بررسی آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

دسته‌بندی نشده

بررسی آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

بررسی آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع چه اهمیتی دارد؟ استانداردهای ایمنی کار در ارتفاع کدامند؟ کار در ارتفاع می تواند بسیار خطرناک باشد: به همین دلیل است که قوانین و استانداردهای وضع شده دقیقاً تعیین می کنند که کدام تجهیزات ایمنی باید برای این منظور اتخاذ شوند.

بررسی مقررات ایمنی کار در ارتفاع از آنجایی اهمیت می یابد که تخمین زده می شود تقریباً یک حادثه جدی یا مرگبار از هر پنج حادثه ناشی از کار در ارتفاعات بدون رعایت مقررات ایمنی لازم اتفاق بیفتد. به همین دلیل دانستن نحوه کار در ارتفاع و نحوه جلوگیری از خطرات خاص آن، به ویژه خطر سقوط از ارتفاع ضروری است.

استاندارد و آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

معرفی استاندارد و آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

کار در ارتفاع به کاری گفته می شود که در ارتفاع بیش از 2 متر انجام می شود. قبلاً تردید وجود داشت که آیا این ارتفاع باید از سطح زمین اندازه گیری شود یا از سطح بازوی کارگری که کار را انجام می دهد. امروزه قانون تصریح می کند که این ارتفاع باید از هر سطح ثابت (اعم از زمین، کف، سقف، داربست و غیره) اندازه گیری شود.

در نتیجه کار در ارتفاع شامل کلیه کارهایی می شود که حتی به طور موقت در ارتفاع بیش از 2 متر از کف انجام می شوند. این مفهوم در بیشتر موارد شامل کار در محل های ساخت و ساز یا پروسه های مرمت ساختمان است: به هر حال، در صنعت ساخت و ساز است که اکثر حوادث مربوط به کار در ارتفاع اتفاق می افتد.

تجهیزات ضروری برای ایمنی کار در ارتفاع

تجهیزات ضروری برای ایمنی کار در ارتفاع

در آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع قید شده است که از تجهیزات مخصوص استفاده کرد. تجهیزات کار در ارتفاع را می توان شامل مواردی به شرح زیر در نظر گرفت:

کلاه ایمنی

همه ما کلاه ایمنی را به عنوان یک ابزار رایج و مهم برای کار در ارتفاع می شناسیم. این وسیله می تواند تمامی ضربات و فشارهای وارده به سر اعم از ضربات اجسام تیز و سخت را مهار کند و از آسیب های جدی جلوگیری نماید. برای کار در ارتفاعات بدون لبه، کلاه ایمنی هم برای کارگران و هم برای مهندسان پروژه یک ابزار ضروری تلقی می شود.

کلاه های ایمنی در انواع مختلف A، B و C عرضه می شوند که هر یک مقاومت متفاوتی در برابر ضربه دارند. علاوه بر این انواع مختلف کلاه های ایمنی از نظر مقاومت در برابر جریان برق، حریق، فضاهای شیمیایی چون پالایشگاه ها و … عملکرد مقاومتی متفاوتی از خود نشان می دهند. از این رو انتخاب و خرید کلاه ایمنی را باید بسته به شغل و حرفه خود و محیطی که در آن کار می کنید، انجام دهید.

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی کار در ارتفاع از وسایل دیگر لازم برای کار در ارتفاع است. کمربندهای ایمنی می توانند از ترکیب الیاف (طبیعی/ مصنوعی) و پلیمرها تولید شده و در مواقع خطر با کاهش کنترل شده ارتفاع، فرد را از آسیب های جدی حفظ نمایند.

هارنس

هارنس چیست؟ هارنس را می توان از تجهیزات نجات دهنده به هنگام سقوط در نظر گرفت و همچنین از مهمترین تجهیزاتی که در آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع ذکر شده است. این وسیله از تسمه های فلزی و چرمی تولید شده و حرکت فرد را در ارتفاعات بالا کنترل می کند. در واقع ارگونومی این وسیله به گونه ای است که در هنگام کاهش ارتفاع، فشار وارده به پاها، کمر و ران ها را به قسمت بالاتنه منتقل کرده و بین سینه و بخش های دیگر توزیع می کند. از این رو سلامت بدن فرد در بخش های مختلف تضمین می شود.

قاب

قلاب بر خلاف تجهیزاتی مثل هارنس از ابزارهای مخصوص صعود به ارتفاع محسوب می شود. این وسیله نباید هیچ گونه آسیب، خوردگی یا سوراخی داشته باشد تا در مواقع لازم بتواند ایمنی صعود کننده را تامین کند.

کاربین

کاربین وسیله ای حلقه ای جهت اتصال بخش های مختلف ابزارهای ایمنی به یکدیگر است. مقاومت کاربین ها در انواع مختلف موازی و بیضی شکل متفاوت بوده و بایستی با توجه به نوع کاربری خریداری شوند.

لنیارد

لنیارد را می‌توان ابزاری برای برقراری ارتباط بین نقطه هدف و کارگر در نظر گرفت. این ابزار می تواند از ایجاد مزاحمت برای سایر نیروها کاسته و منجر به افزایش کیفیت نهایی کار شود. البته برای کار در ارتفاع به کمک لنیارد بایستی دقت داشته باشید که هیچ گونه پارگی، فرسودگی یا ساییدگی در لنیارد وجود نداشته باشد. لینارد نیز از دیگر ابزاری است که در آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع ذکر شده است.

شوک گیر

شوک گیر یا جاذب شوک ابزار دیگری برای کاهش آسیب به هنگام سقوط از ارتفاع است. شوک گیرها اثرات ضربه های وارد شده را به هنگام سقوط کم و به عنوان یک تکیه گاه، فرد را از آسیب حفظ می کنند.

لایف لاین ها

لایف لاین ها می توانند فضای ایمنی لازم را برای نیروی انسانی در شرایط قبل از سقوط فراهم آورند. در این حالت فرد به کمک طناب یا کابل های افقی و عمودی از برخورد با سطح زمین نجات پیدا می کند.

تور نجات

تور نجات برای تامین ایمنی افرادی که در ارتفاعات بالا (بیشتر از 8 متر) کار می کنند، استفاده می شود. این ابزار نیز همچون لایف لاین ها از شدت ضربه به هنگام سقوط کاسته و به نوعی فرد را در حالت معلق نگه می دارد.

در مبحث بررسی مقررات ایمنی کار در ارتفاع، تمامی این ابزارها از جمله المان های ضروری محسوب می شوند. برای خرید هر یک از این موارد می توانید از خدمات ما در شرکت تجهیزات ایمنی هترمن استفاده کنید. کارشناسان کادر پشتیبانی ما همچنین آماده ارائه خدمات در زمینه راهنمای پیش از خرید برای خریداران هستند.

آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار در ارتفاع

نقش آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار در ارتفاع

آموزش آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع بسیار مهم و حیاطی میباشد. آموزش برای کسانی که در موقعیت های کار در ارتفاع کار می کنند یک موضوع اساسی است که توسط قوانین فعلی نیز مورد تاکید قرار می گیرد. علیرغم عدم وجود مقررات دقیق در مورد مدت زمان دقیق و محتوای خاص دوره های آموزشی برای کار در ارتفاعات، قانون به صراحت تصریح می کند که کارفرما موظف است آموزش کافی را برای کارگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند تضمین کند.

آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار در ارتفاع باید چندین جنبه کلیدی را پوشش دهد، از جمله:

  • آگاهی از خطرات خاص مرتبط با کار در ارتفاع.
  • آگاهی از اقدامات ایمنی برای جلوگیری از حوادث و صدمات.
  • آموزش استفاده صحیح از وسایل کار مورد استفاده در ارتفاعات.
  • دستورالعمل استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت فردی که به طور خاص برای جلوگیری از سقوط از ارتفاع طراحی شده اند.

مطالعه موردی: بررسی حوادث مرتبط با کار در ارتفاع

در مورد بررسی آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع، آنچه هدف و اساس بررسی را تشکیل می دهد جلوگیری از ایجاد حوادث مرتبط است. مطابق با داده های وزارت کار و تامین اجتماعی از بین حوادث منجر به فوت کارگران، سقوط از ارتفاع نزدیک به 50 درصد از فوتی ها را شامل می شود. همچنین در میان صنایع مرتبط به کار در ارتفاع، صنعت ساختمان سازی بیشترین میزان تلفات را دارد.

این بررسی ها همگی بیانگر لزوم رعایت آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع هستند. تمامی پرسنل یک پروژه مرتبط با کار در ارتفاع به عنوان مثال کارگران، مهندسان اجرا، مهندسان ناظر و … همگی باید با نکات ایمنی کار در ارتفاع آشنایی کامل داشته باشند. این آشنایی نباید لفظی و کلامی بلکه با ارائه گواهی معتبر تضمین شود. همچنین کارفرما موظف است که تمام تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع را برای پرسنل خود مهیا کند. جهت خرید تضمینی انواع تجهیزات کار در ارتفاع با کیفیت بالا و قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =