایمن برگردد. اما این ایراد را دارد که در زمان سقوط فشار زیادی به کمر فرد وارد می شود. غالبا افرادی که این کمربندها استفاده می کنند برای کسانی است که در ارتفاع کم مانند تکنسین برق استفاده می شود.

2- کمربندی های ایمنی کار در ارتفاع تمام بدن:

این کمربندها به صورتی پوششی است و قسمت های مختلف بدن فرد را پوشش می دهد. این کمربند در زمان سقوط برخلاف نوع قبلی مانع از فشار به یک قسمت بدن می شود، علاوه بر این ایمنی در محیط کار را به بهترین شکل ایجاد می کند. به این نوع کمربندی هارنس نیز گفته می شود که برای کسانی که در برج ها و ساختمان های بسیار مرتفع کار می کنند، استفاده از این کمربندها بسیار مناسب می باشد.

علاوه بر این دونوع کمربند، امروزه انواع دیگری از کمربندهای ایمنی در بازار عرضه می شود که در واقع زیرمجموعه نوع سیم بانی یا هارنس است. کمربندی شوک دار، پاراشوت، قلاب بزرگ و دو قلاب از جمله این موارد است.

نکته مهمی که باید برای خرید این کمربندها مدنظر قرار دهید، خرید آن از شرکت های معتبر مانند مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن است. چرا که کیفیت بالا، ماندگاری و استاندارد بودن از مهمترین ویژگی هایی است که تمامی کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع باید از آن برخوردار باشند.

ویژگی کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع

ویژگی کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع

پس از اینکه با تعریف کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست آشنا شدید، نوبت به شناخت ویژگی های این نوع کمربند ایمنی است. در نظر داشته باشید که هر کدام از انواع کمربندی های ایمنی ویژگی های مختلفی دارد که در ادامه به تفکیک به هر کدام از این موارد می پردازیم:

1- کمربندی سیم بانی:

شکل ظاهری ساده با بندی برای اتصال به دور کمر، دارای امکان اتصال لوازم و تجهیزات مورد نیاز کار در ارتفاع، عدم نیاز به حمل وسایل اضافه، دارای استانداردهای روز دنیا، مناسب برای ارتفاعات معمولی.

2- کمربندی هارنس:

پوشش دهنده تمام بدن برای تقسیم فشار ناشی از سقوط به تمام بدن، از جنس مواد پلیمری و الیاف، مقاوم و محکم، پوشش دهنده ران ها، سینه، کمر و کتف ها، ایمنی بسیار زیاد.

نکات استفاده از کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع

زمانی که می خواهید از این کمربندها استفاده کنید، لازم است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • توجه به قابلیت سایزبندی کمربندها برای استفاده آسان و بدون مزاحمت در حین کار
  • استفاده اختصاصی از هر کمربند برای یک نفر
  • بررسی کمربندی از نظر سالم بودن آن به صورت روزانه
  • شستشوی کمربندها بر اساس دستورالعمل شرکت تولیدکننده
  • رگلاژ کردن کمربند در هر بار استفاده
  • توجه به تاریخ مصرف کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع
  • توجه به استاندارد کمربندهای ایمنی
  • توجه به مشخصات کمربندهای ایمنی شامل شماره سریال، نام کشور و شرکت سازنده، تاریه تولید و استانداردهای آن
  • توجه به جنس و ارگونومی کمربندها
  • توجه به میزان تحمل وزن تا 140 کیلوگرم

در نظر داشته باشید که این نکات می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت کمربند ایمنی کار در ارتفاع داشته باشد. علاوه بر این استفاده از تجهیزات اضافی مانند لباس کار ایمنی و… در حین کار در ارتفاع بسیار ضروری است.

کاربردهای کمربند ایمنی کار در ارتفاع

کاربرد کمربند ایمنی کار در ارتفاع

برای کسانی که در ارتفاع یا محیط های پرخطر کار می کنند استفاده از لوازمی مانند کفش ایمنی و کلاه نیز در کنار کمربند امری ضروری است. از مهمترین کاربردهای این کمربندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعمیر دکل های برقی
  • تمیز کردن شیشه ها و نمای ساختمان های مرتفع و برج ها
  • کارگران ساختمانی و مشاغلی که روی داربست کار می کنند
  • کار روی دکل های مخابراتی

جنس کمربند ایمنی کار در ارتفاع

در تولید این کمربندها غالبا از مواد مختلفی استفاده شده است. اما به دلیل قابلیت های آن غالبا کمربندهای کار در ارتفاع از جنس پلی استر، نایلون و کامپوزیت با مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش تولید می شوند.

در نظر داشته باشید که مقاومت کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع در برابر حرارت و اشعه ماورابنفش ضعیف هستند از همین رو اگر می خواهید نوع مقاوم آن را تهیه کنید، باید از جنس های کامپوزیت استفاده کنید.

خرید و قیمت کمربند ایمنی کار در ارتفاع

برای خرید کمربند ایمنی کار در ارتفاع باید بدانید که اجزا مختلف آن، بر کیفیت کار و جنس کمربند تاثیر مستقیم دارد. این موارد بر قیمت کمربندها موثر است. از همین رو نمی توان برای آن قیمت ثابتی اعلام کرد. عوامل مختلفی مانند نوع کمربند، جنس آن، برند شرکت تولیدکننده و… بر قیمت آن موثر است. از همین رو برای خرید این کمربندها با مناسب ترین قیمت باید از فروشگاه های معتبر و باسابقه اقدام کنید.

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن یکی از شرکت های معتبر و باسابقه در زمینه عرضه انواع لوازم ایمنی کار مانند دستکش ایمنی، انواع کلاه و کمربند ایمنی و… می باشد که شما می توانید انواع لوازم ایمنی کار را از این شرکت خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید و یا با کارشناسان هترمن تماس بگیرید.

نتیجه گیری

بسیاری از کسانی که در محیط های پرخطر کار می کنند، استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی ضروری است. کمربندی ایمنی کار در ارتفاع نیز یکی از این موارد است. کارگران ساختمانی یا تکنسین های برق و مخابرات که با دکل های مرتفع سروکار دارند از جمله کسانی هستند که باید از این کمربندها استفاده کنند. انواع مختلف کمربندهای ایمنی برای پیشگیری از سقوط افراد و آسیب های جدی جانی طراحی شده که به تناسب محیط کار می توان بهترین را انتخاب کرد.

سوالات متداول

1- کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

یکی از لوازم مهم در افزایش ایمنی افرادی است که به دلیل انجام کار در ارتفاع مانع از سقوط احتمالی و آسیب های شدید ناشی از آن می شود.

2- انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

  • کمربند هارنس
  • کمربند سیم بانی

3- جنس کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

  • پلی استر
  • نایلون
  • کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =