راهبند آکاردئونی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، راهبند آکاردئونی است. این وسیله در عین ساده بودن دارای کاربردها و قابلیت‌های بسیاری در موقعیت‌های مختلف است. قطعا همه ما برای یک بار هم که شده‎، راهبند آکاردئونی را در محیط‌ها و فضاهای عمومی دیده‌ایم. اما بدون توجه به آن‌ها یا حتی بدون اطلاع از نام آن‌ها، از کنار آن‌ها گذر کرده‎ایم. در این مقاله به صورت جامع و اصولی درباره راهبند آکاردئونی و کاربرد آن در موقعیت‌های مختلف صحبت می‎کنیم.

راهبند آکاردئونی چیست؟

راهبند آکاردئونی یکی از بهترین تجهیزات ترافیکی است که به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد در محدود کردن دسترسی و جدا کردن فضاهای مختلف در مکان‌هایی با فضای محدود استفاده می‌شود. این وسیله به شما در نظم بخشیدن محیط اطراف، کنترل جمعیت و حتی راهنمای مسیر نیز کمک می‎کند.  راهبند آکاردئونی از جنس فولاد و آلومینیوم ساخته می‌شود. این وسیله دارای ستون‌های عمودی است که از هم باز و بسته می‎شوند.

کاربردهای راهبند آکاردئونی

راهبندهای آکاردئونی برای کنترل دسترسی موقت به محل کار، نگهداری یا تمیز کردن طراحی شده‌اند و برای استفاده در محیط‌های کارخانه، انبار یا خرده فروشی ایده آل هستند. همچنین در محیط‌هایی که ایمنی در محیط کار الزامی است از راهبند آکاردئونی نیز استفاده می‎شود. طراحی قیچی/آکاردئون به این دروازه‌ها اجازه می‌دهد تا دسترسی را مسدود کنند و سپس در صورت عدم نیاز، به راحتی جمع‌وجور جمع شوند. راهبند آکاردئونی مجهز به چرخ‌های قفل‌شونده می‌توانند در مواقعی که لازم نیست چرخانده شوند، قفل شوند و امکان حرکت و جابه‌جایی را ایجاد نکنند.

آیا راهبند آکاردئونی اتومات وجود دارد؟

راهبند اتوماتیک

بله راهبند آکاردئونی اتوماتیک نیز وجود دارد. این وسیله از دو قسمت کشنده یا لوکوموتیو و قسمت آکاردئون یا واگن تشکیل شده است. در راهبند آکاردئونی اتوماتیک 2 روش وجود دارد که مسیر حرکت خود را مشخص کند. 

روش اول با استفاده از حسگرها و سنسورهای ضد ضربه که بر روی بدنه لوکوموتیو نصب شده است راه خود را همچون ربات تشخیص داده و نیازی به کنترل ندارد. اما در روش دوم لوکوموتیو بر روی ریل از پیش تعیین شده قرار داده می‌شود و  مسیر ریل لوکوموتیو را برای حرکت راهنمایی می‌کند. 

راهبندهای آکاردئونی اتوماتیک یک راه حل همه کاره و عملی برای ایمن سازی اماکن و حفظ سهولت دسترسی هستند. 

انواع راهبند آکاردئونی

راهبند آکاردئونی در انواع مختلف و طرح‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. شما با توجه به نیاز و محل مورد استفاده باید یکی از آن‌ها را انتخاب و استفاده کنید. در ادامه همه انواع راهبند آکاردئونی را برای شما معرفی خواهیم کرد. 

  1. از نظر وزن سازه به سه مدل سبک، نیمه‌سنگین و سنگین دسته‌بندی می‌شوند.
  2. از نظر ارتفاع به سه مدل استاندارد 120 سانتی‌متر، 150 سانتی‌متر و 180 سانتی‌متر تقسیم می‌شوند.
  3. از نظر مکانیزم به سه مدل ثابت، دستی متحرک و اتوماتیک متحرک دسته‌بندی می‌شوند.
  4. از نظر ظاهر به دو مدل یک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می‌شوند.

راهبند آکاردئونی از نظر وزن سازه 

راهبند آکاردئونی از نظر سازه به 3 دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شوند. این سه دسته در موقعیت‌ها و شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال ممکن است در برخی از مکان‎ها و شرایط به راهبند آکاردئونی سنگین با ارتفاع زیاد نیاز باشد که قطعا باید انتخاب شما راهبند سنگین باشد. برای جابه‌جایی راهبندهای سنگین نیاز به نیروی انسانی زیادی است.

راهبند آکاردئونی از نظر ارتفاع سازه 

ارتفاع راهبند اکاردئونی

راهبند آکاردئونی  با ارتفاع سازه 1.2 متر تنها برای استفاده در سطح شهر و کنترل ترافیک مناسب است. انسان، حیوان و حتی ماشین‎های سنگین در این مدل از راهبند به راحتی می‌توانند از آن عبور کنند؛ البته به دلیل ارتفاع کمی که دارد.

مدل راهبند آکاردئونی بعدی که در ارتفاع آن 1.5 متر ساخته شده است برای بستن راه انسان‌ها و حیوانات مختلف مثل سگ و گربه گزینه مناسبی است. 

مدل بعدی که در ارتفاع بلند 1.8 متری ساخته شده است برای بستن راه ماشین‌ها، انسان‌ها و حیوانات کاربردی است. در این مدل می‌توانید از راهبندهای دو ردیفه نیز استفاده کنید. مزیت استفاده از این راهبند نسبت به درب این است که تا مسافت 40 متر را پوشش می‎دهد. انتخاب ارتفاع مدنظر شما با کمک کارشناسان هترمن دقیق‌تر مشخص می‌شود. 

راهبند آکاردئونی از نظر مکانیزم سازه 

راهبند آکاردئونی از نظر مکانیزم به 3 دسته اصلی تقسیم می‎شود. این 3 دسته عبارت است از:

  1. راه بند آکاردئونی مدل ثابت (راهبند ترافیکی)

این مدل راهبند به دلیل این که دارای چرخ نیست بیشتر برای مواقعی که نیاز به مسدود کردن موقتی است مورد استفاده قرار می‎گیرد. 

  1. راه بند آکاردئونی دستی متحرک (راه بند کشویی)

این مدل دارای چرخ است اما به صورت دستی باز و بسته می‌شود. از این مدل معمولا برای مکان‌های کوچک که دارای نگهبان است استفاده می‌شود. 

  1. راه بند آکاردئونی متحرک اتوماتیک (راه بند ریلی)

راهبند آکاردئونی متحرک اتوماتیک در ارتفاع‌های 1.2، 1.5 و 1.8 متر ساخته می‌شود. بسیار شیک و مجلل است و معمولا در مکان‎های رسمی برای هدایت جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل حتما باید از ریل استفاده کنید. معمولا در زمان راه اندازی راهبندهای آکاردئونی اتوماتیک از دستکش ایمنی هم استفاده می‌شود.

راهبند آکاردئونی از نظر ظاهر سازه 

ظاهر راهبند اکاردئونی

راهبندهای آکاردئونی در 2 مدل تک ردیفه و 2 ردیفه ساخته می‌شوند. معمولا در مکان‌هایی که نیاز به جابه‌جایی بیش از حد راهبند آکاردئونی وجود داشته باشد، به دلیل سبک بودن از تک ردیفه استفاده می‌شود. اما در مکان‎هایی که نیاز به جابه‌جایی نیست و امنیت بسیار مهم است از دو ردیفه استفاده می‎شود. 

مزایای استفاده از راهبند‌های آکاردئونی 

مزایای استفاده از راهبندهای آکاردئونی بسته به محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت است. با این حال این مزایا عبارت است از:

ویژگی های طراحی و زیبایی شناسی

در حالی که وظیفه اصلی راهبند آکاردئونی تامین امنیت است، ملاحظات زیبایی شناختی نیز در نظر گرفته می شود. این گیت‌ها در طرح‌های مختلفی از مینیمالیستی گرفته تا تزئینی ارائه می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد هم به عنوان یک ویژگی امنیتی عملی و هم به عنوان یک قطعه زیبایی شناختی عمل کنند که می‌تواند جذابیت بصری یک ملک را افزایش دهد.

امنیت و حریم خصوصی

یک سیستم مسدودکننده سیار قابل گسترش که می‌تواند در صورت نیاز فوراً موانع عمودی موقت ایجاد کند تا هرگونه شرایط ایمنی و ترافیکی را کنترل و ممنوع کند. استفاده از راهبند آکاردئونی به صورت واضح این پیام را ارسال می‌کند که نباید از این حصار عبور کنید و در صورت عبور عواقب بدی در انتظار شما است. 

مقاومت در برابر آب و هوا

می‌توان آن را برای مدت طولانی در زیر آفتاب داغ یا آب و هوای مرطوب بدون از دست دادن رنگ یا زنگ زدگی استفاده کرد. در موانع جاده در سخت‎ترین محیط‌ها مقاومت می‎کند. 

جابجایی آسان

جا به جایی راحت

طراحی به سبک آکاردئون را می‌توان به سرعت باز و بسته کرد. طراحی آن به گونه‌ای است که قابل حمل و سبک وزن، آسان برای جابجایی بین اتاق‌های مختلف است. البته مدل دو ردیفه و سنگین وزن از این قاعده مستثنی است. 

کاربردی در محیط های مختلف

می‌تواند در مکان‌های مختلف مانند مدارس، مراکز خرید، بازارها، بخش‌های برق، بخش املاک، بخش‌های حمل و نقل، بیمارستان ها و سایر موسسات استفاده شود.

برای ایزوله کردن و هشدار دادن به افراد در شرایط خاص مانند قطع برق استفاده می‌شود. در مترو، ایستگاه‌های اتوبوس و فرودگاه‌ها برای کنترل جریان مردم استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای هشدار دادن به حیوانات بزرگ استفاده کرد. در زمان کار با برق استفاده از دستکش عایق برق را فراموش نکنید. 

تفاوت راهبند آکاردئونی با راهبند‌های دیگر 

راهبند آکاردئونی در مقایسه با دیگر راهبندها تفاوت‌های چشم گیری دارد. برای مثال راهبندهای آکاردئونی فضای کم‌تری را اشغال می‎کنند، ضد زنگ هستند، عمر طولانی دارند، بادوام و باکیفیت هستند و همچنین مقرون به صرفه هستند. راهبندهای آکاردئونی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که هم در محیط‌های باز و هم در محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از راهبندها تنها در مکان‌های باز و برخی دیگر تنها در مکان‎های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برخی دیگر از راهبندها دارای وزن سنگین هستند و به صورت دستی قابل جابه‌جایی نیستند. بهتر است قبل از بازدید از فروشگاه هترمن کمی درباره تفاوت‎های موجود میان راهبندها اطلاعاتی داشته باشید. 

ویژگی یک راهبند مناسب

ویزگی های راهبند

در زمان خرید و تهیه راهبند باید به موارد مختلفی دقت داشته باشید تا بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید. برای مثال شما حتما باید به میزان تردد دقت کنید. اگر تردد افراد یا ماشین‌ها زیاد است بهتر است که از راهبندهای آکاردئونی اتوماتیک استفاده کنید. 

مورد بعدی عرض مسیر است که باید به آن توجه کنید. راهبند آکاردئونی به راحتی می‌تواند مسیرهای طولانی را تحت پوشش خود قرار دهد. 

اینکه راهبند شما قرار است در محیط‌های باز یا بسته مورد استفاده قرار گیرد نیز مهم است. برای مثال راهبندهای آکاردئونی در هر دو محیط قابل استفاده هستند اما راهبندهایی بابوم تک مفصلی بیشتر محیط‎های باز مورد استفاده قرار می‎گیرد. 

آیا راهبندهای آکاردئونی قابل تعمیر هستند؟

بله. راهبندهای آکاردئونی تحت تعمیر قرار می‌گیرند. مواد مورد استفاده در ساخت راهبندهای آکاردئون به دوام و استحکام معروف هستند؛ به همین خاطر است که نیاز به تعمیر مداوم و پشت سر هم ندارد. فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم رایج هستند، اغلب برای مقاومت در برابر خوردگی و سایش تحت تعمیر یا پوشش قرار می‌گیرند. این امر طول عمر و عملکرد ثابت را تضمین می‌کند، که برای راهبندهایی که در معرض استفاده مکرر هستند ضروری است.

قیمت راهبند آکاردئونی و عوامل تاثیرگذار بر آن

قیمت واحد و مشخصی برای راهبند آکاردئونی وجود ندارد؛ چرا که بسته به جنس، طول آن و ظاهر آن می‎تواند قیمت متغیری داشته باشد. برای مثال قیمت راهبند آکاردئونی فلزی از قیمت راهبند آکاردئونی پلاستیکی بیشتر است. حال فکر کنید عرض و ارتفاع آن نیز متفاوت باشد، قطعا در قیمت تاثیر می‌گذارد. 

عمر مفید راهبند آکاردئونی چقدر است؟

عمر راهبند

به دلیل این که از مواد بادوامی ساخته شده است عمر بسیار زیادی دارد. با وجود این که در دماها و محیط‎های مختلف قرار می‌گیرد، از عمر بالا و طولانیی برخوردار است. ممکن است در برخی از موارد نیاز به تعمیر داشته باشد اما این که به صورت کامل از بین برود یا نابود شود، غیر ممکن است. 

عمر مفید هر یک راهبندهای آکاردئونی بسته به جنسی هم که دارند متفاوت است. 

خرابی های رایج راهبند آکاردئونی چیست؟

گیر کردن لولای راهبند و سیر و صدای راهبند هنگام بازوبسته شدن از مشکلات رایج این مدل راهبند‌ها می‌باشد. با این حال با یک روغن کاری ساده و سرویس دهی دوره‎ای می‌توانید از خرابی‌های گفته شده جلوگیری کنید. 

تفاوت بین راهبند آکاردئونی و بازویی

در راهبندهایی آکاردئونی بازوها برای بسته شدن به ترتیب به هم چسبیده می‌شوند و برای باز شدن این بازوها از هم جدا می‌شوند. از این مدل راهبند برای مکان‌هایی که فضای زیادی وجود دارد استفاده می‌شود. اما راهبندهای بازویی دارای یک میله بزرگ است که به صورت افقی یا عمودی باز می‌شود. از این راهبند معمولا برای عبور و مرور اتومبیل‌ها استفاده می‎شود. 

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

شما در زمان کار باید ایمنی خود و محیط اطراف را تضمین کنید. منظور از ایمنی استفاده از لباس کار، کلاه ایمنی و … است. تهیه با کیفیت هر کدام از این موارد به صورت تک و عمده بسیار مهم و الزامی است. برای تهیه آن‌ها لازم است که به یک فروشگاه و وب سایت معتبر همچون هترمن بروید تا آن‌ها را با قیمت‌های مقرون به صرفه و با کیفیت بالا خریداری کنید. فروشگاه هترمن با چندین سال کار در زمینه فروش تجهیزات ایمنی توانسته است در سراسر کشور و در میان بسیاری از کارخانه‌ها معروف باشد.

نتیجه گیری

راهبند آکاردئونی در محیط‌های مختلف با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‎گیرد. برای مثال ممکن است برای کنترل ترافیک، هدایت جمعیت به یک مسیر خاص، جلوگیری از عبور حیوانات و … مورد استفاده قرار گیرد.

راهبند آکاردئونی در انواع مختلفی ساخته شده است. برای تهیه هر کدام از مدل‌های معرفی شده به وب سایت هترمن یا فروشگاه آن مراجعه کنید. داخل فروشگاه دیگر تجهیزات ایمنی همچون دستکش ضد برش و بسیاری موارد دیگر موجود است. برای خرید می‌توانید از کارشناسان هترمن کمک بگیرید. 

سوالات متداول مقاله راهبند آکاردئونی چیست و چه کاربردی دارد؟

1- راهبند آکاردئونی چیست؟

راهبند آکاردئونی برای محدود کردن دسترسی، کنترل جمعیت، ترافیک و … در فضاهای باز و بسته مورد استفاده قرار می‎گیرد. 

2- خرابی‌های رایج راهبند آکاردئونی چیست؟

گیر کردن لولای راهبند و سیر و صدای راهبند هنگام بازوبسته شدن از مشکلات رایج این مدل راهبند‌ها می‌باشد. 

3- مزایای استفاده از راهبند آکاردئونی چیست؟

  • زیبایی 
  • امنیت 
  • جابه‌جایی آسان 
  • مدیریت 
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 19 =