تجهیزات آتش نشانی چیست و چه کاربردهایی دارند؟

استفاده از تجهیزات ایمنی برای هر شغل پرخطر و در معرض آسیب های جانی احتمالی، امری ضروری است. در این زمینه شغل آتش نشانی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. برخورداری از تجهیزات کامل کمک می کند تا افراد در حین عملیات های اطفای حریق و… از ایمنی بالایی برخوردار باشد. شاید برای شما سوال باشد که تجهیزات آتش نشانی چیست؟ این تجهیزات شامل لوازم و ابزاری هستند که در کنار افزایش ایمنی آتش نشانان، سرعت عمل آنها را نیز در عملیات های مختلف افزایش می دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که تجهیزات آتش نشانی چیست و انواع آن کدام است.

منظور از تجهیزات آتش نشانی چیست؟

در پاسخ به این سوال که تجهیزات آتش نشانی چیست یک پاسخ کوتاه و کلی وجود دارد. مجموعه ای از لوازم و ابزارهای لازم برای اطفا حریق و نیز عملیات های پرخطر در حوزه آتش نشانی که باعث ایمنی افراد و افزایش سرعت عمل آن ها می شود، تجیهیزات آتش نشانی گفته می شود. کپسول آتشنشانی، لباس ایمن و کلاه های مخصوص و… از جمله این تجهیزات است که هر آتش نشانی در عملیات های مختلف به تناسب نیاز باید از آن ها استفاده کند.

جالب است بدانید که فعالیت آتش نشانان در زمینه های تخصصی و حرفه ای به سه دسته حریق، حریق و نجات و پشتیبانی تقسیم بندی می شود. از همین رو در حین عملیات های مختلف هر کدام از این تیم ها به صورت مجزا به محل حادثه اعزام می شوند. در نظر داشته باشید که نوع حادثه می تواند بر استفاده از انواع تجهیزات ایمنی موثر باشد که در ادامه به آن اشاره می شود.

معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی

انواع تجهیزات آتش نشانی

تجهیزاتی که برای آتش نشانی استفاده می شود انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  1. ماسک: ماسک هایی که برای آتش نشانان در عملیات های مختلف استفاده می شود می تواند یکی از دو نوع کامل و نیمه کامل باشد. در صورتی که در محیط امکان مسمومیت وجود داشته باشد استفاده از ماسک شیمیایی ضروری است.
  2. عینک: در عملیات های مختلفی که امکان آسیب به چشم ها وجود دارد و فضای دید نیروهای عملیاتی را محدود می کند استفاده از عینک ایمنی بسیار مهم است. این عینک ها مخصوص است و مقاومت بالایی در برابر ضربه، حرارت بالا و دیگر آسیب ها دارد.
  3. دستکش ایمنی: در عملیات های مختلف به ویژه آتش سوزی احتمال آسیب به دست ها وجود دارد، این دستکش های ضدبرش و ایمن علاوه بر راحتی کار، مزاحمتی برای انجام وظایف محوله آتش نشانان در حین عملیات ندارد.
  4. تجهیزات محافظت از سر: کلاه ایمنی جزو غیرقابل حذف و بسیار ضروری برای آتش نشانان در حین عملیات های مختلف به شمار می آید. علاوه بر کلاه، استفاده از لوازمی مانند محافظ گوش نیز کمک می کند تا در محیط های عملیاتی پرسروصدا، گوش ها از هر گونه آسیب احتمالی حفظ شود.
  5. جلیقه: بخشی از لباس کار آتش نشانان در عملیاتهای اطفای حریق، جلیقه های مقاوم در برابر حرارت است که آن ها را از سوختگی و آسیب حرارت حفظ می کند.
  6. تجهیزات حفاظتی پا: کفش ایمنی نیز بخش دیگری از لباس کار آتش نشانان به شمار می آید که حین عملیات علاوه بر افزایش سرعت عمل، آن ها را از آسیب به پاها حفظ می کند.

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن تمامی این تجهیزات را با بالاترین استانداردهای روز جهان و از برندهای معتبر عرضه می کند. شما می تواند برای خرید هر کدام از این لوازم از طریق فروشگاه اینترنتی این شرکت اقدام کنید.

چه وسایلی برای اطفاء حریق استفاده می شود؟

وسایل اطفاء حریق

برای محیط های مختلف استفاده از وسایل اطفا حریق بسیار ضروری است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

تجهیزات آتش نشانی ساختمانی: برای ساختمان ها وجود تجهیزاتی مانند سیستم اعلام و اطفا حریق، کپسول آتش نشانی، لوله ها و ساپورت لوله ها، پمپ های آتش نشانی و جعبه آتش ضروری است.

تجهیزات آتش نشانی در معابر شهری: در معابر شهری نیز وجود شیرهای آب هیدرانت برای عملیات های مختلف حریق بسیار ضروری است چرا که با اتصال شیلنگ های آتش نشانی امکان دسترسی به منابع آبی بزرگ بسیار مهم است.

انواع تجهیزات آتش نشانی همراه با آتش نشانان: این تجهیزات شامل مواردی می شود که در زمان عملیات های مختلف همراه آتش نشانان است. ماسک، لباس ایمنی و جلیقه، کلاه و محافظ گوش، عینک و… از جمله این موارد است.

چهار نوع تجهیزات اضطراری آتش نشانی چیست؟

تجهیزات اضطراری آتش نشانی

از مهمترین انواع تجهیزات آتشنشانی اضطراری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کپسول آتش نشانی و انواع آن:

کپسول های آتش نشانی، به کپسول های قابل حملی گفته می شود که در همه ساختمان ها، وجود آن ضروری است. کار با آن بسیار راحت است و افراد غیرحرفه ای نیز می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این کپسول ها انواع مختلفی دارند که به تناسب محیط مورد نظر می توان هر کدام از این موارد را خریداری کرد:

کپسول آب

کپسول فوم

کپسول پودر خشک

کپسول هالوژنه یا مرطوب شیمیایی

کپسول گاز یا دی اکسید کربن

۲. جعبه آتش نشانی Fire Box:

این جعبه ها که در ساختمان ها و مراکز صنعتی بیشتر کاربرد دارد، می تواند از جنس شیشه، پی وی سی و حتی فلز باشد که در آن برخی از لوازم آتش نشانی مانند شیلنگ آب ضد حریق و کپسول آتش نشانی نگهداری می شود. به این جعبه ها، جعبه آتش نشانی صنعتی نیز گفته می شود.

۳. سیستم های اعلام و اطفاء حریق:

این سیستم ها که غالبا برای ساختمان های اداری و تجاری کاربرد دارد. این سیستم ها با داشتن سنسورهای حساس این امکان را دارد که دود یا دمای بالا را تشخیص داده و به سرعت فعال می شود. به این سیستم ها اسپرینکلر نیز گفته می شود.

۴. تجهیزات ایمنی آتش نشانی فردی:

بخشی از این تجهیزات به صورت فردی است که در زمان حوادث آتش نشانان باید از آن برخوردار باشد. کفش ضد حریق، کپسول اکسیژن، ماسک، عینک ایمنی، کمربند حرکت در ارتفاع، لباس کار و کلاه ایمنی و… از جمله این موارد است.

آتش نشانی صنعتی چیست؟

آتش نشانی صنعتی

منظور از آتش نشانی صنعتی، یکی از زمینه های تخصصی آتش نشانی است که در آن نیروهای عملیاتی آموزش های لازم در زمینه اطفا حریق در محیط های صنعتی و حوادث خاص این محیط را با استفاده از تجهیزات لازم، دیده اند.

آتش نشانان صنعتی چه می کنند؟

این افراد به خوبی آموخته اند که در کوتاه ترین زمان ممکن نوع حریق را شناسایی و از تجهیزات و لوازم تخصصی برای مهار آتش اقدام کنند. این افراد به خوبی می دانند که از چه موادی برای حریق های صنعتی باید استفاده شود تا علاوه بر مهار آتش از بروز خسارت های مالی و جانی بیشتر پیشگیری کنند.

خرید تجهیزات آتش نشانی

زمانی که می خواهید برای خرید تجهیزات آتشنشانی اقدام کنید، نکات مختلفی باید مدنظر قرار گیرد که عبارت است از:
توجه به نوع حوادث
طبقه بندی آتش سوزی ها
توجه به استانداردهای ایمنی لوازم
میزان دوام و کیفیت تجهیزات
نحوه کار با تجهیزات

هر کدام از این موارد می تواند بر قیمت تجهیزات آتشنشانی تاثیرگذار باشد.

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن

مرکز فروش تجهیزات ایمنی هترمن یکی از با سابقه ترین و خوشنام ترین شرکت های عرضه و فروش تجهیزات ایمنی در کشور است که با داشتن چند دهه سابقه حرفه ای در این زمینه، می توانید لوازم ایمنی مورد نیاز خود را با داشتن بالاترین استانداردهای ملی و بین المللی خریداری کنید. قیمت مناسب و کیفیت بالا از مهمترین ویژگی های محصولات این شرکت می باشد.

نتیجه گیری

عملیات های آتش نشانی تنها محدود به حوادث آتش سوزی نمی شود. از همین رو نیروهای عملیاتی آتش نشانی باید با داشتن تجهیزات ایمن و کامل در محل حادثه حاضر شوند. این تجهیزات در کنار حفظ ایمنی افراد، نباید مانعی برای سرعت عمل آن ها باشد. از همین رو این تجهیزات باید از استانداردهای لازم در این زمینه برخوردار باشد. امروزه شرکت های زیادی در کشور اقدام به فروش تجهیزات آتش نشانی می کنند، که در این میان اطلاع از نکات مهم در انتخاب بهترین محصول می تواند، کمک کننده باشد.

سوالات متداول

1- مهمترین نکات در زمان خرید تجهیزات آتش نشانی چیست؟

  • توجه به نوع حوادث
  • طبقه بندی آتش سوزی ها
  • توجه به استانداردهای ایمنی لوازم
  • میزان دوام و کیفیت تجهیزات
  • نحوه کار با تجهیزات

2- انواع کپسول آتشنشانی چیست؟

  • کپسول آب
  • کپسول فوم
  • کپسول پودر خشک
  • کپسول هالوژنه یا مرطوب شیمیایی
  • کپسول گاز یا دی اکسید کربن

3- مهمترین وسایل برای اطفا حریق چیست؟

  • تجهیزات آتش نشانی ساختمانی
  • تجهیزات آتش نشانی در معابر شهری
  • تجهیزات فردی همراه با آتش نشانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =