هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

کارکنان باید در مورد طیف وسیعی از خطرات و محدودیت‌ها آموزش ببینند تا بتوانند با خیال راحت روی پروژه‌ها در ارتفاع کار کنند. این که هارنس ایمنی چیست؟ و در ارتفاع چه کاربردی دارد؟ را باید به صورت مفصل در این مقاله توضیح داد. اما آگاه باشید که سقوط از ارتفاع یکی از شایع‌ترین علل آسیب‌های شخصی در محل کار است؛ بنابراین بسیار مهم است که هنگام کار در ارتفاعات از تجهیزات مناسب مطمئن شوید. یکی از این تجهیزات ایمنی هارنس است. در ادامه به صورت کامل برای شما به توضیح هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ می‎پردازیم. 

هارنس ایمنی چیست؟

به بخش اصلی یعنی هارنس ایمنی چیست؟ رسیده‌ایم …

هارنس ایمنی سیستمی از مهارها است که از سقوط فرد پوشنده از ارتفاع جلوگیری می‎کند. با بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع و هارنس، خطر آسیب ناشی از زمین خوردن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. هارنس این امکان را به کاربر می‌دهد که خود را به یک جسم ثابت بچسباند؛ بنابراین اطمینان حاصل می‌کند که در صورت سقوط به زمین برخورد نمی‌کند. هارنس ایمنی یک قطعه بسیار ساده از تجهیزات ایمنی است. از هارنس ایمنی مدل‌های مختلفی در سبک‎های مختلف وجود دارد. 

انواع اتصالات هارنس ایمنی

انواع اتصالات هارنس

اگرچه سبک‌های مختلفی از هارنس وجود دارد که در صنعت حفاظت از سقوط استفاده می‌شود، اما برخی از هارنس‌ها وجود دارند که استانداردهای مهار در نظر گرفته می‌شوند. در بیشتر موارد، نقاط اتصال مهار از حلقه‌های فلزی D ساخته می‌شود. یک هارنس بر اساس نحوه استفاده شرکت از آن‌ها نقاط اتصال خواهد داشت. متداول‌ترین عملکرد نقاط اتصال هارنس عبارتند از Fall Arrest، Work Positioning، Travel Restraint، Descent/Ascent، Evacuation و Ladder Climbing. بسته به نوع کاری که باید در ارتفاع انجام شود، این امکان وجود دارد که یک هارنس بتواند تمام آن عملکردها یا فقط یک یا دو مورد از آن‌ها را انجام دهد. نکته مهم این است که بدانیم برای انجام آن عملکردهای مختلف به چه نوع اتصال بند نیاز است.

Fall Arrest

نقطه اتصال مورد استفاده برای جلوگیری از سقوط معمولاً یک حلقه D است که در پشت هارنس بین تیغه‌های شانه قرار دارد. این مکان برای مقاصد متوقف کردن سقوط ایده آل است؛ زیرا به طور مساوی نیروهای توقف سقوط را در سراسر بدن فرد توزیع می‌کند. حلقه D پشتی معمولاً بسته به محل، به یک بند ضربه گیر یا یک بند خود جمع شونده متصل می‎شود. 

Work Positioning

هارنسی که برای موقعیت کاری طراحی شده است دارای یک جفت حلقه D است که در قسمت پایین کمر در جلوی هارنس قرار دارد. این نوع حفاظت از سقوط به کارگر اجازه می‌دهد تا زمانی که به محل کار متصل است، هر دو دست خود را برای کار آزاد داشته باشد. لازم به ذکر است که این سیستم همان توقف سقوط نیست؛ بلکه این سیستم نوعی مهار سقوط است.

Travel Restraint

 what Travel Restraint

اگر کارگران نیاز به دسترسی به منطقه‌ای دارند که نزدیک به خطر سقوط است، یک مدیر ایمنی ممکن است تصمیم بگیرد که از یک سیستم مهار Travel Restraint استفاده کند. مهاری که برای عملکردهای Travel Restraint طراحی شده است معمولاً دارای یک حلقه D در مرکز پشت در سطح کمر است. هنگامی که یک مهار در این منطقه متصل می‌شود، یک کارگر دسترسی کمتری به یک منطقه بالقوه خطرناک در ارتفاع خواهد داشت. یک کارگر معمولاً به یک محل لنگرگاه با یک بند طناب متصل می‌شود که به اندازه کافی طولانی باشد تا به آن‌ها اجازه دسترسی به محل کار را بدهد، اما آنقدر طولانی نیست که به آن‌ها اجازه دسترسی به خطر سقوط را بدهد. 

Descent/Ascent

اگر یک کارگر نیاز به بالا یا پایین بردن در یک منطقه کاری داشته باشد، هارنس آن‌ها باید دارای یک نقطه اتصال فرود یا صعود باشد. نقاط اتصال برای فرود یا صعود یا یک حلقه D واحد بین کمر و سینه یا یک جفت حلقه D در سطح کمر است. این نقاط اتصال برای بالا بردن یا پایین آوردن یک فرد به داخل یا خارج از یک منطقه کار استفاده می‌شود. اغلب اوقات، این هارنس همچنین دارای یک حلقه D پشتی است تا امکان اتصال دستگاه مهار سقوط را فراهم کند. هر آنچه لازم است درباره انواع اتصال هارنس بدانید را از کارشناسان هترمن بپرسید. 

Evacuation

what Evacuation

هارنس‌هایی که می‌توانند برای روش های تخلیه استفاده شوند معمولاً با یک جفت حلقه D بر روی شانه‌ها یا در سطح قفسه سینه قابل شناسایی هستند. معمولاً جایی وجود دارد که می‌توان میله پخش کننده را به هارنس اضافه کرد تا به توزیع وزن کارگر کمک کند در حالی که آن‌ها در سطح کار ایمن بالا یا پایین می‌روند. هارنس Evacuation کمی متفاوت از مهاری است که می‌تواند برای صعود یا فرود استفاده شود؛ زیرا هارنس Evacuation برای دوره‌های بسیار کوتاه استفاده است.

Ladder Climbing

هارنس هایی که می توانند با سیستم ایمنی بالا رفتن از نردبان استفاده شوند دارای یک حلقه D یا یک جفت حلقه D در سطح سینه خواهند بود. این هارنس‌ها برای اتصال به سیستم حفاظت از سقوط از نردبان طراحی شده اند تا کارگر هنگام کار بر روی نردبان بتواند از سقوط جلوگیری کند.

انواع هارنس ایمنی

بعد از این که با سوال اصلی و اساسی هارنس ایمنی چیست؟ روبه‌رو شدید، وقت آن رسیده است که با انواع آن نیز آشنا شوید. اگر در صنعت ساخت و ساز تازه کار هستید یا در مورد انواع هارنس‌های موجود در بازار کنجکاو هستید، پس به جای درستی آمده‌اید. امروز قصد داریم 4 نوع اصلی هارنس را بررسی کنیم تا بتوانید ایده بهتری در مورد تسمه‌های ارائه شده به دست آورید. هنگامی که بدانید انواع هارنس برای چه مواردی استفاده می‌شود، می‌توانید مناسب‌ترین آن‎ها را برای خود انتخاب کنید.

هارنس فول بادی 

فول بادی

محافظت مناسب از سقوط اغلب تنها چیزی است که بین شما و آسیب جدی یا مرگ قرار دارد. برای ایمنی کامل، انتخاب هارنس فول بادی مناسب، برای خود و تیمتان بسیار مهم است. درک طراحی و استفاده به شما این امکان را می‌دهد که در مورد تجهیزات حفاظت از سقوط خود تصمیمات درستی بگیرید. 

هارنس فول بادی یک مهار ایمنی است که کارگر را به سیستم حفاظت از سقوط متصل به سازه‌ای که روی آن کار می‌کند متصل می‌کند. با استفاده از یک سری تسمه که در اطراف ران‌ها، باسن، قفسه سینه، شانه‌ها و پشت قرار می‌گیرند، این مهارها می‌افتند و در عین حال آسیب به کارگر را به حداقل می‌رساند. مهاربندهای تمام بدن نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پوشندگان را پس از زمین خوردن در حالت ایستاده نگه می‌دارند تا از ضربه به تعلیق جلوگیری کرده و نجات سریع‌تر را تسهیل کنند. چندین دهه طول کشید تا یک گزینه تمام بدن ساخته شود که خطر ناشی از سقوط در محل کار را طولانی نکند.

هارنس سینه

هارنس قفسه سینه برای تثبیت قسمت بالایی بدن عمل می‌کند و برای مهار لگن از ضربه استفاده می‌شود. مرکز ثقل بدن را از باسن به قفسه سینه منتقل می‌کند و در نتیجه از واژگونی بالاتنه جلوگیری می‌کند. مهار سینه نوعی مهار است که در اطراف سینه برای حمایت یا ایمن کردن اشیاء استفاده می‌شود یا برای اهداف ایمنی معمولاً در فعالیت‌هایی مانند غارنوردی در صخره نوردی یا پاراگلایدر استفاده می‌شود.

هارنس‌های سینه به دو شکل مختلف وجود دارد: شکل هشت و آویز. هارنس سینه مدرن کاملاً قابل تنظیم است و همچنین می‌توان آن را به راحتی زیر کوله پشتی پوشید. آن‌ها امنیت بیشتری را برای، تورهای فضای باز و کوهنوردی ارائه می‌دهند. 

هارنس صندلی 

هارنس صندلی چیست؟

هارنس‌های صندلی دارای مجموعه‌ای از تسمه‌های پا هستند که در اطراف پاهای بالایی بسته می شوند در حالی که قلاب اصلی در هسته پایینی قرار دارد. هارنس صندلی برای افرادی که در محیط‌های کوچک کار می‌کنند، بسیار مناسب است. همچنین افرادی که در حین کار نشست و برخاست زیادی دارند، نیز مفید و کاربردی است. بسته به کاری که انجام می‌دهید، می‌توانید هارنس خود را از فروشگاه و وب سایت هترمن سفارش دهید. 

هارنس تعلیق 

هارنس تعلیق به فرد این امکان را می‌دهد که در موقعیت و شرایط دلخواه خود در همان شکل ثابت بماند. این ابزار با تسمه‌های قابل تنظیم و نقاط اتصال متعدد انعطاف مورد نیاز برای قرارگیری دقیق در طول کار پیچیده را فراهم می‌کند. از هارنس تعلیق معمولا برای پاک کردن شیشه‌های بزرگ و مناطق صعب العبور استفاده می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید که ایمنی در محیط کار را باید اولویت خود قرار دهید. 

کاربرد هارنس و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

در صورت افتادن کارگر، این تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر را در هوا معلق نگه می‌دارد و از سقوط آن‌ها به زمین جلوگیری می کند و از آسیب جدی جلوگیری می‌کند. هنگام کار در ارتفاع، یک کارگر باید با تجهیزات حفاظتی مناسب از جمله: کلاه ایمنی، هارنس، جلیقه/ ژاکت/ محافظ چشم، کفش و دستکش محافظ مجهز شود. هارنس ایمنی یکی از تجهیزات ضروری برای افرادی است که در ارتفاع کار می‌کنند. از شما در برابر افتادن محافظت می‌کند و ممکن است زندگی شما را نجات دهد. پوشیدن صحیح هارنس ایمنی و آموزش مناسب در استفاده از آن ضروری است. هارنس ایمنی به جلوگیری از آسیب در صورت افتادن کمک می‌کند.

اجزای کمربند ایمنی هارنس

اجزای هارنس ایمنی

هارنس ایمنی دارای اجزای مختلفی است. در واقع بسته به نوع و مدل انتخابی اجزای کمربند می‎تواند مفید باشد. مهم‎ترین اجزای کمربند ایمنی هارنس عبارت است از:

  • تسمه‌های پارچه‎ای مخصوص
  • حلقه‎های D شکل
  • اتصالات تسمه‌ای
  • کمربندهای ویژه یا لنیاردهای قابل تنظیم

ویژگی های هارنس ایمنی

از مهم‎ترین ویژگی‌های هارنس می‌توان به این مورد اشاره کرد که به گونه‌ای طراحی شده است که ضربه سقوط را جذب کرده و نیروی وارد شده به بدن فرد را کاهش می‎دهد. با اتلاف انرژی تولید شده در هنگام سقوط به جلوگیری از صدمات کمک می‎کند. تسمه ایمنی به شما امکان می‌دهد تا خود را به یک شی غیر متحرک بچسبانید؛ بنابراین در صورت سقوط یا سقوط از ارتفاع، به زمین برخورد نمی‌کنید. سقوط از ارتفاع یکی از عوامل اصلی آسیب در محیط کار است؛ به همین خاطر، داشتن تجهیزات صحیح بسیار مهم است.

تفاوت بین هارنس و کمربند ایمنی

هارنس ایمنی ممکن است امکان حرکت را فراهم کند و شما را از سقوط جلوگیری یا محدود می‌کند، در حالی که کمربند ایمنی تمایل دارد کسی را به یک موقعیت ثابت ببندد. کمربندهای ایمنی استاندارد به سه نقطه متصل می شوند در حالی که هارنس ها در مجموع پنج یا شش نقطه دارند. بر خلاف کمربند ایمنی که فقط به دور کمر افراد بسته می‌شود یک هارنس در اطراف پاها، روی بازوها و دور تنه فرد قرار می‌گیرد. 

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

فروشگاه هترمن

برای خرید انواع تجهیزات ایمنی چه در ارتفاع و چه بر روی زمین لازم است که به یک فروشگاه معتبر، با کیفیت و با قیمت‌های مقرون به صرفه مراجعه کنید. خرید لباس کار و خرید دیگر تجهیزات ایمنی، باید برای شما در اولویت باشد تا جان و جسم شما در آرامش خاطر به کار بپردازد.

برای خرید صفر تا صد انواع تجهیزات ایمنی به فروشگاه یا وب سایت هترمن مراجعه کنید تا هر آنچه که لازم دارید را به صورت تک و عمده و با قیمتی مناسب خریداری کنید. کارشناسان فروشگاه همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. 

نتیجه گیری

به طور کلی، محیط کاری که برای آن هارنس مورد نیاز است، تعداد و مکان نقاط اتصال هارنس را تعیین می کند. نقاط اتصال مهاربند مختلف به شما کمک می کند تا روش های استفاده از هارنس را شناسایی کنید. اگر به مهاری نیاز دارید که بتواند به روشی خاص عمل کند یا به عملکرد خاصی کمک کند، مهم است که مهاری را پیدا کنید که نقاط اتصال مناسب برای آنچه می‌خواهید انجام دهید، داشته باشد. برای خرید هارنس ایمنی یا دیگر انواع تجهیزات کار در ارتفاع تنها کافی است از فروشگاه یا وب سایت هترمن دیدن کنید و از کارشناسان مجموعه کمک دریافت کنید. 

سوالات متداول

1- هارنس ایمنی چیست؟

هارنس ایمنی سیستمی از مهارها است که از سقوط فرد پوشنده از ارتفاع جلوگیری می‎کند

2- چند مدل هارنس ایمنی وجود دارد؟

  • هارنس فول بادی 
  • هارنس صندلی 
  • هارنس سینه 
  • و …

3- هارنس ایمنی چه ویژگی‎هایی دارد؟

هارنس ایمنی به دلیل جنس و نحوه ساختی که دارد شما را از خطر سقوط دور می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =