اسپرینکلر آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

آتش‌سوزی‌ها می‌توانند ویرانگر و کشنده باشند، اما لازم نیست نگران باشید؛ چرا که سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی در کنترل آتش در 97 درصد از آتش سوزی‌های خانگی بین سال‌های 2015-2019 موثر بودند. با این حال اسپرینکلر چیست؟ که در کنترل آتش سوزی نقش به سزایی دارد. به طور کلی نصب سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یک راه عملی برای ایمن نگه داشتن مردم و آتش نشانان از خطرات آتش سوزی است. در ادامه مقاله به صورت جامع به بررسی اسپرینکلر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ می‎پردازیم.

اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر نوعی سیستم اطفاء اتوماتیک (AES) است که با رهاسازی آب از طریق یک سری سر آبپاش متصل به سیستم لوله کشی از رشد و گسترش آتش جلوگیری می‌کند. هنگامی که هوای اطراف به 165 درجه فارنهایت رسید، آب از طریق سرهای آبپاش آزاد می‌شود. این یک روش حفاظت فعال است که می‌تواند به ایمنی آتش نشانان و کسانی که برای محافظت از آن‌ها تلاش می‌کنند کمک کند. اگرچه این سیستم‌ها محافظت می‌کنند، اما در هر ساختمانی وجود ندارند. اطمینان حاصل کنید که ساختمان‌ها دارای سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی هستند. میزان مرگ و میر و جراحات ناشی از آتش سوزی غیرنظامی در هنگام وجود سیستم‌های اسپرینکلر آتش در مقایسه با آتش سوزی‌های گزارش شده در سازه های بدون AES کمتر است.

نحوه عملکرد و طرز کار اسپرینکلر

نحوه عملکرد اسپرینکلر

بعد از این که با سیستم اسپرینکلر چیست آشنا شدید زمان آن رسیده است که با نحوه عملکرد و طرز کار آن نیز آشنا شوید. سر آبپاش معمولی از یک دوشاخه تشکیل شده است که توسط مکانیزم ماشه در جای خود نگه داشته می‌شود. رایج‌ترین نوع ماشه یک مخزن شیشه‌ای پر از مایع مبتنی بر گلیسیرین است که هنگام گرم شدن منبسط می‌شود. به محض اینکه مکانیزم ماشه در دمای مورد نیاز گرم می‌شود، خاموش می‌شود و آب آزاد می‌شود.

آبپاش فقط یک دوشاخه است که آب را در لوله‌ای مشابه لوله‌های لوله کشی دیگر شما نگه می‌دارد.

گرمای ناشی از آتش یک لوله شیشه‌ای را می‌شکند یا یک پلاگین لحیم کاری را ذوب می‌کند که آب را آزاد می‌کند.

آب به صورت اسپری خارج می‌شود که بلافاصله اطراف آبپاش را می‌پوشاند و آتش را خاموش می‌کند.

فقط نزدیک‌ترین آبپاش به آتش باز می‌شود. تمام آبپاش‌های دیگر بسته می‌مانند؛ بنابراین آب فقط به منطقه آتش محدود می‌شود. اسپرینکلرهای آتش پس از رسیدن به دمای مشخصی فعال می‌شوند که با کمک یک لامپ شیشه‌ای تشخیص داده می‌شود. لامپ با یک مایع مبتنی بر گلیسیرین پر شده است که پس از رسیدن به دمای مشخص، منبسط شده و لامپ را می‌شکند.

انواع اسپرینکلر آتش نشانی

هنگام طراحی یک سیستم آبپاش یکی از اولین تصمیماتی که طراح باید بگیرد این است که چه نوع سیستم آبپاش باید نصب شود. سرهای آبپاش آتش نشانی ده‌ها سال است که وجود داشته و دائماً کارایی خود را در محافظت از جان و مال ثابت کرده‌اند. در واقع، آمار نشان می‌دهد که اسپرینکلرها 95 درصد در کنترل آتش سوزی موثر هستند؛ زیرا مستقیماً به محل آتش حمله می‌کنند. چهار نوع اصلی سر آبپاش وجود دارد که در زمان مراجعه به فروشگاه یا وب سایت هترمن برای شما توسط کارشناسان خبره ما توضیح داده می‌شود:

سرهای آبپاش آویز

اسپرینکلر آویز

  • از سقف آویزان می‌شود.
  • آب را به صورت دایره‌ای به سمت پایین اسپری می‌کند تا پوشش را به حداکثر برساند.
  • ایده آل برای ادارات، هتل‌ها و کارخانه‌ها و غیره.

سرهای آویز مخفی

  • در داخل سقف قرار دارند و توسط یک صفحه پوششی پنهان می‌شوند.
  • مانند یک سر آبپاش آویزان پس از افتادن صفحه پوششی و رسیدن به دمای بالا وارد عمل می‌شوند. 
  • ایده آل برای مکان‌هایی که زیبایی شناسی مورد توجه است.

سرهای آبپاش عمودی

  • راست می‌ایستد.
  • آب را به صورت نیمکره به سمت بالا می‌پاشد.
  • مفید در ساختمان‌هایی با سقف های نما شده مانند اتاق‌های مکانیکی یا مکان‌های صعب العبور مانند کانال‌ها. در چنین مسیرها و مکان‎هایی دستگاه تنفسی آتش نشانی الزامی است. 

سرهای آبپاش دیواری جانبی

  • به دیوار نصب می‌شود.
  • آب را به شکل نیم دایره/هلال اسپری می‌کند.
  • برای اتاق‌های کوچک، راهروها و مکان‌هایی که لوله‌های آبپاش روی دیوارها قرار می‌گیرند عالی است.
  • علاوه بر عرضه در انواع مختلف، گزینه‌های دیگری مانند دما، پایان دادن به آب پاشی و مدت زمان آب پاشی نیز قابل برنامه ریزی است.

اجزای اسپرینکلر آتش نشانی

اجزای کلیدی سیستم اسپرینکلر آتش نشانی لوله‌ها، سرهای آبپاش، گیج‌ها، شیرهای کنترل، هشدار جریان آب و تخلیه کمکی هستند. لوله‌ها آب تحت فشار را به سرهای آبپاش استراتژیک که توسط دود یا گرما تحریک می شوند منتقل می‌کنند. سه جزء اصلی در آناتومی سیستم اسپرینکلر مسکونی وجود دارد. این‌ها کنترل کننده، سوپاپ‌ها و سر یا نازل‌های آبپاش هستند.

  • قاب اسپرینکلر

به ساختار و بدنه اصلی اسپرینکلر قاب گفته می‌شود و دیگر اجزای اسپرینکلر بر روی این قاب قرار می‌گیرد.

  • اتصال حرارتی

یکی دیگر از اجزای اصلی اسپرینکلر اتصال حرارتی است که به 2 نوع حباب شیشه‌ای و یا اتصال زود گداز تقسیم می‎شود و 2 وظیفه اصلی بر عهده دارد، که شامل:

  • کنترل جریان آب 
  • تشخیص حریق

کاربرد اسپرینکلر آتش نشانی

کاربرد اسپرینکلر

کاربرد اسپرینکلرهای آتش نشانی چیست؟ در دنیای پر سرعت امروز، ایمنی باید همیشه در اولویت باشد. یکی از اجزای ضروری ایمنی، به ویژه در ساختمان‌ها و منازل، استفاده از سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی است. این سیستم‌ها نقش مهمی در پیشگیری و کاهش اثرات مخرب آتش سوزی دارند. اسپرینکلرهای آتش نشانی که اغلب به عنوان سیستم‌های اطفاء حریق شناخته می‌شوند، شبکه‌ای از لوله‌های آب و سرهای آبپاش هستند که به طور استراتژیک در سرتاسر ساختمان قرار گرفته‌اند. آن‌ها برای تخلیه خودکار آب در صورت آتش سوزی طراحی شده‌اند. این واکنش فوری در کنترل و سرکوب گسترش شعله‌های آتش، کمک به حفاظت از جان و اموال حیاتی است.

اسپرینکلرهای آتش نشانی توسط گرما فعال می‌شوند، نه دود یا شعله. هر سر آبپاش حاوی یک عنصر حساس به حرارت است که زمانی که درجه حرارت به دلیل آتش سوزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که یک اسپرینکلر این گرما را تشخیص می‌دهد، باز می‌شود و آب را آزاد می‌کند و یک الگوی اسپری موضعی برای خاموش کردن یا کنترل آتش ایجاد می‌کند.

مزایای استفاده از شبکه اسپرینکلر

آتش‌سوزی‌ها اغلب ناگهانی شروع می‌شوند و به سرعت گسترش می‌یابند؛ بنابراین جای تعجب نیست که صاحبان مشاغل برای محافظت از پرسنل و اموال خود تمام تلاش خود را می‌کنند. اما حتی با اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب، آتش‌سوزی می‌تواند صدمات مخربی به انواع ساختمان‌ها وارد کند و جان مردم را به خطر بیندازد. سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی تجاری به طور خودکار وارد عمل می‌شوند و آن‌ها را به یکی از سریع‌ترین و موثرترین راه‌ها برای به حداقل رساندن این خطرات در صورت شروع آتش سوزی در تجارت شما تبدیل می‌کند. استفاده از تجهیزات ایمنی را در زمان کار جدی بگیرید. 

ایمنی بیشتر افراد

ایمنی افراد

اولویت شماره یک صاحب کسب و کار همیشه باید ایمنی کارکنان، مشتریان و هرکس دیگری باشد. آتش سوزی ساختمان بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به جراحت یا مرگ ناشی از سوختگی، استنشاق دود، سقوط و خرابی سازه شود.

در صورت آتش سوزی، یک سیستم آبپاش کاربردی می‌تواند شعله‌های آتش را مهار یا خاموش کند. در واقع، با توجه به انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، آتش سوزی در 97٪ مواقعی که اسپرینکلرها وجود دارند در اتاق مبدا مهار می‌شود. هنگامی که این آبپاش‌های خودکار نصب می‌شوند، می‌توانند به سرنشینان اجازه دهند بدون آسیب‌های جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی، محل را به طور ایمن تخلیه کنند. هترمن با تولیدات باکیفیتی که دارد امنیت شما مردم عزیز را اولویت اول و آخر خود قرار داده است. 

هزینه های کمتر از خسارت های ناشی از آتش سوزی

احتمالاً در پی یک حادثه مرتبط با آتش سوزی درجاتی از آسیب مالی فیزیکی وجود خواهد داشت. خوشبختانه، علاوه بر محافظت از مردم، سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی تجاری به حداقل رساندن آسیبی که آتش سوزی به اموال یک کسب و کار وارد می‌کند، کمک می‌کنند.

یک سیستم آبپاش که به خوبی نگهداری می‌شود می‌تواند از گسترش آتش جلوگیری کند، شدت آن را کاهش دهد و حتی ممکن است به طور کامل آن را خاموش کند، که همه این‌ها برای پایین نگه داشتن ضرر کلی کسب و کار بسیار مهم هستند. آسیب کمتر آتش سوزی همچنین به این معنی است که یک شرکت می‌تواند زمان کمتری را در عواقب بعدی صرف ارزیابی وضعیت، انجام تعمیرات و جایگزینی اقلامی که از دست رفته‌اند، کند. کمک می‌کند تا آن‌ها را سریع‌تر به حالت عادی بازگرداند.

کاهش هزینه های بیمه

کاهش هزینه

همراه با دستگاه‌های اعلام حریق و تشخیص مناسب، سیستم‌های اسپرینکلر تجاری می‌توانند به کاهش هزینه‌ها در سایر زمینه‌ها، از جمله در مورد بیمه کردن یک تجارت کمک کنند.

صاحبان مشاغلی که می‌خواهند کار خود را کاهش دهند، ممکن است فکر کنند که نصب یک سیستم آبپاش ارزان‌تر و کمتر کارآمد از نظر مالی ایده خوبی است، اما در واقع، هزینه اولیه راه‌اندازی یک سیستم آبپاش ممکن است به مرور زمان و با صرفه‌جویی در حق بیمه پرداخت شود. زمانی که پرسنل و دارایی یک کسب و کار ایمن و مطمئن باشند، احتمال پایین ماندن حق بیمه بیشتر است.

تعمیر و نگهداری کم

یکی از مزایای پنهان سیستم آبپاش تجاری این است که داشتن و نگهداری از آن‌ها آسان است.

پس از طراحی و نصب، سیستم‌های اسپرینکلر تجاری بی سر و صدا در پشت صحنه عمل می‌کنند و در صورت وقوع آتش سوزی به خودی خود روشن می‌شوند. همچنین تنها یک بار در سال باید از نظر عملکرد بازرسی شوند. یک متخصص فناوری حفاظت در برابر آتش می‌تواند تأیید کند که سیستم اسپرینکلر در صورت آتش‌سوزی آماده کار است و اطمینان حاصل کند که تمام اقدامات ایمنی در برابر آتش‌سوزی مطابق با قوانین است.

ارزش ملک بالاتر

همانطور که کسب و کارها رشد می‌کنند و تیم ها گسترش می‌یابند، گاهی اوقات لازم است به یک محل کار جدیدتر و بزرگ‌تر بروید. هنگامی که زمان فروش ملک فعلی شما فرا می‌رسد، نصب یک سیستم آبپاش با کیفیت بالا می‌تواند ارزش فروش بالقوه آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از این گذشته، ساختن یک سیستم حفاظتی تجاری از ابتدا به زمان و هزینه نیاز دارد؛ بنابراین خریداران احتمالی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و مایلند برای ملکی که قبلاً یک ملک به‌روز بوده است، هزینه بیشتری بپردازند. در فروش پول بیشتری به دست خواهید آورد و صاحبان جدید می‌توانند در مدت زمان کمتری فروشگاه راه اندازی کرده و شروع به کار کنند.

آرامش بیشتر

آرامش

سیستم‌های اسپرینکلر آتش نشانی تجاری نیز آرامش بیشتری را برای صاحبان مشاغل، کارمندان آن‌ها و هر کس دیگری که در این فضا رفت و آمد می کند، فراهم می‌کند. با داشتن سیستم‌ها و برنامه‌های ایمنی آتش‌سوزی، شرکت‌ها می‌توانند به همه افراد حاضر در محل کار پیام دهند که ایمنی اولویت اصلی است و ساختمان برای رسیدگی و کاهش اضطراری آتش‌سوزی آماده است.

دانستن بیشتر در مورد اقدامات ایمنی در محیط کار در برابر آتش سوزی ساختمان همچنین به همه کمک می‌کند تا بدانند در صورت وقوع غیرمنتظره چه کاری انجام دهند، که در نهایت می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

استاندارد نصب اسپرینکلر

خطوط انشعاب اسپرینکلر آتش نشانی باید در برابر حرکت بیش از حد عمودی و جانبی یا با وسایل تایید شده دیگر طبق NFPA 13 تعیین شوند. برای اطمینان از اثربخشی اسپرینکلرهای آتش نشانی، بسیار مهم است که آن‎ها را توسط متخصصان معتبر نصب کنید. آن‌ها به طور استراتژیک سرهای آبپاش را قرار می‌دهند و آن‎ها را به یک منبع آب قابل اعتماد متصل می‌کنند. فاصله استاندارد اسپرینکلر بین ۱ تا ۱۲ اینچ از سقف‌های صاف و بدون مسدود کننده است. چنانچه سقف در بعضی نقاط دارای اختلاف ارتفاع باشد، اسپرینکلر باید نهایتا در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری از سقف نصب شود. در سقف‌هایی که احتمال وجود المان‌های گرمایشی مانند بخاری یا اجاق گاز در زیر آن‌ها قرار دارد باید از اسپرینکلر دمای متوسط استفاده شود. همچنین فاصله استاندارد اسپرینکلر از المان‌های گرمایشی باید بیشتر از ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی متر باشد. در بعضی مکان‌ها که امکان نصب اسپرینکلر در سقف وجود ندارد، آن را روی دیوار‌ها نصب می‌کنند. فاصله استاندارد اسپرینکلر از دیوار‌ها نباید کمتر از ۴ اینچ باشد. با وجود رعایت همه این موارد حتما در ساختمان‌های خود از کپسول آتش نشانی هم استفاده کنید. اگر قصد تهیه کپسول‌های آتش نشانی با کیفیت بالا را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه هترمن است. 

راهنمای خرید اسپرینکلر آتش نشانی

هنگام تهیه آبپاش آتش نشانی موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. شما باید زمان پاسخ به آتش، ظرفیت حجم آب و طراحی آبپاشی را بدانید.

برای درک بیشتر ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید به دنبال چه چیزی باشید:

نوع سر آبپاش

نوع سر اسپرینکلر

قبل از تهیه سیستم آبپاش آتش نشانی، نوع مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. بسیاری از انواع سرهای آبپاش نقش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

رایج‌ترین نوع سیستم آبپاش اتوماتیک است. این دارای ترکیبی از سنسورهای مختلف است که به محض تشخیص آتش فعال می‌شود. پس از شروع، آن‌ها آب می‎پاشند تا گسترش آتش را کنترل کنند.

گزینه های لوله کشی

نکته بعدی که هنگام تهیه آبپاش آتش نشانی باید در نظر گرفت لوله‌ها است. این‌ها به عنوان ذخیره و گذرگاهی برای حرکت آب در هنگام وقوع آتش سوزی عمل می‌کنند.

پیمانکاران آبپاش آتش نشانی اغلب از دو نوع لوله کشی استفاده می‌کنند. لوله‌های مرطوب بهترین گزینه برای ساختمان‌های تحت کنترل آب و هوا هستند. با این حال، آن‌ها در مکان‌هایی با دمای بالای 40 درجه فارنهایت مجاز نیستند.

از طرفی در لوله های خشک از نیتروژن فشرده استفاده می‌شود. هنگامی که آن‌ها گاز را آزاد می‌کنند، سیستم آب را به لوله‌ها رها می‌کند. برای مناطق کار بهتر است؛ زیرا به اندازه کافی بادوام هستند.

پاسخ به دما

عامل دیگری که به انتخاب اسپرینکلر مناسب کمک می‌کند زمان واکنش آن است. همه اسپرینکلرها انواع مختلفی از پاسخ‌های حرارتی دارند. با این حال، همه چیز به لامپ نصب شده بستگی دارد.

بهترین سیستم اسپرینکلر آتش نشانی باید حدود 30 ثانیه کار کند. به دلیل مواد پوششی، اسپرینکلر آتش نشانی می‌تواند تا چهار دقیقه تاخیر داشته باشد، اگر به وضعیت زندگی یا مرگ فکر می‌کنید، این تاخیر ایده آل نیست.

سیستم قفل کننده

سیستم قفل اب پاش

در برخی موارد، یک ساختمان ممکن است دچار تخلیه تصادفی سیستم‎های اسپرینکلر شود. برای جلوگیری از این امر، بهتر است به دنبال یک آبپاش با سیستم اینترلاک باشید.

این‌ها به نگه داشتن آب تا زمان وقوع آتش سوزی کمک می‌کنند. گزینه‌های طراحی زیادی دارد؛ بنابراین یکی را انتخاب کنید که علاقه شما را به خود جلب کند. 

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

استاندارد و ایمنی از مهم‎ترین و اولین مواردی است که باید در زمان احداث یک ساختمان به آن توجه کرد. در حال حاضر انتخاب تجهیزات ایمنی با استانداردهای روز دنیا با کمک فروشگاه هترمن امکان پذیر شده است.

فروشگاه هترمن با ارائه تجهیزات حرفه‌ای و باکیفیت، محافظت از مردم را اولویت کار و تولید خود قرار داده است. مهم‌ترین محصولات هترمن شامل کلاه ایمنی، ماسک یا شیلد صنعتی و پزشکی، ماسک جوشکاری و کلاه کپ است؛ همچنین سایر تجهیزات ایمنی مانند لباس کار، دستکش ایمنی، تجهیزات ترافیکی، ایرماف و … توسط گروه صنعتی هترمن ارائه می‎شود.

نتیجه گیری

امیدواریم این راهنما به شما در انتخاب یک اسپرینکلر آتش نشانی کمک کرده باشد. اجازه ندهید حوادث آتش سوزی اموال شما را خراب کند. یک اسپرینکلر آتش نشانی نصب کنید و از ایمنی آن لذت ببرید. با این حال، بهتر است دانش خود را در مورد روش‌های ایمنی در برابر آتش گسترش دهید.

آیا سوال ایمنی دیگری دارید؟ با فروشگاه هترمن تماس بگیرید. همچنین برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی به فروشگاه ما نیز سری بزنید. کارشناسان حرفه‌ای ما آماده خدمت رسانی و کمک بیشتر به شما عزیزان هستند. 

سوالات متداول

1- اسپرینکلر چیست؟

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یک جزء ساده، اما کلیدی و فعال از سیستم حفاظت در برابر آتش یک ساختمان خانگی یا تجاری است. این سیستم که در سقف‎ها یا دیوارهای جانبی نصب می‎شود از یک منبع آب، یک سیستم لوله کشی توزیع آب و سرهای آبپاش تشکیل شده است.

2- در زمان خرید اسپرینکلر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • نوع سر اسپرینکلر 
  • پاسخ دهی به دما 
  • سیستم قفل کننده 
  • و …

3- مزایای استفاده از سیستم اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

  • آرامش بیشتر
  • ارزش ملک بالاتر
  • تعمیر و نگهداری کم
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =